تازه ها

جمعه 18 اسفند 1396-8:17 کد خبر:30711

سریال ارز و سکه ادامه دارد


چند ماهی است که از افزایش نرخ ارز می گذرد و با وجود اینکه اکنون ضرب افزایش قیمت ها گرفته شده است اما قیمت دلار آمریکا در سطح بازار ۴۸۳۰ تومان و سکه تمام به یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش انعکاس شمال، ماجرا بازار ارز و سکه هنوز هم در اخبار رسانه‌ها دنبال می‌شود و امروز در ایسنا نیز از جمله تیترها و اخبار مورد توجه مربوط به بازار ارز و سکه بود که در آن به فضای معاملات سکه در سبزه میدان اشاره شده که با وجود نظارت های میدانی نیروی انتظامی با تعداد کمتری معامله نسبت به قبل به کار خود ادامه می دهد.

چند ماهی است که از افزایش نرخ ارز می گذرد و با وجود اینکه اکنون ضرب افزایش قیمت ها گرفته شده است اما قیمت دلار آمریکا در سطح بازار ۴۸۳۰ تومان و سکه تمام به یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

گزارش های میدانی که از مراکز اصلی معاملات سکه و ارز تهیه کرده است حکایت از این دارد که تعداد معاملات کاهش پیدا کرده است و دلالان سکه و ارز ترجیح می‌دهند در وضعیت فعلی چندان در بازار معاملات فعال عمل نکنند. تحلیلی که در این گزارش برای این رفتار در معاملات آمده این بود که شاید یکی از دلایل عمده عدم تمایل دلالان برای حضور فعال در بازار حضور نیروی انتظامی در محدوده سبزه‌میدان است. در حقیقت حضور نیروهای انتظامی در بازار سکه و ارز تصمیمی بود که بخاطر وضعیت قیمت سکه و ارز و ایجاد صف های طولانی روبروی صرافی ها، بخاطر تامین امنیت بازار گرفته شد.

امروز تا ساعت ۱۴:۰۰ دلار آمریکا با قیمت ۴۴۶۰ تومان خریداری و با نرخ ۴۴۸۴ تومان به فروش می‌رسید. همچنین یورو با نرخ ۵۵۰۰ تومان خریداری و با قیمت ۵۵۶۵ تومان نیز فروخته می‌شد.

تخلف در "ساتنا" / کاهش سقف کارت به کارت

دو تصمیم بانکی مربوط به تراکنش های مالی امروز از جمله اخبار ایسنا بود که یکی از به تصمیمات داخلی برخی بانک ها بر می گردد که با بخشنامه هایی متناقض با دستور بانک مرکز بوده است. چندی پیش بانک مرکزی در اقدامی که آن را جهت مبارزه با پولشویی و پیشگیری از کلاه برداری علام کرد، طی بخشنامه‌ای تغییراتی در زمان تسویه تراکنش‌ها در سامانه‌های بین بانکی اعمال کرده و طی آن تسویه در تراکنش‌های کارتی شاپرک ۲۴ ساعته شد و از سوی دیگر دستور در سامانه‌های پایا و ساتنا تغییر کرد به طوری که قرار بر این شد تا تسویه در ساتنا فقط یک بار در روز آن هم بعد از پایان زمان اداری انجام شود. با وجود این که اعتراضات زیادی به این بخش نامه شد بانک مرکزی از تصمیم خود بر نگشت.

اما اخیرا برخی بانک‌ها با ابلاغ بخشنامه‌ای به شعب خود اعلام کردند تسویه ساتنا به طور آنی انجام می‌شود. در یکی از این ابلاغیه‌ها آمده است زمان تسویه دستور پرداخت‌های ساتنا به حالت تسویه آنی بازگشته و تمامی دستورها بلافاصله تسویه می‌شود. این بخشنامه درون بانکی حتی تغییر ات وجود را تغییر به یکباره و بدون اطلاع رسمی بانک مرکزی علام کرد و آن را نیز به طور حتمالی تا پایان سال پا برجا دانست.

از طرف دیگر کاهش سقف مجاز انتقال کارت به کارت درون بانکی نیز کاهش داشته و این خبر دوم اینا درخصوص تراکنش های بانکی بوده است. این در حالی است که بانک‌ها این امکان را داشتند که برای جابه‌جایی از طریق خودپرداز برای بانک خود تا سقف ۱۵ میلیون تومان اعمال کنند و البته تا ۵۰ میلیون تومان قابل افزایش بود، یعنی مشتری می‌توانست از طریق خودپرداز یک بانک برای همان بانک تا این مبلغ انتقال وجه دهد؛ ولی حالا در مجموع انتقال وجه از طریق خودپرداز در تمامی بانک‌ها به سه میلیون تومان کاهش یافته است.

به نظر می رسد با وجود این که هنوز برخی مشتریان بانک ها این امکان را دارند که انتقال های کارت به کارت خود را تا سقف ۱۵ میلیون تومان انجام دهند اما شاید این تصمیم در ادامه با در نظر گرفتن نزدیکی به پایان سال برای مردم محدودیت هایی را ایجاد کرده و مشکل آفرینی کند.

از دغدغه‌های ریلی وزیر تا فاینانس چینی‌ها در راه‌آهن

موضوع توسعه شبکه ریلی به گواه همه فعالان اقتصادی به خصوص تولید کنندگان صادراتی ایران از ملزومات توسعه اقتصادی است. حالا نیز عباس آخوندی -وزیر راه و شهرسازی- در کنار تاکید بر لزوم توسعه شبکه ریلی گفته است که با افزایش نقش راه‌آهن در حمل و نقل کشور می‌توان امیدوار بود که میزان تلفات جاده‌ای و هزینه‌های کشور کاهش پیدا کند. او در باره توسعه راه‌آهن شیراز به بوشهر معتقد است با توجه به نقش کلیدی که در تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب کشور دارد می‌تواند در حوزه جابجایی مسافران نقشی قابل توجه ایفا کند و با اتصال به شبکه دریایی کشور از نظر اقتصادی نیز نقشی مهم داشته باشد.

این اظهارات وزیر در مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری چینیها در راه‌آهن شیراز به بوشهر بود؛ قراردادی که طی آن چین توافق کرد که در ساخت راه‌آهن شیراز به بوشهر مشارکتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار معادل ۲۳۶۰ میلیارد تومان و ۵۰ میلیارد یوآن چین داشته باشد.

جنجال فولاد و بورس‌کالا!

بعد از جلسه تنظیم بازار فولاد برخی روایت ها از مسئله عرضه فولاد در بورس کالا مناقشاتی را آفرید. برهی از صنایع پایین دستی فولاد انتقاداتی نسبت به نحوه فرمولل بندی بورسکالا برای فولاد داشتند که طرح این موضوع باعث شد تا تولید کنندگان نیز در قبالش مواضعی را بگیرند. مجموع این اتفاقات در یکی از گزارش های امروز ایسنا از با محوریت نظرات فولاد سازان روایت شده است.

در این میان در حالی که موافقان روند و عملکرد فعلی بورسکالا منتقدان را حاشیه ساز می‌دانند و به دنبال منافع شخصی خودشان میدانند، برخی از تولیدکنندگان مانند حمیدرضا طاهرزاده- نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران - نیز ابهاماتی را در وضعیت فعلی می بینند. ولی به هر حال با وجود تمامی مواردی که طرح می شود هیچ کس نمی تواند لزوم وجود بورس کالا در عرصه معاملات اقتصادی را انکار کند، چراکه در شرایط کنونی اقتصادی فقط شفافیتی که این ابزار به وجود می آورد می تواند اطمینان لازم برای ورود به معاملات سالم را فراهم کند. به همین علت نباید از کوچک‌ترین ایراداتی که به مکانیزم آن وارد می شود، گذشت و ابزاری که مهمترین ویژگی‌اش شفافیت است باید بتواند بدون هیچ ابهامی به کار خود ادامه دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :