تازه ها

دوشنبه 5 آذر 1397-9:57 کد خبر:37307

واکاوی هارش خبراز دوئل پنهان مدیران نکا و بهشهر درباره مکان احداث تصویه خانه آب شرب

مناقشه آبی شرقی ها !

انعکاس شمال - شرق مازندران دچار بحران کم آبی است و طی سالیان گذشته این موضوع به عنوان رخداد غیرطبیعی مطرح شده و تامین آب کشاورزی و آب شرب این منطقه با تکمیل این پروژه و اتمام تصفیه خانه به طور کامل حل خواهد شد.این روزها خبرهای خوبی از شرق مازندران به گوش نمی رسد اختلافات بیشتر بین شهروندان نکایی و بهشهری است...


حسن بابایی: دوئل نانوشته ای میان دو همسایه از قدیم تا به امروز وجود داشته است. مسافت میان دو شهر شرقی مازندران کمتر از 30 کیلومتر است. فاصله ای که نسبت های فامیلی نیز نتوانسته است آن را بپوشاند. دو شهرستان نکا و بهشهر در گذر ایام همواره با هم رقابتی شانه به شانه داشته اند. اعتبارات و پروژه های منطقه معمولا میان این دو شهرتقسیم می شود تا مسوولان هیچ کدام از این دو ادعایی برای نادیده گرفته شدن نداشته باشند.در تازه ترین اتفاق مناقشه برانگیز آتش اختلاف میان این دو شهر بالا گرفته که شورای تامین استان مجبور به دخالت شده است. به هر حال این روزها خبرهای خوبی از شرق مازندران به گوش نمی رسد اختلافات بیشتر بین شهروندان نکایی و بهشهری است. روزنامه اعتماد در شماره روز یکشنبه خود به تاریخ 20آبان نوشت که تاسیسات مربوط به انتقال آب شرب سد گلورد از بهشهر جمع و به مکان دیگری منتقل شده است.

یکی از طرح‌های شاخص و تاریخی حوزه عمرانی مازندران که از آزادراه تهران ـ شمال نیز قدیمی‌تر است، طرح سد گلورد شهرستان نکا بوده که به جرات می توان گفت  بزرگترین سازه آبی شرق استان است که با گذشت حدود نیم قرن از آغاز اجرای آن سال گذشته با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی آبگیری شد.

شرق مازندران دچار بحران کم آبی است و طی سالیان گذشته این موضوع به عنوان رخداد غیرطبیعی مطرح شده و تامین آب کشاورزی و آب شرب این منطقه با تکمیل این پروژه و اتمام تصفیه خانه به طور کامل حل خواهد شد.

اما با تنش ها و اختلافات محلی به وجود آمده بین این شهروندان دو تا شهر باعث شده که شورای تامین استان و شرکت آب منطقه ای مازندران به خاطر کم کردن تنش ها  و ایجاد آرامش در منطقه فعالیت این پروژه را فعلا متوقف کند.

برای روشن شدن کامل این موضوع به سراغ دکتر علی محمد شاعری نماینده مردم شرق مازندران و مسئول پیگیری مطالبات مردم شرق مازندران رفتیم.

دکتر شاعری گفت که این سد حدود 107 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که 75 درصد از این آب برای تامین اراضی کشاورزی و 25 درصد آن برای تامین آب شرب سه شهر بهشهر و نکا و گلوگاه می باشد.

سرانه آب در شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه با توجه به جمعیت ساکن و منابع آبی موجود بسیار کم بوده به‌طوری‌که حدود30 درصد کم‌تر از سرانه آب کشور است که سد گلورد می‌تواند بسیاری ازاین مسائل را رفع کند .

علت این که 25 درصد به آب شرب اختصاص پیدا کرد به دلیل کمبود شدید آب شرب و وجود نیترات در آب شرب است.

به همین دلیل وزارت نیرو تصیم گرفت آب آشامیدنی شرق استان را از آب ذخیره شده در پشت سد تامین کند.

از همین رو وزارت نیرو برای تامین آب شرب در منطقه تصمیم به احداث تصفیه خانه  کرد ولی نکایی ها اعتراض کردن که نباید آب شرب مابرای تصفیه به شهر بهشهر برود و باید در خود نکا تصفیه بشود.بهشهری ها هم درست همین اعتراض را داشتند که این اختلاف ها و تنش ها و ناراحتی ها از همین جا شروع شد.

در پی ایجاد تنش، شورای تامین استان و شرکت آب منطقه ای مازندران وارد عمل شد و برای ایجاد آرامش در منطقه پروژه متوقف گردید.

توصیه بنده به عنوان نماینده مردم شرق استان  این بود که به دور از تنش و رفتارهای غیر کارشناسانه تیمی تشکیل شود و با در نظر گرفتن حقوق مردم سه شهرستان و رعایت سایر ملاحظات مانند ملاحظات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس بررسی های کارشناسی که صورت می گیرد نظر خود را اعلام کرده تا شهروندان شرق استان به خصوص مردم خوب نکا و بهشهر نظرشان تامین شود.

مقررشد استانداری و شرکت آب منطقه ای مازندران سریعا این موضوع را پیگیری کنند و نتیجه را اعلام کنند.

اما متاسفانه این پروژه 10 ماه است که به دلیل اختلافات محلی معطل مانده و انتظار می رفت که استانداری و شرکت آب منطقه ای خیلی سریع نظر قطعی و کارشناسی را اعلام کنند و من به عنوان نماینده مردم از این تاخیر به وجود آمده گله مند هستم.

نماینده مردم نماینده مردم شریف شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که  هرچقدر در اعلام نظر کارشناسی تاخیر صورت گیرد ممکن است تنش ها بیشتر شده و منجر به توقف اجرای این پروژه مهم شود، و با توقف این پروژه اساسی، آب شرب شهروندان شرق استان مازندران  با بحران روبرو خواهد شد.

هرچه این اختلافات بیشتر شود و پروژه متوقف شود احتمال برگشت اعتباراتی که در مجلس برای انجام این پروژه تخصیص یافته وجود دارد و فقط مردم شرق استان متضرر می شوند.

دکتر شاعری در پاسخ به این سوال که چه کسانی به این اختلافات محلی دامن می زنند گفت که در آستانه انتخابات احتمال دارد عده ای بخواهنداز این موضوع برداشت های سیاسی داشته باشند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

توصیه من به استانداری و شرکت آب منطقه ای مازندران این است که هرچه زودتر نظر کارشناسی را اعلام کرده تا تنش های به وجود آمده در شرق استان  تمام شود و مردم این خطه از شمال کشور دیگر مشکل کمبود آب نداشته باشندهارش/.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :