تازه ها

چهارشنبه 24 آبان 1396-12:31 کد خبر:28352

فاطمه سیفی

خودزنی ربیع با منطقه آزاد !


سوپر خبر اعلام شده از سوی ربیع فلاح در مراسم تودیعش بیشتر از آنکه به مژده ای برای مردم استان شباهت داشته باشد ،به یک بلوف رسانه ای آنهم از نوع ناشیانه اش می ماند. انگار او و مشاورانش برای خالی نبودن عریضه از روی دست ابوطالب شفقت استاندار دولت نهم کپی برداری کرده بودند. در همان مراسمی که برای تودیع او گرفته شد ، ناگهان ادعا شد که موافقت دولت مردان با احداث پالایشگاه در استان مازندران نهایی شده و به زودی با ساخت این مهم شاهد گشایش دروازه های توسعه در سرسبزترین استان کشور خواهیم بود. خبری که تا به امروز بعد از گذشت نردیک به یک دهه همچنان خبر باقی مانده است.

حالا ربیع فلاح و همراهانش تلاش کردند رضایت مردم منطقه شرق مازندران را با یک خبر کسب کنند. کاری که در طول 4 سال و اندی حضورش در استان از رسیدن به آن به دلیل سهل انگاری های صورت گرفته عاجز مانده بود. استاندار سابق مازندران اگر توانی برای به سرانجام رساندن این مهم در خودش می دید در حدود 50 ماه صدارتش بر استان می توانست یادگاری از خود بر جای بگذارد که امروز بعد از رفتنش حداقل کسی برایش دلتنگی کند. امروز که چند روزی از رفتن او می گذرد دیگر حتی نامی از او نمانده چه به اینکه در فراقش افسوسی بر زبان جاری شود.

شایداعلام موافقت با ایجاد منطقه آزاد تجاری در منطقه بندر امیرآباد شدید ترین نوع خودزنی سیاسی و رسانه ای مردی باشد که روزگاری قرار بود مازندران را 100 روزه متحول کند. فردی که بیشتر از آنکه اقتدار استانداری را داشته باشد مرعوب اطرافیان و مشاورانی منفعت طلب شد. افرادی که تنها برای رسیدن به منافع خود زیر چتر ربیع فلاح جا خوش کرده بودند.

واقعا در اطراف دکتر ربیع فلاح که بنا بر اظهارات خود از سال 63 معاونت وزیری را تجربه کرده بود، فردی مطلع و حسابگر وجود نداشت تا به او یادآوری کند که درد امروز مردم مازندران ایجاد منطقه آزاد تجاری نیست. آیا او نمی دانست که مازندران و ساکنانش این روزها درد نان و شغل  وکار دارند ؟ می گویند اطرافیانش هیچگاه مطالب رسانه ها ی منتقد را به او نشان نمی دادند. البته این کار باید جزو اولویت ها ی پیر مرد بابلی قرار می گرفت. وگرنه چگونه مدیر روابط عمومی استانداری می توانست اینگونه او را دور بزند.

ربیع فلاح موضوعی را مطرح کرد که شاید اندک احترامی که در میان انتقاد کنندگانش داشت را نیز از او سلب کرد. با کدام کار کارشناسی او ادعا کرده که این مساله مژده ای برای مردم مازندران است. مردمی که فقرهاشان در پس سرسبزی درختانش پنهان مانده است.

نخستین واکنش به این گفته ها از سوی نمایندگان منطقه مرکزی و غرب استان مطرح شد.اعتراضات نانواکناری نماینده بابلسرو فریدونکنار واحمدی لاشکی نماینده چالوس ونوشهربه موضوع منطقه آزاد را می توان سرآغاز تقابلی مجدد در میان مجمع نمایندگان مازندران دانست. اعتراضاتی که دیدار با  مهندس محمد اسلامی استاندار جدید مازندران را به دنبال داشت. از خروجی این دیدار معلوم بود که مرد کارکشته  اصفهانی بسیار پخته تر از ربیع فلاح به اظهار نظر خواهد پرداخت. اوصراحتا اعلام کرد که تصمیم گیری در خصوص منطقه آزاد استان مبتنی بر کار کارشناسی خواهد.

این بیان حکایت از این واقعیت دارد که استاندار جدید بدور از هیاهوهای رسانه ای به دنبال انجام کاری است که تمام مازندران از آن نفع ببرند. پر واضح است که ایجاد منطقه آزاد تجاری در شرایط کنونی برای مردم منطقه هیچ دستاوردی به دنبال ندارد. واقعیت این است که با اعلام منطقه آزاد تجاری در هر منطقه ای تنها شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت املاک در اطراف آن منطقه خواهد بود. اتفاقی که اولین رهاوردش ضعیفتر شدن اقشار فقیر و کم درآمد جامعه و فربه تر شدن متمولان خواهد بود. در چنین شرایطی ساکنان کم درآمد منطقه چون توان پرداخت هزینه هایی مثل اجاره خانه و سایر خدمات را ندارند  به ترک محل زندگی و کوچ به مکان دیگری اقدامی از سر اجبار خواهند داشت. این نخستین پی آمد مطالبه بدون کارشناسی منطقه آزاد خواهد بود.

افزایش شکاف طبقاتی دیگر رهاورد عملیاتی شدن این مار خوش خط و خال خواهد بود.

منطقه آزاد به ناحیه صنعتی ویژه در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند گفته می شود.

هر چندایجاد یک منطقه آزاد، امتیازات ویژه ای را می تواند به همراه داشته باشد.از جمله ی این امتیازات می توان به ایجاد فرصت های اشتغال در داخل و خارج و جذب سرمایه های خارجی  و همچنین کمک به کشور برای ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات اشاره کرد. اما در شرایط کنونی از این اتفاق تنها برای واردات و ایجاد بازاری برای فروش کا لاهای وارداتی و واردات خودرو های گران قیمت خارجی بهره می گیرند. اتفاقی که در منطقه آزاد انزلی و سایر مناطق آزاد به عینه دیده می شود. حالا ربیع قصه ما با کدام استدلال این اتفاق را سورپرایز جلسه خداحافظی خود دانسته که با افتخار از آن داد سخن به میان آورده است؟!

فاطمه سیفی-مدیرمسئول نشریه هارش خبر

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :