تازه ها

چهارشنبه 29 خرداد 1398-10:9 کد خبر:37718

دوسوم اراضی کشاورزی مازندران ماندابی هستند


به گزازش انعکاس شمال، عزیزاله شهیدی فر در همایش زهکشی اراضی شمال کشور با اشاره به ظرفیت مازندران در تولیدات کشاورزی و تولید ۷۵ نوع محصول کشاورزی و ۱۰۰ نوع محصول اقتصادی در استان اظهار داشت: دو سوم اراضی استان درگیر مانداب در پاییز و زمستان هستند و این اراضی در بهار و تابستان با مشکل کم آبی روبرو هستند.

وی افزود: ۲۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری وجود دارد که برای تامین آب حدود از آب های زیرزمینی و رواناب بهره گرفته می شود.

شهیدی فر تصریح کرد: برای الگوی کشت راهی نداریم که کشت محصول را از بهار و تابستان به پاییز و زمستان منتقل کنیم زیرا ۷۰ درصد بارندگی ها در پاییز و زمستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر فراهم کردن بسترها و زیرساخت ها برای زیرکشت بردن تمامی اراضی کشاورزی استان در تمام فصول اظهار داشت: احیای آب بندان ها و زهکشی اراضی از جمله مواردی که باید توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: زهکشی اراضی شمال کشور می تواند در بهبود ساختارها و تجهیز اراضی کشاورزی موثر است و ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یکپارچه سازی و تجهیز شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل آنکه زهکشی اراضی در یکپارچه سازی مزارع نقطه ای است عملاً منجر به رونق کشت دوم نشده است گفت: باید با زهکشی اراضی به کشت دوم غیر از برنج از جمله کلزا، علوفه و غیره بپردازیم.

شهیدی فر ضریب کشت اراضی را ۱.۴ در هکتار بیان کرد و گفت: برای افزایش ضریب کشت و رساندن آن به دو در هکتار باید به زهکشی توجه کنیم زیرا سبب افزایش چهار میلیون تنی محصولات خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به مزیت های اراضی شالیزاری و کشاورزی شمال کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات باغات را درگیر و غیراقتصادی کرده است و انواع و اقسام بیماری ها، مدیریت باغات را سخت کرده است.

وی مانداب های زمستانه را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: زهکشی یک منابع مطمئن برای تخلیه آب های مزارع در فصل زمستان خواهد بود و زهکشی اراضی علاوه براینکه از نظر عملکرد و کیفیت در کشت اول، محصولات باغی و زراعی موثر خواهد بود، سبب کاهش هزینه در مدیریت مزرعه می شود و در کشت دوم نیز تاثیر جدی خواهد داشت./مهر

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :