تازه ها

يکشنبه 24 تير 1397-11:16 کد خبر:37129

فرهنگ رانندگی


تصادفات یکی از مهم‌ترین حوادث غیر عمدی در جهان محسوب می‌شود. به طوری که سالیانه در حدود 2 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

هم‌اکنون در ایران تصادفات دومین علت مرگ و میر در کل و اولین علت مرگ در آسیب‌های غیر عمدی محسوب می‌شود. به طوری که در سال 1396، تعداد 16 هزار و 201نفر در حوادث رانندگی کشور کشته شده‌اند که این آمار در مقایسه با 15هزار و 932 نفری که در مدت زمان مشابه سال 95 کشته شدند، 1.7 درصد افزایش داشته است.در بحث علت‌شناسی حوادث ترافیکی باید متذکر شد عوامل مرتبط با این حوادث بسیار متنوع است و در متون مختلف تقسیم‌ بندی ‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.اما به طور کلی عوامل اصلی آن را می‌توان به مطابق ذیل طبقه‌بندی کرد: عوامل انسانی ،راه و وسیله نقلیه. عوامل محیطی و عوامل سازمانی نیز به نسبت قابل توجهی در بروز تصادفات نقش دارند.

خطاهای رفتاری و ایجاد موقعیت های خطرناک برای همدیگر از مهم ترین رفتارهای اجتماعی هستند که باعث تصادفات رانندگی می شوند.بدین ترتیب سامان دهی حمل و نقل و کاهش سوانح مرگبار ، بیش از هر راهکاری نیازمند توسعه ی فرهنگ درست رانندگی در راه هاست.

به سامان کردن هر یک از عوامل دخیل در تصادف راهکارهای خاص خود را دارد اما تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که مهم ترین عامل بروز تصادفات رانندگی عامل انسانی است .

پر واضح است که پرداختن به آموزش کاربران ترافیکی ، نباید موجب غفلت از دیگر عوامل تاثیر گذار بر ترافیک و تصادفات نظیر وسائط نقلیه ، راه ها و ... شود .

کارشناسان بر این باورند که نهادینه کردن روحیه ی انضباط و نظم پذیری در فرهنگ رانندگی نیاز به آموزش همگانی دارد .

آموزش آیین درست رانندگی کردن می بایست از سنین کودکی آغاز شود تا در سنین بالاتر بتوانیم نتایج مثبت آن را ببینیم.پرداختن به این مباحث در کتاب های درسی و برگزاری برنامه هایی در مدارس برای تشویق دانش آموزان به رعایت نکات فوق کمک زیادی در نهادینه نمودن فرهنگ صحیح رانندگی خواهد کرد .

بنابر این باید برای کنترل و بهبود ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی رویکرد آموزشی فرهنگی داشته باشیم .

 

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی.کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :