تازه ها

جمعه 22 تير 1397-14:32 کد خبر:37125

شعله هایی که همدلی تیم مدیریت شهری را مستحکم تر ساخت

همه برای نجات مسجد جامع آمده بودند

انعکاس شمال - در پی وقوع حریق در مسجد جامع شهرستان ساری، بسیاری از مسئولین از اسلامی استاندارتا حسین زادگان معاون سیاسی استانداری ومردم ناظر بر این اتفاق، شاهد تلاش بی وفقه شهردار واعضای شورای شهر مخصوصا تلاشگران سازمان آتش نشانی بودند.


مسجد تاریخی جامع ساری عصر پنج شنبه (21 تیر) بر اثر اتصال برق دچار آتش سوزی شد و بدلیل استفاده از چوب درمعماری بنا آتش به سرعت گسترش پیدا کرده و مغازه های حوالی آن نیز دچار حریق شد.

انعکاس شمال، سرویس حوادث: در پی وقوع حریق در مسجد جامع شهرستان ساری، بسیاری از مسئولین از اسلامی استاندارتا حسین زادگان معاون سیاسی استانداری ومردم ناظر بر این اتفاق، شاهد تلاش بی وفقه شهردار واعضای شورای شهر مخصوصا تلاشگران سازمان آتش نشانی بودند.

علیرغم اینکه این حادثه در بافت مرکزی شهر رخ داد و انجام عملیات امدادی با توجه به فشردگی بافت قدیمی دشوار بود اما مدیران شهری از هیچ کوششی برای مهار حریق دریغ نکردند.

به هر حال فارغ از مسئولیت پذیری مدیران شهری، اما انتظار می رود با کسب تجربیات لازم از این واقعه، نسبت به تقویت تجهیزات و یگان های عملیاتی بر آمادگی خود جهت واکنش سریع در قبال اتفاقات اقدام فوری نمایند.

مسجد جامع ساری از قدیمی ترین بناهای تاریخی استان مازندران با قدمتی بیش از سه هزار ساله است، بر اثر آنچه گفته می‌شود اتصالی سیم برق دچار آتش سوزی شد و همه شبستان‌های آن در آتش سوخت.

عملیات اطفای حریق این مسجد، پس از سه ساعت با تلاش نیروهای آتش نشانی و امدادی شهرهای ساری، نکا، بهشهر، ارطه، بابل، آمل، قائمشهر انجام شده است.

*علت آتش سوزی مسجد جامع ساری

محمد اسلامی  در حاشیه بازدید از روند امدادرسانی و اطفای حریق مسجد جامع ساری در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مسجد جامع ساری تاریخی و ارزشمند است  گفت: به دلیل اتصالی سیم برق که ریشه در شدت گرما و تابش خورشید به سیم های برق دارد، آتش سوزی رخ داده است.

وی افزود: سقف چوبی مسجد کامل در آتش سوخت اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم و روند امدادرسانی و اطفای حریق به شایستگی انجام شد.

اسلامی با اشاره به اینکه اورژانس، نیروهای پلیس، ویگان ویژه، نیروهای مردمی، آتش نشانی و غیره در عملیات اطفای حریق متعهدانه شرکت کرده اند اظهار داشت: عملیات اطفاء تمام شد و گروه های امدادی در حال لکه گیری هستند.

استاندار مازندران یادآورشد: مسجد جامع ساری به دلیل اینکه ثبت ملی است، تابع ضوابط میراث می باشد و در بحث بازسازی و احیای آن، با مشارکت دست اندرکاران و پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی آغاز می شود و با تمام قوا به عنوان یک اثر تاریخی به حالت اول برمی گردد ولی در بازسازی آن باید مسائل ایمنی نیز لحاظ شود.

*آتش سوزی مسجد جامع ساری امنیتی نبوده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران در رابطه با علت آتش سوزی در مسجد جامع شهرستان ساری گفت که بررسی‌های لازم انجام شده است و مشکل امنیتی گزارش نشده است.

حسینی عالمی  اظهار کرد: علت آتش سوزی به دلیل اتصالی سیم برق که ریشه در شدت گرما و تابش خورشید به سیم‌های برق دارد رخ داده است.

دادستان ساری در ادامه بیان کرد: اگر نیاز به اقدام قانونی باشد پرونده قضایی تشکیل خواهد شد، اما طبق گزارش‌های ارائه شده علت آتش سوزی اتصال سیم برق بوده است.

حسینی عالمی همچنین گفت: بررسی‌های لازم در حال انجام است، منتظر نتایج کارشناسی هستیم و گزارشی مبنی بر خرابکاری یا عمدی بودن اعلام نشده است.

*رضایی فرماندار ساری

آتش‌سوزی مسجد جامع ساری سبب تخریب تاریخ سه هزار ساله این خطه شده است.

به دلیل عمق بالای آتش‌سوزی نیروهای آتش‌نشانی از شهرهای قائم‌شهر، نکا، بابل، بهشهر و شهرهای همجوار خود را به محل وقوع آتش‌سوزی در مسجد جامع ساری ‌رساندند.

به دلیل اینکه این آتش‌سوزی قبل از نماز مغرب و عشاء بوده خوشبختانه هیچ فردی در موقع آتش‌سوزی در درون حیاط مسجد و شبستان‌های مسجد حضور نداشته است.

 

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :