تازه ها

سه شنبه 16 بهمن 1397-9:15 کد خبر:37404

درخواست میزبانی شورای شهر ساری از مدیران کل اداری و اجرایی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها

انعکاس شمال - مصطفی بابایی رئیس حوزه ریاست شورای اسلامی شهر ساری در نامه ای به میرباقری مدیرکل اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تشریح فعالیت های این نهاد از ابتدای دوره پنجم تاکنون، آمادگی پارلمان شهری ساری جهت میزبانی از نشست آتی مدیران کل اداری و اجرایی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان های کشور را اعلام کرد.


به گزارش انعکاس شمال به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری، متن این نامه که عطف به نامه مدیرکل اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران صادر شده است، به شرح زیر می باشد:

جناب آقای میرباقری
مدیرکل محترم اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران

با سلام؛
احتراماً عطف به نامه شماره 23006/160 مورخ 97/08/07 جنابعالی درخصوص هم افزایی فی مابین مدیران کل اداری و اجرائی شورای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها مواردی به اختصار به استحضار  می رساند.

1- همانگونه که مستحضرید بخش اساسی و راهبردی در ریل گذاری اهداف و چابکی سازمانی در شوراها مرتبط با مباحث اجرائی است و مابقی تقریباً موضوعی ثانویه محسوب می شود، این چابکی جز با ایجاد سازو کاری مشخص و تعریف شده حاصل نمی گردد. لهذا همانگونه که دوستان ارجمند از دیگر شهرها به آن اشاره داشته اند ضرورت تعریف چارت سازمانی در شوراها بسیار لازم و بدیهی است.

بحث چالش برانگیز در تحقق مورد ذکر شده مسیر تصویب چارت های پیشنهادی است. آیا شوراهای مراکز استانها راساً نسبت به تهیه و تدوین آن اقدام نمایند؟ آیا چارت تنظیم شده می بایست به تصویب فرمانداری یا شورای عالی استانها برسد؟ ضمانت اجرائی عدم تغییر چارت با تغییر مدیریت چیست؟ اینگونه به نظر  می رسد که می بایست سازو کاری شایسته برای این مهم ترسیم شود.

2- مراکز پژوهشی تحت عنوان مرکز پژوهش ها در برخی از شوراها ایجاد گردید. قدر مسلّم به ضرورت وجود چنین مرکزی واقفیم؛ به همین منظور این مرکز به نام مرکز پژوهش ها اسناد و مطالعات شهری در شورای اسلامی شهر ساری در دوره پنجم آغاز به کار نمود اما سوال مهم و کاربردی این است که نقش این مراکز در تصمیمات و رویکرد شوراها کجاست؟ اساساً در کجای کار قرار دارد؟ مگرنه این است که این مراکز می بایست به عنوان بازوهای مشورتی اعضاء محترم شورا در بررسی طرح ها، لوایح و ... عمل نماید؛ اگر چنین می باشد چه قانونی برای الزامی بودن اخذ نظر مشورتی این مرکز قبل از تصویب یا رد لوایح و ... تدوین گردیده است؟

3- تاثیر عملیاتی و بنیادین مجامع مشورتی کلانشهرها و مراکز استانها در تحقق نیازهای واقعی شوراها کجاست؟ چقدر موضوعات طرح شده در آن به مرحله ی اجرا می رسد؟ این پرسشها برای دبیرخانه مرکز پژوهش های کلانشهرها و مراکز استانها نیز مطرح است.

به نظر می رسد نشست مشترک مدیران کل اداری و اجرائی شوراها می تواند به میزان بسیار زیادی موثر واقع شود زیرا عملاً مسئولیت اجرایی بخشی از همین مصوبات و  هم اندیشی ها با مدیران کل اداری و اجرائی است.

4- جایگاه قانونی ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شوراها کجاست؟ اگر شورایی با استفاده از مشارکت نخبگان اقدام به برگزاری همایش های علمی پژوهشی بصورت سالانه نماید، درآمد حاصل از آن چه مبنای قانونی پیدا می کند؟ اگر ایجاد این درآمد پایدار از طریق ماهنامه شورا صورت پذیرد چه وجاهتی دارد؟ بنظر می رسد می بایست سازوکار مشخصی برای استفاده صحیح از چنین منابعی تدوین گردد.  

5- در مطالعه ی نامه ی ارسالی جنابعالی، دغدغه های همکاران محترم دیگر شهرها مرقوم گردیده بود. فراوانی موضوعاتی همچون چارت سازمانی، موضوعات آموزشی و کارگزینی، دبیرخانه ها و امور مالی نشان از دغدغه ی مشترک عزیزان دارد. شورای اسلامی شهر ساری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. از ابتدای تشکیل شورای پنجم با شناسایی صحیح مشکلات ذکر شده، راه کارهای برون رفت از آن را مورد بررسی قرار دادیم. در انتهای سال 1396 با تدبیر جناب آقای دکتر مدینه ریاست محترم شورا نسبت به ایجاد واحد مدیریت کیفیت و به طبع آن استقرار سیستم مدیریت کیفیت  iso9001:2015اقدام نموده و در شهریورماه سال جاری موفق به اخذ گواهینامه ی مربوط از شرکت TUV INTERCERT گردیدیم. نتایج حاصل ازاستقرار، دغدغه های ذکر شده همکاران را به خوبی شناسایی و مرتفع نموده که به نمونه هایی از آن اشاره می نمایم:

1/5: تدوین خط مشی سازمان، اهداف و رویکردهای آن در سال 1397 جهت یکپارچه سازی فعالیت های سازمان.
2/5: تدوین برنامه ی عملیاتی سازمان در جهت تحقق خط مشی ترسیم شده
3/5: بررسی چالش ها و فرصت های سازمان و تدوین شیوه ی رفتاری همکاران و مجموعه ی سازمانی با آن
4/5: ایجاد واحد آموزش و تدوین کتابچه آموزش کارکنان از طریق نیاز سنجی سازمانی و برگزاری دوره ها براساس زمانبندی و نیز بررسی اثربخشی هر دوره. این دوره ها همینک نیز درحال برگزاری می باشد.
5/5: طراحی نرم افزار جامع صحن به نام (سِدا) برای سهولت دسترسی اعضاء محترم شورا به اطلاعات مورد نیاز اعم از قوانین، لوایح وآیین نامه داخلی در جهت یکپارچه سازی دسترسی به اطلاعات و سوابق آن برای اعضاء محترم شورا.
6/5: ایجاد چارت سازمانی و شرایط احراز تصدی پست ها برای سامان بخشی به مباحثی همچون جذب نیروها و تخصص های
 مورد نیاز برای تصدی هر پست.
7/5: اصلاح آیین نامه داخلی شورا با توجه به تغییرات اعمال شده در قانون جدید شوراها و اصلاحات بعدی آن.
8/5: پایش مستمر نظرات شهروندان بوسیله نظرسنجی از جامعه آماری یک درصد برای شناخت مشکلات عملکردی سازمان و ارجاع آن به مرکز پژوهش ها جهت طراحی اقدام اثربخش برای رفع مشکل.
9/5: انجام ممیزی داخلی با هدف حصول اطمینان از تطابق فعالیت ها، روش ها و دستورالعمل های منوط به سیستم مدیریت کیفیت استقرار یافته در سازمان و همچنین اطمینان از کارایی سیستم.
10/5: ایجاد بانک اسناد شامل کلیه اسناد مربوط به فعالیت های انجام گرفته و نتایج حاصل از آن و یا نتایج حاصل از تجارب کارشناسان و افراد.

در پایان ضمن ابراز قدردانی از توجه صحیح و بهنگام جنابعالی به مقوله اجرا در شورای اسلامی شهرها، آمادگی این شورا جهت هرگونه تبادل نظر و مشارکت با هدف ارتقاء و یکپارچه سازی را اعلام و با کمال خرسندی آماده میزبانی از همکاران ارجمند برای نشست آتی مدیران کل اداری و اجرایی شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانهای جمهوری اسلامی ایران در ساری، پایتخت بهار نارنج می باشیم.

 

مصطفی بابایی

رئیس حوزه ریاست و امور اداری شورای اسلامی شهر ساری

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :