تازه ها

پنجشنبه 27 دی 1397-9:39 کد خبر:37344

رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری ساری خبرداد:

مکانیزه شدن پل های عابر پیاده تا دوسال آینده

انعکاس شمال - بهبود وضعیت شهر برای نقش آفرینی توانخواهان و معلولان همچون مکانیزه کردن پل های عابر پیاده و مجهز شدن تمام 35 پل عابر پیاده موجود را به سیستم آسانسور در زمره برنامه های دو سال آینده سازمان دانست که همه قشرها بتوانند از این پل ها و رمپ ها استفاده کنند.


به گزارش انعکاس شمال به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری ساری، چهارمین جلسه پرسش و پاسخ با محوریت موضوع «شهروندمداری»  با حضور مهندس حبیب باقری رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری  برگزار شد.

در ابتدای این نشست، باقری ضمن توضیح مختصری از سوابق کاری و عملکردیخود در مجموعه شهرداری ساری به بیان مواردی از تعریف واژه ترافیک به عنوان یک واژه شناخته شده بین المللی پرداخت.

باقری بهترین راه کنترل ترافیک را در گرو توجه به سه عامل انسان، خودرو و جاده (راه) دانست که می بایست برای هرکدام راه حل هایی را تجویز کرد. وی  مهندسی ترافیک، اجرای اصولی مقررات راهنمایی و رانندگی و آموزش های فرهنگی در زمینه ترافیک را سه محور راه حل های مرتبط با ترافیک در مدیریت شهری دانست.

باقری در ادامه به عملکرد مدیریت شهری در اجرای پروژه ها و طرح های عمرانی مرتبط با حوزه حمل ونقل شهری پرداخت. وجود پرسنل و نیروهای فعال و متخصص و برخورداری از مشاوران باتجربه و کارشناسان زبده در دفتر فنی و توجه به طرح های مختلف را از جمله راهبردهای سازمان متبوعش دانست.

وی به  اجرای 16 مورد دوربرگردان و احداث زیرگذرهای متعدد همچون پروژه زیرگذر ریل راه آهن برای توسعه عدالت اجتماعی و توازن خدمات رسانی در مناطق جنوبیِ شهر و زیر گذر پل گردن و زیرگذر شهید علمدار به عنوان اولین تونل شهری در استان مازندران اشاره نمود. که زیرگذر شهید علمدار با همت مدیریت شهری در هفته های آتی قابل بهره برداری خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل، برخی دیدگاه کارشناسان را در زمینه ساماندهی خودروهای داخل شهری و سازماندهی کنترل ترافیک را با راه حل هایی همچون افزایش تعداد لاین های عبوری کافی ندانست و ضمن مشکل ندانستن ترافیک، نحوه برخورد و مدیریت بر آن  و شیوه های روان سازی را نقطه احتمالی مشکل دانست.

 احداث 5 پارکینگ هم سطح، نصب 60 دوربین ثبت تخلف تا پایان سال و  افتتاح اولین و پرترددترین پارکینگ طبقاتی شمال کشور در ساری و در بلوار ارتش در آینده نزدیک در برنامه های سازمان مدیریت و مهندسی حمل و نقل و ترافیک قرار دارد.

باقری در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه فضای شهری اختصاص یافته به پارکینگ ها و ناکافی بودن آن، به تامین نیازهای شهروندان در هسته مرکزی شهر اشاره کرد و آموزش فرهنگ شهروندی و عدم استفاده از خودروهای تک سرنشین و استفاده از وسایل نقلیه همگانی را عامل جهت کاستن از ترافیک در نقاط پرتردد دانست. همچنین وی مدیریت بر ترافیک و پارکینگ در فضاهای اجتماعی که مردم کارهای تجاری خود را انجام می دهند، اشاره نمود که گاهی پارکینگ به صورت حاشیه ای در کنار خیابان نظیر خیابان قارن، فرهنگ، بلوار ارتش، خیابان مازیار و...  یا به صورت هم سطح و استیجاری در سطح شهر ایجاد شده است. وی همچنین به مصوبه ای اشاره کرد که در شورای هماهنگی ترافیک شهرستان از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک گرفته شد و بر اساس آن  برای بلوار شهید بهشتی، بلوار امیر مازندرانی و بلوار طالقانی نیز قرارداد با بخش خصوصی جهت ایجاد پارکینگ حاشیه ای برقرار می شود. همچنین در آینده نزدیک حدود 5 پارکینگ هم سطح در زمین هایی که کمتر استفاده می شود  با وسعت 500 تا 8000به عنوان پارکینگ اشاره کرد که مردم بتوانند راحتی و آسایش نسبی، کاهش جرایم ناشی از کمبود پارکینگ را شاهد باشند.

باقری گفت:" از سال 94 در دوره مدیریت دکتر عبوری،  انجام قرارداد و اجرای پروژه  با سرمایه گذار برای احداث اولین پارکینگ طبقاتی که ظرفیت 202 دستگاه خودروکه 150 دستگاه در قالب پارکینگ برجی و 52 دستگاه در قالب پارکینگ پازلی صورت می دهیم که حدود 80 درصد مراحل کار پیشرفته و در حال حاضر بحث مربوط به نما و پوشش بام این پارکینگ مطرح است و  بنا به گفته سرمایه گذار با انجام این پروژه، بیشترین تردد پارکینگ از بُعد جانمایی پارک خودرو،  در شمال کشور در همین بلوار ارتش در حال اتفاق افتادن است. که اگر مشکلات جدی روی ندهد تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 در ادامه باقری در پاسخ به سوالی در زمینه خودروهای ثبت تخلف سیار و همچنین احداث مرکز پایش تصویری ترافیک، یکی ازعوامل فرهنگ سازی در زمینه ترافیک و تخلف را عامل بازدارندگی موثر و قانونمند اشاره کرد. نصب 20 دستگاه دوربین یا آنتن ثبت تخلف ثابت و پیش بینی 60 دستگاه دوربین دیگر ثبت تخلف ثابت در نقاط مختلف شهر تا پایان سال به همراه 2 دستگاه خودروی ثبت تخلف سیار نیز بخش دیگری از صحبت های باقری بود.  همچنین درنظرگرفتن تابلوهای مناسب با همکاری پلیس راهور در محدوده های طرح ترافیک و بهبود کیفی علائم رانندگی را برای راهنمایی مناسب گردشگران خارجی و داخلی و رفع اشکالات مربوط به زمان بندی و جانمایی تابلوها بخش دیگری از فعالیت‌ها دانست.

 همچنین وی به پیگیری مراحل پایانی مطالعات مرتبط با طرح جامع ترافیکی اشاره کرد و اجرای اصولی این طرح جامع با توجه به توانمندی فنی و مدیریت زمان را پاسخگوی تمام نیازها و رفع کننده گره های ترافیکی شهر بیان کرد.

 باقری رضایت مندی شهروندان را عامل مهمی در کنترل حمل و نقل شهری دانست وضمن اشاره به پیشگام بودن شهرداری ساری در اشتفال زایی جوانان تحصیل کرده و شایسته، استفاده از نیروهای جوان تحت عنوان پارکبان و آموزش آن ها در زمینه تکریم شهروندان اشاره نمود.

 همچنین سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل، استفاده از وسایل نقلیه پاک و درنظرگرفتن زیرساخت های لازم و کافی در کشورهای توسعه یافته را امری حل شده دانست اما این موضوع را در کشور ما به عنوان یک چالش در تبیین مسائل فرهنگی و آموزشی بیان کرد. وی ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده بهینه از وسایل پاک را، در زمره برنامه های حمل و نقل در مدیریت شهری دانست. 

باقری در پاسخ به سوال دیگری، به توانایی برای طراحی و اجرای پروژه های بزرگ با همراهی کارشناسان و متخصصان در رشته های مختلف بخش مهمی از ظرفیت مهندسی حمل و نقل شهری اشاره کرد.

 وضعیت  ساخت و انتقال میدان بار بخش دیگری از صحبت های باقری در زمینه گره ترافیکی کمربندی تشکیل می داد. پیگیری در زمینه افتتاح شدن میدان بار جدید در جاده قائم شهر تا انتهای سال و بازشدن گره ترافیکی در کمربندی نیز وعده دیگری از سوی حبیب باقری بود.

 باقری علت اصلی ترافیک میدان ابن شهر آشوب و ورودی خیابان شیخ طبرسی را ناشی از درحال انجام بودن فاز سوم این میدان دانست و اجرای یک طرح بسیار خوب ترافیکی در این میدان بعد از افتتاح فاز چهارم را نوید داد.

در انتهای این گفت وگو باقری، بهبود وضعیت شهر برای نقش آفرینی توانخواهان و معلولان همچون مکانیزه کردن پل های عابر پیاده و مجهز شدن تمام 35 پل عابر پیاده موجود را به سیستم آسانسور در زمره برنامه های دو سال آینده سازمان دانست که همه قشرها بتوانند از این پل ها و رمپ ها استفاده کنند.

 لازم بذکر است هدف از این گونه  گفت و گوها، شفاف‌سازی عملکرد مدیریت شهری، مخاطب محوری و گردش آزاد اطلاعات در شهرداری ساری و بر اساس ارتباط دوسویه شهروندان با مدیریت شهرداری  و سازمان های تابعه می باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :