تازه ها

شنبه 9 دی 1396-7:32 کد خبر:29534

فروش نفت ایران به آسیا ۲۹ درصد کم شد


آمارهای دولتی و داده های رهگیری کشتی ها نشان می دهد میزان واردات نفت ۴ مشتری عمده آسیایی از ایران در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش یافته و به پایین ترین رقم از آوریل ۲۰۱۶ تاکنون رسیده است

نفتکش

به گزارش انعکاس شمال به نقل از رویترز، مجموع خرید نفت چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران در ماه گذشته میلادی به 1.36 میلیون بشکه در روز رسیده است. این کاهش خرید در حالی است که میزان فروش نفت ایران به این 4 کشور در اوایل امسال به ارقام قابل توجهی رسیده بود. این کاهش چندان غیرمنتظره نبود زیرا یک منبع آگاه از برنامه بارگیری تانکرهای ایران پیشتر گفته بود که بارگیری نفت این کشور به مقصد آسیا در ماه اکتبر به زیر 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است.

تهران در تلاش است تا با کاهش قیمت پیشنهادی، مشتریان عمده آسیایی اش را به خرید نفت بیشتر ترغیب نماید. چین بزرگترین خریدار نفت ایران در ماه نوامبر خرید خود از تهران را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.8 درصد کاهش داده و به 557 هزار و 900 بشکه در روز رسانده است.

در همین حال، پالایشگاه های هندی نیز خرید نفت از ایران را در ماه نوامبر بیش از 50 درصد کاهش داده و به پایین ترین رقم در 21 ماه گذشته رسانده اند. این اقدام ظاهرا در اعتراض به تصمیم ایران مبنی بر عدم واگذاری امتیاز توسعه میدان فرزاد ب به شرکت های هندی اتخاذ شده است.

بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد ژاپن، صادرات نفت ایران به ژاپن نیز در ماه نوامبر 19 درصد نسبت به نوامبر سال گذشته کاهش داشته و به 193 هزار و 141 بشکه در روز رسیده است.

میزان خرید نفت کره جنوبی از ایران نیز با کاهشی 26.8 درصدی نسبت به نوامبر 2016 به رقم 345 هزار و 700 بشکه در روز رسیده است.

میزان صادرات نفت ایران به این 4 کشور در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2017 نسبت به 11 ماهه نخست سال گذشته میلادی با 4.6 درصد افزایش به یک میلیون و 679 هزار بشکه در روز رسیده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :