تازه ها

پنجشنبه 28 تير 1397-10:34 کد خبر:37146

800 میلیارد ریال برای جاده جایگزین سد هراز تخصیص یافت

انعکاس شمال - استاندار مازندران گفت که رئیس جمهوری 800 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد جاده جایگزین سد هراز اختصاص داده است.


به گزارش انعکاس شمال و به دنقل از ایرنا ، سد مخزنی هراز آمل که ساخت آن از حدود سه دهه پیش آغاز شد در صورت آبگیری 11 کیلومتر از جاده کنونی هراز را زیر آب می برد.

ساخت جاده جایگزین یکی از موانع بهره برداری از این سد محسوب می شود ، سدی که آبگیری آن در شرایط کم آبی شدید دشت شالیزاری 110 هزار هکتاری هراز ضروری است .

محمد اسلامی در حاشیه مراسم نخستین برداشت مکانیزه برنج در محمود آباد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا پیرامون سرنوشت سد هزار ، افزود : با تزریق این اعتبار ، تحرک ساخت سد هراز از سر گرفته شد و در آینده نزدیک ساخت پایه و بدنه آن آغاز می شود.

وی گفت که با ساخت جاده جایگزین ، ساخت پایه و فنداسیون سد هراز به مرحله عملیاتی خواهد رسید و کشاورزان حوزه آبریز هراز به خواست دیرینه خود هر چه زودتر خواهند رسید.

اسلامی از سد هراز به عنوان طرح مهم ملی استان مازندران نام برد و افزود : با همکاری دولت شرایط استفاده از فاینانس حدود 450 میلیون یوروئی برای تسریع در روند ساخت سد مهیا شده است.

وی افزود : با تامین اعتبار مورد نظر تا چهار سال آینده این سد مهم اتمام و به مرحله آبگیری می رسد .

سد هراز علاوه بر تامین آب کشاورزی حدود 110 هزار هکتار اراضی شالیزاری ، قرار است تامین کننده آب آشامیدنی مردم منطقه باشد و تولید 25 مگاوات برق و کارکرد گردشگری هم برای آن تامین شده است .

سالانه 33 درصد از مجموع هفت میلیارد مترمکعب آب سطحی و غیر سطحی استان مازندران هدر می رود که از این مقدار پنج میلیارد متر مکعب آب سطحی برابر با حدود 90 درصد ظرفیت این بخش است .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :