تازه ها

سه شنبه 28 فروردين 1397-18:45 کد خبر:31800

دست اندازهای توسعه ای فرودگاه رامسر

انعکاس شمال - وقتی یکی از مقامات عالی رتبه در دولت هشتم و نهم بحث گسترش فرودگاه رامسر را مطرح و اعتباری کلان برای آن تصویب کرد به نظر می رسید قرار گرفتن عنوان بین المللی در پیشوند نام این فروردگاه می تواند از دغدغه های مسافران بکاهد. اما...


انعکاس شمال، رویس اجتماعی: وقتی یکی از مقامات عالی رتبه در دولت نهم و دهم بحث گسترش فرودگاه رامسر را مطرح و اعتباری کلان برای آن تصویب کرد به نظر می رسید قرار گرفتن عنوان بین المللی در پیشوند نام این فروردگاه می تواند از دغدغه های مسافران بکاهد. اما عمر 8 ساله دولت قبل واین مقام پر نفوذ برای عینیت بخشی به این پروژه بزرگ و حیاتی کفایت نکرد. هر چند که در دولت دهم و با روی کار آمدن دکتر روحانی روند حرکتی ساخت و توسعه متوقف نشد اما موانع محیطی و محدودیت های موجود آب و هوایی منطقه شمال انگار باعث شده تا قطار توسعه این فرودگاه قبل از اینکه به ایستگاه پایانی خود برسد، مجبور به توقف شود. توقفی که حرکت مجدد آن باید های زیادی را می طلبد.
طرح ملی توسعه فرودگاه رامسر یکی از طرح های مصوب دولت نهم بوده که حدود 9 سال از زمان آغاز آن سپری می شود اما همچنان نیمه کاره رها شده است.طرحی که وزیر راه و شهرسازی وقت در فروردین سال 1388 همزمان با آئین آغاز عملیات اجرایی آن وعده داده بود که به مدت 2 سال باید به طور کامل اجرا و بهره برداری شود اما چنین اتفاقی رخ نداد.
توسعه باند فرودگاه از یک هزار و 480 متر به 2 هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید، ساختمان های جانبی، ‌اختصاص 40 هکتار زمین برای استقرار دستگاه کمک ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات طرح  توسعه فرودگاه بوده است.بررسی ها نشان داده که برای اجرای این طرح ملی حدود 120 میلیارد تومان هزینه و روند پیشرفت فیزیکی آن نیز حدود 97 درصد اعلام شده است.
اکنون برخی از شرکت های هواپیمایی مثل آسمان در حالیکه سال های طولانی از آغاز فعالیت شان در خط پروازی این فرودگاه می گذرد، وقتی مسئولان را در حل این معضل ناتوان دیدند، از تعداد سورت های پروازی خود کاستندو اتفاقی که دود آن در وهله نخست بر چشم مردم و ساکنان عروس شهرهای خاورمیانه می رود و باعث فرار یا کم رغبتی سرمایه گذاران برای فعالیت در این شهرستان و شهرهای اطراف می شود.
هر چند که این فرودگاه درزمان رژیم پهلوی صرفا برای استفاده خانواده سلطنتی ساخته شد اما اکنون مسافران زیادی هر هفته مشتری دائمی هواپیماهایش هستند. افرادی که به دلیل ذیق وقت ناگزیر از رفت و آمدهای هوایی هستند.
اگر چه طی چند سال اخیر بر تعداد پروازهای این فرودگاه افزوده شده است و علاوه بر خط تهران رامسر خطوط پروازی دیگری نظیر اصفهان و مشهد نیز به لیست پروازهای این فرودگاه افزوده شده است اما به نظر می رسد مشکلات حل ناشده موجود بر سر راه پروازهای این فرودگاه عرصه را برای شرکت های فعال در آن تنگ کرده و برخی از آنها چاره کار را در کم کردن یا توقف پروازهای خود به این فرودگاه دیده اند.
آمارهای رسمی نشان می دهد که از 25 اسفند ماه سال گذشته تا 18 فروردین ماه 97 از مجموع 30 سورتی پرواز مسیر تهران - رامسر، حدود 9 سورتی پرواز یعنی کمتر از یک  سوم آن به علت بدی آب و هوا، یا موانع در مسیر نشست و برخاست ، دچار تاخیر چند ساعته و یا آنکه لغو شده است. ایران ایر نیزادامه این وضعیت را مشکل زا اعلام کرده و تهدید کرده در صورت رفع نشدن مشکل مجبور به تعطیلی پروازها خواهد بود.
همین چند هفته اخیر بارها پروازهایی که به مقصد این فرودگاه پایتخت را ترک کرده بودند بعد از سرگردانی در آسمان منطقه و ناتوانی خلبان در فرود مجبور به بازگشت به تهران شدند.قصه ای که سر دراز داشته و علاقه مندان به استفاده از پروازهای این خطوط را مردد کرده است. تردیدی که با تاخیر های چند ساعته پروازها شروع شد و حالا بذرهای بدبینی اش اعتماد مسافران و افرادی که تقریبا جزو مشتریان دائمی پروازهای رامسر به پایتخت بودند را از بین برده است. برخی از آنان اکنون از سر ناچاری ترجیح می دهند مسیر دو ساعته تا فروردگاه رشت را طی کرده و از آنجا راهی تهران شوند.
البته گفته های اخیر سعد الله وطن خواه مدیرکل فرودگاه های مازندران بارقه هایی از امید را در دل علاقه مندان و شهروندان رامسر روشن کرده است. او بر این باور تاکید دارد که بزودی موانع پروازی فرودگاه رامسربا پیگیری و رایزنی های به عمل آمده حل می شود و طبیعتا با چنین اقدامی کمتر شاهد تاخیر یا لغو پروازها در این فرودگاه خواهیم بود.مشکلی که کنار زدنش بنا بر اعتقاد او بیش از 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وطن خواه میزان اعتبار مورد نیاز برای تجهیز فرودگاه رامسر به سامانه ˈ آی.ال.اس ˈ (ILS) به منظور پیشگیری از لغوپروازها در شرائط بدی آب و هوا را بیش از70 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد:‌ راه اندازی این سامانه که از قابلیت بسیار بالایی برخورداربوده طبیعتا هزینه نگهداری آن نیز زیاد است.

علاوه بر مه گرفتگی شدید، ‌وجود تعدادی از درختان بلند قامت و نیز تیرک های برق در مسیرهای نشست و برخاست هواپیماها دراین فرودگاه در کنار تکمیل نشدن طرح توسعه ای این فرودگاه اصلی ترین دست انداز های اعلام شده پیش روی این فرودگاه است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :