تازه ها

چهارشنبه 4 بهمن 1396-11:56 کد خبر:29611

صادرات ۴۵ تن پرتقال و ۱۹۰۰ تن کیوی در مازندران


 

 به گزارش انعکاس شمال،ابوالقاسم یوسفی نژاد بابیان اینکه میزان صادرات مرکبات استان، ۴۵ تن بوده است، افزود: علی‌رغم اینکه امسال سال خوبی برای مرکبات بوده است اما ازلحاظ وزنی ۸۶ درصد کاهش و ازلحاظ ارزشی ۸۷ درصد کاهش داشته است.

این مسئول در رابطه با صادرات کیوی استان مازندران گفت: امسال صادرات کیوی استان، یک هزار ۹۰۷ تن بوده که ازلحاظ ارزشی، ۴۶ درصد افزایش و ازلحاظ وزنی یک درصد کاهش داشته است.

وی بابیان اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات تولیدی کیوی استان از گیلان انجام می‌شود، ازجمله دلایل این امر را تفاوت هزینه حمل‌ونقل برشمرد و افزود: با توجه به بالا بودن هزینه حمل کالا به روسیه و تفاوت هزینه حمل ۴ تا ۵ هزار دلاری، برای صادرکننده صرف ندارد ازاینجا کالایش را پلمپ کند، ازاین‌رو، کالا ابتدا به آستارا رفته و سپس بار کامیون روس یا آذری می‌شود و برای ما نیز، مهم این است که کالای ما صادر شود.

وی بابیان اینکه در ۱۰ ماهه سال ۹۶، میزان ۳۳۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، ازجمله اقلام صادرشده از استان را فرآورده‌های لبنی، کالاهای صنعتی، مواد غذایی، سیمان، مصنوعات چوبی، میوه و تره‌بار اشاره کرد و افزود: صادرات استان ازلحاظ وزنی ۱۸ درصد کاهش و ازنظر ارزشی ۷ درصد افزایش داشته است.

یوسفی نژاد ازجمله دلایل کاهش وزنی صادرات به کاهش تقاضا برای صادرات سیمان از کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره و خاطرنشان کرد: کالاهای بهتری در این ۱۰ ماه اخیر صادر کرده‌ایم؛ به این معنا که ارزش کالا بالا رفته اما وزن کالا پایین آمده است و همچنین، تنوع کالا نیز بالا رفته، به‌ویژه در بازار لبنیات که اخیراً بازار جدیدی در روسیه ایجادشده و شرکت‌های معروف استان صادرات خود را به روسیه آغاز کرده‌اند.

این مسئول عمده کشورهایی که ما به آن‌ها صادرات داشته‌ایم را روسیه، امارات، برخی کشورهای اروپایی، قزاقستان، عراق و افغانستان برشمرد./مهر

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :