تازه ها

چهارشنبه 6 شهريور 1398-10:43 کد خبر:37859

جهاد کشاورزی مازندران هشدار مقابله با مگس میوه را تشدید کرد

انعکاس شمال - جهاد کشاورزی مازندران از تمامی باغدارانی که دارای باغ نارنگی پیش‌رس هستند خواست تا نسبت به مقابله با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای به صورت جدی وارد عمل شوند و دستورالعمل‌های کارشناسی را در تمامی زمینه‌ها رعایت کنند.


به گزارش انعکاس شمال،مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران، گفت: باغداران باید از همین امروز طعمه پاشی عمومی بر روی درختان رقم نارنگی پیش‌رس را برای مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای آغاز کنند چون مدیریت مقابله برای پیشگیری از خسارت و طغیان این آفت در نارنگی ضروری است.
عبدالرحمان زاغی با اعلام این که کارشناسان امور باغداری جهاد کشاورزی هم برای مشاوره دادن و کمک به باغداران در این زمینه آمادگی دارندف افزود: لازم است باغداران دستورالعمل تهیه طعمه مسموم را رعایت کنند تا موثر واقع شود.
وی توضیح داد: برای تهیه طعمه مسموم باید پروتئین هیدرولیزات به میزان ۳ تا ۵ لیتر به اضافه حشره کش مالاتیون به میزان ۲۰۰ سی سی در ۱۰۰ لیتر آب مخلوط و طعمه پاشی با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای به صورت یک ردیف در میان در قسمت‌های جنوبی و آفتابگیر درخت اوایل صبح انجام شود و لازم است طعمه پاشی هر هفت روز یک بار و نیز بعد از بارندگی تا ۱۰ روز قبل از برداشت میوه انجام شود.
زاغی گفت: نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس، فرمون‌های جلب کننده حشرات ماده و طعمه مسموم تهیه شده با پروتئین هیدرولیزات بر اساس هماهنگی و مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی در کاهش جمعیت و پیشگیری از خسارت آفت بسیار موثر خواهد بود.
وی افزود: رعایت بهداشت عمومی کف باغ شامل جمع آوری و دفن میوه های ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک الزامی است، ضمن این که تسریع در برداشت میوه های رسیده که یکی از راه‌های موثر فرار از خسارت آفت محسوب می شود و نیز رعایت مسائل قرنطینه ای شامل عدم جا به جایی و نقل و انتقال میوه های آلوده به دیگر نقاط غیر آلوده ، مورد تاکید است.
مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد. درختان هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند.
حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.
برداشت سریع و کامل تمامی میوه‌های مرکبات باقی مانده سال قبل و میوه‌های رسیده سال جاری مانند هلو، شلیل، آلوچه، ازگیل ژاپنی، گلابی و سیب برای فرار از خسارت و پیشگیری از افزایش جمعیت آفت و رعایت بهداشت عمومی باغ شامل جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک ضروری است./ایرنا

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :