تازه ها

چهارشنبه 1 آبان 1398-10:13 کد خبر:37926

تصویب نرخ خرید تضمینی ۴۵٠٠ تومانی پرتقال از باغداران


به گزارش انعکاس شمال و به  نقل از شورای اطلاع رسانی مازندران، جلسه کارگروه تنظیم بازار میوه شب عید کشور با حضور اعضای این ستاد و احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران برگزار شد.

تصویب نرخ خرید تضمینی ۴۵٠٠ تومانی پرتقال از باغداران

دستور کار این جلسه برای تولیدکنندگان حوزه کشاورزی و باغداری بسیار حائز اهمیت بود و به همین‌ دلیل شمالی‌ها منتظر بودند تا ببینند امسال قیمت تضمینی خرید پرتقال شب عید چقدر خواهد بود که قیمت خرید تضمینی پرتقال شب عید 4 هزار و 500 تومان تعیین شده  است.

صدرا علی‌اکبر‌خانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با شورای اطلاع رسانی مازندران گفت: امروز شاهد اتفاقی بی سابقه بودیم که دست دلالان را از باغ‌های پرتقال مازندران کوتاه می‌کند.
کارگروه تنظیم بازار میوه شب عید کشور قیمت ۴۵٠٠ تومانی را برای خرید پرتقال شب عید باغداران مازندران تصویب کرد.

علی‌اکبر‌خانی با بیان اینکه این افزایش قیمت خرید تضمینی در تاریخ مرکبات کشور بی‌سابقه است، اظهار کرد: با این حساب از این پس این نرخ، مبنای خرید پرتقال از باغداران خواهد بود و به شدت دلالی را در این زمینه کاهش می‌دهد، زیرا وقتی دولت حاضر است پرتقال تنظیم بازاری را از باغدار با این قیمت بخرد دیگر برای دلالان حضور در بازار صرفه ندارد. این افزایش نرخ همچنین قیمت میوه روی درخت را نیز به نفع تولید کننده بالا می‌برد و دلالی سرباغ را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دست دلالان از مرکبات مازندران کوتاه می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران ایران افزود: این نرخ گذاری که امروز با حمایت و اصرار استاندار مازندران صورت گرفت به تمامی باغداران کشور سود می‌رساند و ٣ میلیون تن مرکبات تولیدی را به نفع تولید کننده مدیریت می‌کند.

وی با بیان اینکه حمایت از چنین نرخ گذاری حمایت از تولیدکنندگان را نشان می‌دهد‌، گفت: تثبیت چنین قیمتی از اضطراب بازار می‌کاهد و خیال تولیدکنندگان را از سود عادلانه و مناسب راحت می‌کند و موجب آرامش روانی در بازار خواهد شد. همچنین نشان می‌دهد اگر پیگیری مدیران، توجه به دغدغه تولیدکنندگان و شجاعت تصمیم گیری در کنار هم قرار بگیرد می‌توان در شرایط تحریمی اقتصاد را به نفع تولید کننده مدیریت کرد.

این نرخ هم به نفع باغدار است و هم مصرف کننده

قوانلو، مدیرکل صمت مازندران نیز در همین رابطه اظهار کرد: با دستور و پیگیری استاندار، امسال مازندران مباشر خرید و تامین تامسون و پرتقال شب عید کل کشور شده است که وظیفه مهم و بزرگی است که با ادامه حمایت های استاندار و همراهی و همکاری همه نهادهای ذیربط در استان به بهترین شکل این ماموریت را به سرانجام می‌رسانیم و قدرت مازندران را هم نشان خواهیم داد.

وی افزود: طبق توافق صورت گرفته، مازندران امسال مجموعا ٣٠ هزار تن خرید تضمینی با نرخ ۴۵٠٠ تومان خواهد داشت که این قیمت دو فایده بزرگ دارد، اول اینکه در شرایط فعلی که وقت عرضه مرکبات است سود باغداران را بالا می‌برد و در شب عید با تثبیت نرخ بر اساس توزیع میوه ذخیره شده به نفع مصرف کننده خواهد بود.

قوانلو گفت: پنجشنبه جلسه‌ای با حضور عوامل این کار برگزار خواهد شد و از روز شنبه آرام آرام خرید را آغاز خواهیم کرد تا ذخیره‌سازی صورت گیرد. با این حساب باغداران مازندران می‌توانند با خیالی آسوده زمستان امسال را در انتظار بهاری امیدبخش سپری کنند.

کوتاه کردن دست دلالان، ایجاد آرامش روانی در بازار، افزایش اعتماد دولت و بخش کشاورزی، ایجاد اطمینان از بازار شب عید در اقتصاد تحریمی، افزایش معنادار سود و قدرت خرید باغداران، اثرگذاری دومینویی بر رونق اقتصاد کشاورزی و ثبات قیمت ها در شب عید از جمله اثرات افزایش نرخ خرید تضمینی تامسون مازندران برای ذخیره سازی شب عید است./فارس

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :