تازه ها

شنبه 7 بهمن 1396-12:49 کد خبر:30610

فاطمه سیفی

پایان انتصابات فامیلی در مازندران


اینکه تو بعد از رسیدن به پست و مقامی هوای اطرافیانت را داشته باشی، اتفاق بدی نیست . اما این نوع عملکرد ها هنگامی درد سر ساز می شود که به هر ترتیب بخواهی این فامیل را به زور هم شده در پست و مقامی جا بدهی!  اینکه اصلا برایت مهم نباشد که این فرد برای آن پست مناسب باشد یا نه . در چنین شرایطی است که توجه به این مهم که  ردای آن جایگاه در قامت فامیل شما برازنده است یا نه اصلا بچشم نمی آید. مدیران و افراد زیر دست هم برای اینکه به مدیر ارشد تر خود خوش خدمتی کرده باشند ، بدون طی مراحل قانونی انتصاب ، فرد معرفی شده را در جایگاه جدید مورد پذیرش قرار می دهند.
این حکایت طی روزهای اخیر چون ویروسی کشنده حالت اپیدمی بخود گرفته است. دایی برای اینکه دل خواهر خود را بدست آورد با تمام قدرتش وارد معرکه شده و او را در میان تمام شایستگان زیر چتر حمایتی خود می گیرد تا پست خالی مانده را تصاحب کند. عمو برای برادر زاده اش چانه می زند تا او را در پست مورد نظرش ابقاء کند. نماینده رفیق باز هم برای اینکه با فردی چند پک قلیان کشیده و نمک گیر شده برای ماندن او سنگ تمام می گذارد. شهرداری هم برای اینکه فامیلش را وارد جریان تیم مدیریت شهری کند ، به نفع او لخت شده و وارد میدان می شود.
حال در چنین شرایطی آیا منطقی است که گمان کنیم استان روی خوش ببیند؟
معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی شود و هر روز قطار توسعه کند تر شده و جایگاه مازندران تنزل می یابد.
در این احوالات است که نخبگان استان راه استان های دیگر را برای پیدا کردن کار پیش می گیرند و تلاش می کنند تا دانش و آموخته های خود را برای مردمی هزینه کنند که به آنها بها می دهند. مازندران قبیله هزار فامیل شده است. فامیل هایی که سالهاست پست ها را در میان خود قسمت می کنند.
حالا استاندار اسلامی از صدها کیلومتر دورتر با ذهنیت برچیدن چنین فضایی وارد مازندران شده است. مازندرانی که نه یک دل که هزار دل شده اند. بخصوص این روزها که تبلیغات پنهان برخی از مدعیان کرسی مجلس نیز آغاز شده است. هر فامیلی که طی سالهای گذشته از چشم آقایان نماینده دور مانده این روزها سر گردنه جمع آوری رای یقه گیر نماینده می شود و این دور باطل ادامه دارد.
اسلامی استاندار مازندران تاکید داشته که با قدرت در مقابل این نوع انتصابات خواهد ایستاد. او می گوید که دوره انتصابات فامیلی به سر آمده است. شاید مشاورانش اطلاعات درست به او نداده اند که از این همه تقسیم پست میان ساکنان جزیره هزار فامیل بی خبر است.
یکی از عمده‌ترین دلایل اعتراضات و انتقاداتی که به عملکرد دستگاه‌های اداری و اجرایی در کشورمان می‌شود بحث ناکارآمدی مدیرانی است که در پس انتخاب و یا انتصابشان، سایه رابطه بازی و فامیل بازی‌ها به چشم می‌خورد.
این چالش در مازندران مدت هاست تبعات اقتصادی و اجتماعی برای مردم استان داشته است، انتصاباتی که اغلب رنگ و بوی انتخاب با رویکردی سیاسی و غیرحرفه‌ای داشته و بااین‌حال و باوجود فرسایشی و چالشی بودن موضوع، علت عدم تمایل مدیران مازندران برای حل مسئله به‌صورت اساسی، ترس از تحمیل هزینه‌های سیاسی، بوده که تصمیم گیران و مدیران سازمان‌ها را از ورود به موضوع چالش زایی انتصابات به‌ویژه عزل و نصب مدیران میانی بر حذر داشته است.
این رویکرد در حالی در مدیریت‌های انتخابی و انتصابی مازندران وجود داشته که با آغاز مدیریت محمد اسلامی در استانداری مازندران، امروز افکار عمومی امیدوارند غده چرکین رابطه بازی‌ها در انتصابات و انتخابات از بین برود و منشور شایسته‌سالاری بر مناصب حکم‌فرما شود.
باید توجه داشت تجربه تلخ ناشی از حضور اتوبوسی مدیران ناکارآمد، غیرمتخصص و سیاسی سال‌های اخیر و تحمیل هزینه‌های گزاف و جبران‌ناپذیر به منابع انسانی ادارات و ترجمان‌های مختلف مازندران، بر ضرورت توجه جدی مدیران ارشد به دغدغه کارکنان و افکار عمومی، تأکید دارد و امروز دیدگاه‌های اسلامی استاندار مازندران نشان می‌دهد که لااقل در دوره مدیریتی وی، می‌توان به ریشه‌کن شدن رابطه بازی‌ها در دستگاه‌ها حتی تشکل‌های نیمه اداری و تشریفاتی هم امیدوار بود.
باید اذعان داشت یکی از دلایل عقب‌ماندگی مازندران در سال‌های اخیر، چربش سیاسی‌کاری‌ها بر مصلحت‌اندیشی تصمیمات استانی بوده که تبعات آن را امروز ما در مغفول ماندن وضعیت منطقه آزاد بندر امیرآباد که ماحصل جدال‌های سیاسی نمایندگان است، مشاهده می‌کنیم که ضرر اصلی آن متوجه اقتصاد و معیشت مردم است بنابراین پرهیز از فامیل بازی‌ها در انتصابات دستگاه‌های اجرایی و ستادی می‌تواند سرآغاز شکوفایی استعدادهای ناب مدیریتی و تمرکز بر روی توسعه مازندران گردد.
به هر روی امیدواریم مهندس محمد اسلامی بتواند دیدگاه شاخص خود را در ریشه‌کن کردن رابطه بازی‌ها و فامیل گرایی در مدیریت‌ها اجرا تا دوره فامیل بازی ها هرچه سریع‌تر به پایان برساند. او مهندس است و انتظار مهندسی این مهم دور از انتظار نیست!

فاطمه سیفی - مدیر مسئول نشریه هارش خبر

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :