تازه ها

سه شنبه 23 آبان 1396-18:21 کد خبر:28349

پایداری سوآپ نفت در منطقه شمال

انعکاس شمال - با انجام پنجمین مرحله سوآپ ( معاوضه) و انتقال یک میلیون و 800هزار بشکه نفت خام از مردادماه امسال تا کنون از خط لوله نفت شمال ، انجام این کار پس از حدود هشت سال توقف ،به مرحله پایداری رسیده است.


شیر افکن بابایی معاون عملیات خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال از سوآپ ماهانه 580 هزار بشکه نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر به پالایشگاه تهران خبر داد و گفت : خط 32اینج انتقال در شرایط فعلی هر ماه 2مرحله و متوسط در 6 روز فعالیت می کند.
وی با بیان اینکه تا کنون 38کشتی نفت خام در منطقه پایانه نفتی نکا پهلو گرفته است ،اضافه کرد: با افزایش حجم نفت خام تحویلی شرکت‎های سوآپ کننده خارجی و با توجه به برنامه‎ریزی انجام شده در سطح وزارت نفت، می‎توان به افزایش ظرفیت این طرح تا 200 هزار بشکه در روز در سال میلادی آینده امیدوار بود.
قربانی ظرفیت فعلی تاسیسات و خطوط لوله منطقه شمال را 370 هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: این ظرفیت با برخی تغییرات قابلیت افزایش به 500 هزار بشکه در روز را نیز دارد.
دولت یازدهم در روزهای پایانی کار خود توانست، ضمن جبران اشتباه دولت دهم در قطع یکباره سوآپ (معاوضه) نفت، به وعده خود برای احیای این امر عمل کرد تا جایگاه کشور را در بازار جهانی انرژی ارتقا دهد.
به گزارش ایرنا، ایران از طریق سوآپ، نفت تولیدی کشورهای حاشیه دریای خزر مانند قزاقستان و ترکمنستان را در پایانه نکا (استان مازندران) تخلیه و به ازای آن در پایانه های جنوبی کشورمان، نفت تحویل مشتریان می دهد.
پس از اینکه سوآپ نفت خام در پی دستور وزیر نفت دولت دهم متوقف شد، خسارات فراوانی به کشور تحمیل شد. علاوه بر تخریب جایگاه ایران به عنوان مسیر اصلی ترانزیت انرژی در منطقه، دیوان داوری نیز ایران را به پرداخت جریمه محکوم کرد.
همچنین خطوط لوله و تاسیسات احداث شده در پایانه نفتی شمال نیز سال ها به حال خود رها شد و در طول این سال ها، برای جلوگیری از تخریب خط لوله احداث شده، هر از چند گاهی، نفت خام از سمت پالایشگاه تهران به این خط لوله تزریق می شد تا با گردش نفت خام، خط لوله دچار آسیب نشود.
با توجه به مزایایی که ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی به دنبال دارد، وزارت نفت اقداماتی را برای احیای آن در دستور کار قرار داد و در نهایت توانست در میانه مردادماه امسال آن را تحقق ببخشد.
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال 620 کیلومتر لوله نفت را در 2 استان مازندران و گلستان تحت پوشش دارد. ایرنا

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :