تازه ها

سه شنبه 6 شهريور 1397-9:54 کد خبر:37211

رقیه یوسفی

رابطه صحیح عاطفی بین زوجین


رابطه عاطفی در زندگی از دیگر روابط مجزا نیست . مهارت ارتباطی اشخاص در طول مدت زندگی شان شکل می گیردو روی همه روابط آن ها اثر می گذارد. چگونگی ارتباط در خانواده پدری ، فرهنگ ، جنسیت ،طرز برقراری رابطه با دیگران ، تجارب ناشی از روابط صمیمانه قبلی ، برداشت از روابط و شخصیت ، روی چگونگی این مهارت تاثیر می گذارند .

بخش اعظم زمینه ارتباطی هر فرد زمانی شکل گرفته که هنوز ازدواج نکرده اما با این وجود ، بر رابطه کنونی او تاثیر می گذارد .

در روابط صمیمانه ، یکی از رایج ترین تفاوت ها در زمینه ارتباط ، به جنسیت برمی گردد، برای مثال بسیاری از زوج ها نمی دانند ومتوجه نیستند که زن و مرد از دو شیوه ارتباطی متفاوت استفاده می کنند .

اغلب مردها براین باورند که وقتی کسی مسئله ای را با آن ها در میان می گذارد ، انتظار دارد که مسئله اش حل شود و به همین دلیل ، بی درنگ راه حل ارائه می دهند ، در حالی که زن ها برای این که با دیگران پیوند پیدا کرده و از دیگران احساس حمایت ببینند این مسائل را مطرح می کنند ، حتی اگر مسئله آن ها لاینحل باشدو بی توجهی به این موضوع اغلب ایجاد ناراحتی می کند .

زن از مسائلش شکایت می کند و مرد راه حل نشان می دهد ، در اینشرائط زن احساس می کند که همسرش به صحبت های او گوش نمی دهد ، مرد هم به این نتیجه می رسد که همسرش قصد شکایت دارد ، زیرا هرگز به راه حل های پیشنهادی او توجه نمی کند .اما زوجی که از تفاوت های زمینه های ارتباطی زن و مرد آگاهند ،گرفتار این سوء برداشت از ارتباط نمی شوند

به طور کلی از همان ابتدا باید در روابط زناشویی سه مهارت ارتباطی بین زوجین پایه گذاری شود که عبارتند از :

1-احترام مقابل : معنای احترام این نیست که زن وشوهر ناراحتی های خود را از یکدیگر پنهان و آن ها را به صورت عقده های روانی روی هم جمع کنند . خشم های سطحی و بگومگوهای مختصر و کوتاه بین زن و شوهر در زندگی زناشویی مانند رعدو برق است و همیشه بعداز رعدو برق باران می بارد و این باران ، درخت زناشویی را بارور می سازد .. هم چنین احترام متقابل به معنای انتقاد نکردن از یکدیگر نیست . گاهی لازم می شود به صراحت از رفتار نامناسب یکدیگر انتقاد کنند و از تندخویی بپرهیزند .دراین صورت نیز باید به این نکته توجه کنند تا انتقاد آنان بی اثر و بی نتیجه نماند .

2- درک و فهم متقابل : هنگامی که ابهام وجود دارد ، می توان به همسران آموزش داد که این عبارت ساده را بیان کنند .& مطمئن نیستم که حرف هایت را به خوبی می فهمم ، می توانی بیشتر توضیح بدهی ؟ & این جمله ظاهرا یک تقاضای ساده برای کسب اطلاعات بیشتر است . ولی در معنای ظریف تر ، همسران به اشاره می گویند : & من واقعا تلاش می کنم که این مسئله را از دیدگاه تو ببینم .& در حقیقت این همه آن چیزی است که درک و فهم به آن مربوط می شود . یعنی توانایی دانستن و درک همدلانه آن چه همسر تجربه کرده است .

3- حساسیت : آگاه بودن از نیازهای همسر ، یک جزء کلیدی در روابط زناشویی است . افراد اغلب آن قدر به فکر خود هستند که حتی از شناخت خواسته های همسرشان نیز کوتاهی می کنند . بعضی اوقات ، آنان برای شنیدن نیازهای همسرشان به آسانی وقت صرف نمی کنند . از طرف دیگر نیز بعضی زوج ها هستند که تصمیم می گیرند نسبت به یکدیگر حساس نباشند . چون می ترسند از سوی همدیگر مورد سوء استفاده قرار گیرند . در حالی که هر دوی این کار اشتباه بوده و باعث می شود که همسران در شناسایی و یا ارضای نیازهای یکدیگر شکست می خورند وبنابراین ، ازهم دور و دورتر می شوند .

حال با توجه به مهارت های ذکر شده به راهکار رابطه سالم و سازنده عاطفی بین زوجین اشاره می نماییم :

در زندگی مشترک زوجین ، شاید رعایت آداب به صورتی کامل امکان پذیر نباشد ، ولی وجود احترام متقابل برای آن ها اصلی اساسی است .

درگیری ها واختلافات وقتی به وجود می آیندکه پرده حرمت فی مابین دریده شود و طرفین برای یکدیگر ارزش و احترامی قائل نباشند ، مهم ترین شیوه برای جلوگیری از بروز درگیری ها در بین زن وشوهر ، تحکیم روابط و تکریم یکدیگر نیست .

تکریم کردن زن به شوهر و برعکس طرفین را دلباخته و اسیر یکدیگر می سازد ، آن چنان که هرگز از زندگی با یکدیگر احساس سیری و خستگی نمی کنند وسعی دارند همیشه در کنار یکدیگر و دور از همه گونه فریب ها زندگی کنند.

حرمت گذاردن به هم یک حسن است و هر زن و مرد باید در جست و جوی نقاط مثبت در زندگی همسر و تکریم او به خاطر آن نقطه مثبت باشد همسری که مورد تکریم و احترام خانواده قرار گرفته است ، به خانواده خود عشق می ورزد و در احترام متقابل همسر خود ، از هیچ کوششی دریغ نمی کند .

تهیه وتنظیم: رقیه یوسفی کارشناس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :