تازه ها

يکشنبه 15 ارديبهشت 1398-13:23 کد خبر:37646

فاطمه سیفی

اصلاح ساختار شهرداری ضرورتی انکار ناپذیر


عبوری که رفت خیلی اتفاقات در شهرداری ساری دستخوش تغییرات خواهد شد. اصلاح ساختار در این نهاد غیر قابل گذشت است. شهرداری در دوران عبوری و تیم عملگرایی اش بسیار فربه تر از نیازش شده بود. در حدود 8 سال صدارت وی بر مسند شهرداری دو دوره انتخابات شورای اسلامی برای شهر ساری برگزار شد. در پایان هر دوره انتخابات، شهرداری ساری شاهد ورود نیرو های جدیدی بود. بطوریکه اکنون بیش از 6 هزار تن در این دستگاه اجرایی بعنوان کارمند شناخته شده و حقوق دریافت می کنند. شاید یکی از موضوعاتی که در دوره شهرداری عبوری بارها از سوی منتقدانش به چالش کشیده شده و همواره با سکوت شهردار و تیم عملگرایی مواجه شد، پرسش در همین ارتباط بود. اما حالا که عبوری بدون خداحافظی شهرداری را با میلیارد ها بدهی ترک کرده و راهی پایتخت شده تا شاید آینده سیاسی اش را از زاویه بسیط تری نسبت به مازندران و ساری دنبال کند، رسیدگی به تمام پرسش های بی پاسخ گذشته از سوی افکار عمومی یک ضرورت غیر قابل انکار به شمار می رود.حالا ضرورت دارد تا تیم پارلمان شهری ساری طی یک زمان‌بندی مشخص مراحل بازطراحی، تصویب و استقرار ساختار شهرداری مرکز استان را در دستور کاری خود قرار دهد.

البته نباید این مهم را از نقطه نظر دور داشت که منظور از اصلاح ساختار تنها تصمیم گیری در باره تعداد نیروها یا هزینه تحمیلی ناشی از پرداخت حقوق به نیروهای موجود باشد. بلکه باید توجه داشته باشیم که هم‌زمان با اصلاح ساختار موضوع خروج هدایت شده و جذب برگزیده را هم مدنظر قرار گیرد.

واضح و مشخص است که ساختار فعلی شهرداری ساری با توجه به حجم کار و نیروی انسانی موجود در آن به هیچ‌وجه ساختار متناسبی نیست و ضرورت دارد تا با مطالعه ساختار های موجود در شهرداری های مشابه به شهرداری ساری برای بهبود این وضعیت پر چالش الگو برداری کرد. الگویی که باعث حرکت رو به جلو در شهرداری تنبل موجود شود.

کاستن از معاونت های بی بو و بی خاصیت، حذف مشاورانی که تنها نام مشاور را با خود یدک می کشیدند و در عمل نه تنها باری از روی دوش شهرداری بر نمی داشتند که خود اضافه وزنی در راه حرکت این نهاد بودند، باید از اولویت ها باشد تااصلاح ساختار بر مبنای ماموریت‌های شهرداری تعریف شود نه بر اساس رفاقت ها و هم مسلکان.

شورای اسلامی شهر ساری باید توجه داشته باشد که چشم همه مردم به نسخه ای است که قرار است این تیم برای آینده شهرداری بپیچند. اگر این اقدام بدون تدبیر و بد قواره باشد، باید فاتحه این نهاد را خواند و بر سر مزارش تنها آه و افسوس کشید. انتظار این است که تدابیر  هوشمندانه ای اتخاذ شود تا شهرداری چابک تر از گذشته، انعطاف پذیر و متناسب با ماموریت ذاتی اش باشد تا در ریل توسعه محوری قرار گیرد.

فاطمه سیفی - مدیر مسئول هارش

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :