تازه ها

دوشنبه 20 آبان 1398-19:21 کد خبر:37961

می خواهند مازندران را قربانی کنند

بخاطر یک مشت رای!

انعکاس شمال - همه اتفاقات تلخ که این روزها برای مازندران تدارک دیده شده است برای راهیابی به خانه ملت است. مدعیان خدمت به مردم مازندران این روزها طراحی توطئه ای را آغاز کرده اند که اگر سرانجامی به دنبال داشته باشد، رهاوردش قربانی شدن استان است.


انعکاس شمال، گروه سیاسی: همه اتفاقات تلخ که این روزها برای مازندران تدارک دیده شده است برای راهیابی به خانه ملت است. مدعیان خدمت به مردم مازندران این روزها طراحی توطئه ای را آغاز کرده اند که اگر سرانجامی به دنبال داشته باشد، رهاوردش قربانی شدن استان است. سناریویی که این به ظاهر شیفتگان خدمت برای تکه تکه کردن دیار علویان نوشته اند، تنها هدفش رسیدن به محبوبیتی است که باید در سال های گذشته با عملکرد و اقدامات آنان بوجود می آمد. حالا این گروه که در این ایام طولانی در خواب خرگوشی فرو رفته بودند آخرین تیر ترکش های خود را از پیکان رها کرده اند تا شاید آب رفته را به جوی برگردانده و اعتماد افکار عمومی را با خود همراه سازند اما مگر مردم می توانند با تفرقه افکنان اعتماد کرده و بار دیگر وکلای خود را از میان این افراد برگزینند. مگر مازندران ارثیه فامیلی آنان است که هر وقت دلشان خواست بخشی از آن را برای رسیدن به امیال خود خرج کنند؟

چند روزی است که اعلام وصول طرح جدا سازی بخش هایی از مازندران برای ایجاد مازندران غربی از سوی مجلس نقل محافل شده است. هر کسی از ظن خود در این باره به اظهار نظر پرداخته است. یاران دو نماینده غرب مازندران این اتفاق را در بوق و کرنا کرده و مارش پیروزی سر داده اند. آنان بر این باورند که با این اتفاق ابرهای آسمان اعتماد عمومی مردم حوزه انتخابیه را به کناری زده و خواهند توانست بار دیگر بر اسب مراد سوار شده و ردای وکالت را بر تن کرده و راهی خانه ملت شوند؛ اما نمی دانند که این بار مردم بازی نخواهند خورد و آرای اعتماد خود را به وعده های سراب گونه نخواهند داد. حالا با بهره گیری از تکنولوژی های روز و فن آوری های موجود در کسری از ثانیه تمام کارکرد نمایندگان در معرض دید افکار عمومی قرار می گیرد و آنان به عملکردها و اقدامات انجام گرفته رای خواهند داد. تنها ساده لوحان می توانند تصور کنند که با تفرقه افکنی قادر به عبور از پل سنجش مردم خواهند بود. این بار ترازوی سنجش افکار عمومی سخت گیرتر از همه دوران خواهد بود.

 دوازده نماینده مردم مازندران بجای اینکه یک ید واحد برای اسجاد وحدت و یکپارچگی جهت توسعه و آبادانی استان باشند، چون خیلی از روزهای ناآرام استان باز هم دچار تفرقه شده اند. شاید نهال تفرقه از اینکه فرصت رشد و نمو بیابد، با درایت بزرگان و دلسوزان استان و ذی نفوذان این دیار ویروس زدایی شود.

*طرح عجولانه

علی اصغریوسف نژاد نماینده ساری و عضو هیئت رئیسه مجلس است. او بر این اعتقاد است که این طرح نا پخته و بودن مطالعه بوده است. شاید بخاطر همین موضوع بوده که تنها دو نماینده غرب استان آن را امضاء کردند. نفاق و دو دستگی تنها ره آورد این طرح خواهد بود. آنهم در شرایطی که در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم.

یوسف نژاد در ادامه به اتفاقات رخ داده در باره منطقه آزاد تجاری اشاره کرده و تاکید کرد همین نوع نگرش های تفرقه افکنانه باعث شد که مازندران در این باره علیرغم شایستگی اش با مشکلات زیادی روبرو شود.

وی با چندین دلیل قانونی این طرح از اساس بیهوده و اشتباه دانست و اظهار داشت: اول طرح به شدت ضعیف است و اکثر نمایندگان استان با آن مخالف هستند. ثانیا این طرح به شکل عادی مطرح شده و به عمر این مجلس برای بررسی نمی‌رسد و به احتمال زیاد بایگانی می‌شود و تنها برای مدت کوتاهی تنش ایجاد می‌کند.

یوسف نژاد ادامه داد: این طرح با بند ٢ ماده ۴ قانون‌ تدوین و تنقیح قوانین کشور مغایرت دارد و شرایط ماده ۴ در آن رعایت نشده است و اداره کل تدوین قوانین مجلس هم ایرادات فراوانی به آن گرفته است.

وی افزود: این طرح با اصل ٧۵ قانون اساسی مغایرت آشکار دارد که تاکید می‌کند طرحها نباید بار مالی عمومی داشته باشند درحالی‌که این طرح بی موقع و بی دلیل جز هزینه اضافه چیزی ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح نه با سیاست‌های کلی نظام و نه با سند چشم‌انداز همخوانی ندارد و بر اساس ماده ١۴٠ آیین نامه داخلی به دلیل بار مالی و هزینه عمومی وجاهت طرح ندارد. همچنین به دلیل اینکه طرح موجب اصلاح و تغییر برنامه می‌شود به دو/سوم رای نمایندگان برای تصویب نیاز دارد که بعید است.

وی تاکید کرد: ادبیات این طرح به شدت ضعیف و عجولانه با بند ٩ سیاست های کلی نظام در تضاد است. بعلاوه اینکه نامگذاری عجیبی هم دارد که گویا مثلا یک مازندران شرقی هم وجود دارد.

یوسف نژاد افزود: انتخاب یک شهرک بعنوان مرکز استان با تبصره ۲ ماده ۹ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری در تضاد است که می‌گوید مرکز استان باید از تمامی حیث ها مناسبترین شهر باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل افزایش حجم ساخت و ساز مغایر با بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه است.

نماینده ساری در پایان با بیان اینکه بهتر بود این دو نماینده محترم ابتدا طرح را با مجمع نمایندگان مازندران درمیان می‌گذاشتند و بعد مطرح می‌کردند تا شائبه انگیز نباشد و باعث انشقاق نشود.

*این طرح هزاران ایراد دارد

محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مازندران نیز با اعلام وصول طرح تشکیل استان مازندران غربی با تاکید بر کلمه ی «اعلام وصول» گفت: چند نفر از برادران ما در غرب استان دنبال این مسئله بودند و آن را از گذشته بیان می کردند حالا این مسئله را به صورت طرحی درآوردند که اگر آن را مطالعه بکنید متوجه می شوید که بسیار ناشیانه است.

وی در خصوص امضا کنندگان این طرح گفت: بیشتر آقای شریعت نژاد به دنبال این طرح بود. محمد دامادی در ادامه با اشاره به مغایرت های فراوان این طرح ارائه شده با قوانین بالا دستی گفت: یکی از قوانینی که مانع انجام این کار می شود اصل 75 قانون اساسی است؛ و به نظر من این طرح از الان رد شده است و می شود هزاران ایراد از آن گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: خود طراح این طرح هم می داند که چون به صورت عادی بیان شده به هیچ وجه به این دوره ی مجلس نمی رسد و به نظرم بیشتر یک حرکت پوپولیستی دم انتخاباتی است.

وی ادامه داد: اصولا این مسئله ی تقسیم کردن استان به غرب و شرق ادبیات خوب و درستی نیست؛ اما من بعید می دانم مردم غرب استان یا بهتر بگویم رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر هم راضی به اجرای این طرح باشند.

دامادی دلیل رشد نکردن استان را همین اختلاف افکنی و چند دستگی ها عنوان کرد و گفت: به فرض اگر 5 شهر را جدا و تبدیل به استان کنیم چه اتفاق خوبی برایشان می افتد؟ اگر به شاخص بهره برداری از اعتبارات توجه کنید استان های کوچک همیشه در پایین ترین رتبه قرار دارند و تکه کردن استان ها همیشه به ضرر استان تمام شده. فکر کنید استانی فقط با 3 نماینده چطور می تواند در مجلس حقش را بگیرد. نهایتا فرماندارشان تبدیل به استاندار می شود وگرنه اتفاق خوب و مثبت دیگری در پی نخواهد داشت این تصور مضحکی است که فکر کنید اگر شهرتان تبدیل به استان بشود باعث پیشرفتتان خواهد بود. این به دور از عقلانیت است و ما به شدت جلوی این طرح می ایستیم.

راهکار من برای طراح این است که طرحش را پس بگیرد و بیشتر از این به انشقاق مازندران دامن نزند.

*جدایی گلستان از مازندران باید درس عبرت ما باشد

حسین نیاز آذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز اعتقاد دارد: ما همه به مازندران یکپارچه می‌اندیشیم و اجازه تجزیه مازندران را به هیچ کسی نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه در مورد جدا شدن گلستان هم همان زمان من مخالف بودن گفت: آن جدایی هم نه به نفع مازندران شد و نه گلستان زیرا استان بزرگ همواره پتانسیل بیشتری برای توسعه دارد.

نیاز آذری افزود: به جای طرح این مسائل باید تلاش شود که دولت خدمات بیشتری ارائه کند، مثلا اختیارات فرمانداران را در غرب افزایش دهد، راحش جدا کردن و تکه پاره کردن استان نیست.

نماینده بابل در در پایان با بیان اینکه مردم نگران نباشند تاکید کرد: این طرح ایرادات اساسی قانونی دارد و به نظر می‌رسد روشی برای جلب آرا در آستانه انتخابات باشد.

*این خیانت به یکپارچگی و هویت استان است

علی محمد شاعری نماینده شرق مازندران و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره طرح مازندران غربی و اعلام وصول آن در مجلس گفت: به جز دو نفر که شوی انتخاباتی راه انداخته‌اند هیچیک از نمایندگان مازندران و شمال کشور این طرح را قبول ندارند و این طرح خلاف برنامه ششم توسعه و اصل ٧۵ قانون اساسی کشور است.

شاعری طرح این مسئله را خیانت به مردم مازندران دانست گفت: مازندران هویتی یکپارچه با فرهنگی دیرین دارند و آقایان بدانند ما اجازه این خیانت و تجزیه را نخواهیم داد.

نماینده شرق مازندران اظهار داشت: این یک حرکت انتخاباتی بی معنا و نادرست بود و همان کسانی که نگذاشتند منطقه آزاد مازندران به سرانجام برسد و امیرآباد علیرغم همه داشته هایش در این حوزه مسکوت بماند حالا پروژه جدیدی را کلید زده‌اند و حرف های آنها درباره وحدت و همدردی و اینها فریبی بیش نیست.

وی در پایان خطاب به مردم مازندران گفت: مطمئن باشید نمایندگان شما اجازه نمی‌دهند عده ای معدود با هدفی خاص وحدت شما را از بین ببرند و سرزمین مادری تان را تجزیه کنند.

*یک نکته

کسانی که با سیستم قانون گذاری در ایران آشنا باشند می دانند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضوعات مختلف می‌توانند با تدوین پیشنهاداتی طرحی را برای قانون شدن مطرح کنند. تنها شرطش امضای 15 نماینده پای آن طرح است سپس بعد از تحویل یک طرح توسط نمایندگان مجلس به هیئت رئیسه، این هیئت بررسی‌های اولیه درباره آن را آغاز و کمیسیون تخصصی آن را نیز مشخص می‌کند. پس از آن، با تائید هیئت رئیسه، طرح مذکور در صحن اعلام وصول می‌شود. پس اعلام وصول گام نخست قانونی در ارائه یک طرح پیشنهادی است و نه به معنی تایید مجلس!

سابقه ی این طرح به گفته ی برخی منابع حتی به قبل از انقلاب اسلامی برمی گردد و بر اساس همان منابع در آن زمان تنکابن سر دم دار این مسئله به شمار می رفت. بعد از انقلاب و شرایط ناشی از آن موجب شد تا این مطالبه حدود دو دهه در محاق قرار گیرد اما مجددا از نیمه دوم دهه هفتاد و با ایجاد فضا و شرایط تازه درخواست تاسیس استان در غرب مازندران رنگ و بوی تازه ای گرفت. این ماجرا از سال 88 جدی تر شد. زمانی که ستادی موسوم به ستاد پیگیری استان جدید در غرب مازندران تشکیل شد و فردی به نام سید کریم بنی هاشمیان مسئول آن شد. در همان زمان نیز کریمی استاندار وقت مازندران با این موضوع مخالفت کرد و بعد تر طاهایی استاندار چالوسی مازندران در سال 91 تجزیه مازندران را یک خیانت عنوان کرد؛ اما. آخرین باری که این موضوع مطرح شد به سال 96 و نزدیکی های انتخابات ریاست جمهوری برمی گردد. در آن زمان هم علیرضا یونسی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار وقت مازندران با تکذیب این خبر گفت: در آستانه برگزاری انتخابات پخش این گونه شایعات حتی اگر به عنوان دروغ سیزده هم باشد با توجه به این که اعتماد مردم را هدف قرار داده، باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود. اکنون تاریخ تکرار شد و در نزدیکی انتخابات مجلس عده ای با در اختیار داشتن تریبون مجلس و امکانات قانونی این مسئله را روی زبان ها انداختند تا شاید بتوانند از آن بهره ی تبلیغاتی ببرند.

دولت نیز موافق اجرای این طرح نیست و این مسئله سالیان درازی به نتیجه نرسیده است زیرا از لحاظ اقتصادی – سیاسی و همچنین از نظر اجتماعی طرحی قابل دفاع نبوده و این بار نیز صرفا جهت موج سواری بر افکار عمومی و استفاده ی تبلیغی از آن دوباره مطرح شده و بیان این مسئله چند ماه مانده به انتخابات و در حالی که کشور معضلات بزرگتری دارد و استان نیز درگیر طرح انتقال آب دریای خزر است خود نشانگر همین موضوع می باشد.

با بررسی اصل 75 قانون اساسی کشور به نکته ای بر میخوریم که شاید کلید باز نشدن این قفل در سالیان دراز بوده است. بر اساس این قانون، طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد. طبق بررسی ها مدتی است که دیگر پاسخ های گنگ در این باره از قبیل تامین درامد از محل صرفه جویی نیز پذیرفته نیست و باید منابعی مشخص برای آن در نظر گرفته شود. برای تشکیل یک استان جدید آن هم به مرکزیت نمک آبرود مطمئنا به ابنیه های فراوان دولتی و همچنین زیرساخت های مختص به مرکز استان نیاز است که تامین هزینه های این مورد که به نظر آنقدر ها نیز ضروری نمی آید آن هم در اقتصاد امروز کشور امری است که نمایندگانی مطرح کننده ی آن باید بیشتر به آن بیاندیشند.

از سویی کلیدواژه ی اتحاد و همدلی از پرکاربردترین واژگان حسین زادگان استاندار مازندران محسوب می شود. وی بارها در جلسات مختلف بر وحدت و ارائه یک طرح جامع برای پیشرفت استان مازندران تاکید داشته و می شود گفت موضوع شرق و غرب اصلا در ادبیات حسین زادگان جایی ندارد. او در اولین مصاحبه اش بعد از انتصاب به عنوان استاندار نیز بهترین همراهی علاقه مندان به توسعه استان را وحدت و همدلی بیان کرد.

در نگاه بی طرفانه ی استانداری می توان به این نکته نیز اشاره کرد که در طول دولت دوم روحانی و بخصوص تصدی حسین زادگان بر استانداری مازندران حتی تعداد پروژه های کلنگ زنی شده و افتتاح شده ی غرب استان از شرق پیشی گرفته و این مسئله خود بیانگر رویکرد دولت و نماینده اش در مازندران می باشد. نمونه اش افتتاح قریب الوقوع نیروگاه زباله سوز نوشهر و به پایان رساندن سریعتر این پروژه از سایت پسماند ساری مرکز استان. همچنین اعطای پست های مدیریتی و استفاده از نخبگان که سال ها مطالبه ی مردم غرب استان بود نیز در این دوره پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است.

با تاکید های حسین زادگان مبنی بر اتحاد و وحدت در استان، سفرهای متعدد مقامات ارشد استانی به غرب برای بازدید و پیگیری پروژه ها از جمله کارخانه ی پیشرفته ی کمپوست تنکابن که از مدرن ترین کارخانجات پسماند کشور است و همچنین تلاش برای راه اندازی مجتمع فرهنگی و هنری رامسر که بیش از ۱۵ سال مسکوت مانده بود و نیز برگزاری اولین دوره ی نمایشگاه تخصصی کتاب کودکان در نوشهر از دیگر اقداماتی بود که در راستای توسعه عادلانه استان در این مناطق صورت پذیرفت.

 به هر روی تقسیم استان ها در ایران هرچه که به امروز نزدیک تر شویم نا موفق تر از قبل نشان داده و دیگر کارایی هایی که در گذشته برای آن در نظر گرفته می شد غیر قابل اتکا به نظر می رسد. مناطق زیادی نیز در کشور خواهان تبدیل شدن به استان هستند و این مسئله ی عجیبی نیست از استان خراسان غربی به مرکزیت سبزوار گرفته تا اصفهان شمالی و فارس جنوبی و بسیاری دیگر از این دست نمونه ها؛ اما از عدم پیشرفت استان های خراسان شمالی و جنوبی می توان درس های زیادی گرفت، این که شاید در مواقعی به علل خاص مثل تفاوت قومیتی تشکیل یک استان جدید راهکاری مناسب باشد اما دلایل ارائه شده برای مازندران غربی هیچکدام از شاخصه های یک استان جدید موفق را ندارد و بیشتر به همان بازی انتخاباتی شبیه است که این بار نیز کما فی سابق در نزدیکی انتخابات مجلس بر طبل آن کوبیده شده./عبارت

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :