تازه ها

يکشنبه 19 فروردين 1397-10:31 کد خبر:30771

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس مطرح کرد

ضرورت مدیریت در توزیع آب کشاورزی

انعکاس شمال - نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توزیع آب باید به صورت جدی مدیریت شود، خاطرنشان کرد: باید تلاش و همکاری بین همه کشاورزان و مسؤولان صورت گیرد تا مشکلات و آسیب‌ها کاهش پیدا کند.


به گزارش انعکاس شمال،علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به کاهش ذخایر آبی استان و ممنوعیت کشت برنج در مازندران، اظهار کرد: طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای مبنی بر کاهش نزولات آسمانی و کاهش ذخیره آبی سد شهید رجایی ساری، تامین آب اراضی کشاورزی شهرستان ساری و میاندورود امکان‌پذیر نیست.

 

وی با بیان اینکه کاهش ذخایر آبی در استان کشاورزان مازندرانی را با مشکل روبه‌رو کرده است، افزود: درباره کاهش ذخایر آبی و ممنوعیت کشت برنج جلسات مختلفی با حضور بخشداران مرتبط، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود، فرماندار میاندورود، مدیرعامل آب منطقه‌ای و مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران برگزار شد تا راه حل‌های مختلفی برای خروج از این بحران تهیه شود.

 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی بیمه کشاورزی را یکی از راه‌ها مهم برای کاهش ضرر و زیان کشاورزان دانست و تصریح کرد: با انجام بیمه کشاورزی می‌شود بخشی از مشکلات اقتصادی و نگرانی‌های کشاورزان را برطرف کرد.

 

وی با بیان اینکه برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی که دارای پروانه هستند و می‌توان از آن آب برداشت کرد دیگر راهکار پیشنهادی است، ادامه داد: تامین خسارت کشاورزان که آسیب جدی می‌بینند از موارد مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون بسیاری از روستانشینان تنها منبع درآمد آنها از محل فعالیت کشاورزی است.

 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توزیع آب باید به صورت جدی مدیریت شود، خاطرنشان کرد: باید تلاش و همکاری بین همه کشاورزان و مسؤولان صورت گیرد تا مشکلات و آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

 

یوسف‌نژاد با بیان اینکه برای کشت جایگزین باید در اراضی کشاورزی شهرستان کارشناسی صورت گیرد، افزود: کارشناسی‌ها توسط آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر انتقاد کشاورزان از اطلاع دیر هنگام آب منطقه‌ای درباره ممنوعیت کشت برنج، گفت: مدیرعامل آب منطقه‌ای اظهار کرد که از شهریور ماه سال 96 مسئله کاهش منابع آبی و تامین نکردن آب اراضی کشاورزی میاندورود، ساری و جویبار را به جهاد کشاورزی اعلام کرده بود.

 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه بسیاری از کشاورزان با خرید اقساطی ادوات کشاورزی بدهکار بانک‌ها هستند و بدون فعالیت کشاورزی قادر به پرداخت این اقساط نیستند و چه راهکاری برای آنها طراحی شده است، پاسخ داد: اگر کاشت شالی در اراضی کشاورزی ساری و میاندورود صورت نگیرد قطعا کشاورزان با مشکل پرداخت اقساط وام روبه‌رو خواهند شد که در این زمینه با بانک‌ها صحبت خواهد شد تا به کشاورزان فشار مالی وارد نشود.

 

یوسف‌نژاد با بیان اینکه هر روستایی در شهرستان‌های ساری و میاندورود دارای مشکل خاصی هستند که باید بررسی شود، تصریح کرد: در شهرستان میاندورود حدود 450 هکتار آببندان وجود دارد و در این مورد می‌شود اقداماتی انجام داد تا معضل کم آبی را کاهش دهیم.

 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه کشاورزان میاندورودی مدعی هستند قراردادی از گذشته بین کشاورزان و آب منطقه‌ای درباره خرید حق‌آبه وجود دارد و اگر امسال آب منطقه‌ای نتواند آب مورد نیاز اراضی کشاورزی را تامین کند باید طبق قرارداد خسارت آن را پرداخت کند، گفت: قرارداد حق‌آبه بین کشاورزان و آب منطقه‌ای وجود دارد اما از مفاد آن خبری ندارم که مقرر شد فرماندار میاندورود این قرارداد را مطالعه کند که اگر حقی بر عهده مردم است توسط آب منطقه‌ای پرداخت شود./فارس

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :