تازه ها

دوشنبه 22 آبان 1396-12:19 کد خبر:28330

مدیر کلینیک مددکاری باران و مسئول مرکز ساماندهی کودکان خیابانی مازندران:

مشکلات اقتصادی و بیکاری یکی از علل پایه ای طلاق

انعکاس شمال - پا که از خانه بیرون بگذاری، با مسائل و مشکلات اجتماعی مختلف روبرو می شوی . مسائلی مثل افراد معتاد در خیابان ها، تکدی گری، کارتن خوابی، افسردگی، شرارت و.... حتی اگر چهار دیواری خانه ات را از این قبیل مشکلات دور نگه داری ، نمی توانی  بگویی آنچه زیر پوست این شهر رخ می دهد به تو و خانواده ات مربوط نمی شود.


 انعکاس شمال،سرویس اجتماعی؛ پا که از خانه بیرون بگذاری، با مسائل و مشکلات اجتماعی مختلف روبرو می شوی . مسائلی مثل افراد معتاد در خیابان ها، تکدی گری، کارتن خوابی، افسردگی، شرارت و.... حتی اگر چهار دیواری خانه ات را از این قبیل مشکلات دور نگه داری ، نمی توانی  بگویی آنچه زیر پوست این شهر رخ می دهد به تو و خانواده ات مربوط نمی شود. به قول سعدی شاعر بزرگ نامدار ایرانی بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند . مشکل تک تک افراد یک جامعه به هم گره خورده و همه آن جامعه را درگیر خواهد کرد.

در روزگار ما به دلیل سرعت انتشار اطلاعات و فراهم بودن زمینه‌های بروز انحراف‌ها و جرم‌ها، یک پدیده اجتماعی می‌تواند به سرعت به معضلی فراگیر تبدیل شده  و تا مرز بحران  پیش برود. پس لازم است که مسائل اجتماعی را به موقع ببینیم و بشناسیم  تا در برابر آنـها  بی دفاع نمانیم و بتوانیم  مهارشان کنیم. در کشور اسلامی ایران نیز آسیب های اجتماعی به مرز بحران رسیده و مقام معظم رهبری  به مشارکت همه مردم در مبارزه با آسیب های اجتماعی  توصیه اکید کردند و فرمودند، برای مبارزه با آسیب های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند.

هارش خبر با توجه به اهمیت این موضوع و گسترش آسیب های اجتماعی مختلف بخصوص طلاق ، طبق رسالت خویش به این موضوع مهم پرداخته   و به  سراغ طالبعلی پورشریعه روان شناس و مشاور مدیر کل بهزیستی مازندران رفته است. ماحصل این گفتگو را در ذیل می خوانید.

 

کلینیک باران تنها متولی کودکان خیابانی مازندران

با سلام لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و مختصری از حوزه فعالیتتان بگویید

طالبعلی پورشریعه ،دانشجوی دکترا روانشناسی ،مشاور مدیرکل بهزیستی مازندران و مدیر کلینیک مددکاری اجتماعی باران ، مسئول مرکز ساماندهی کودکان خیابانی مازندران . همچنین فعال اجتماعی و مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی باران.

 کلینیک مددکاری اجتماعی باران در حال حاضر به ارائه خدمات اجتماعی می پردازد که شامل موارد زیر می باشد .

تحت پوشش قرار دادن ۱۵۰ زن سرپرست خانوار،تحت پوشش داشتن ۳۰۰ نفر از توانخواهان ( معلولین )،اجرای طرحهایی آسیب زدایی اجتماعی، اجرای طرح امید با همکاری دادگستری ،اجرای طرحهای مددکاری با همکاری سازمان‌ بهزیستی مازندران،ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره به عموم مردم ،برگزاری کلاسهای مهارتهای زندگی،اجرای طرحهای پژوهشی و علمی با همکاری نهادهای مرتبط، همکاری با دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی.مهمترین طرح واگذار شده به این کلینیک طرح ساماندهی کودکان‌ خیابانی می باشد‌  و کلینیک باران در حال حاضر تنها متولی ساماندهی کودکان خیابانی ست  که با حمایت و نظارت بهزیستی مازندران و مدیر کل محترم جناب دکتر آرام مشغول اجرای ساماندهی کودکان می باشد.

 

مشارکت عمومی و کار گروهی رمز موفقیت در رفع آسیب های اجتماعی

تعریفی از آسیب اجتماعی داشته باشید و انواع آسیب های اجتماعی را نام ببرید . برای کاهش آنها چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

آسیب های اجتماعی به دسته ای از نابسامانی ها و ناهنجاری های رفتاری افراد یک جامعه چه بصورت فردی و یا جمعی  اطلاق می شوند که ریشه در بی نظمی ها، کژکارکردی های پدیده های اجتماعی و پیامدهای نامطلوب آنها دارد.این آسیب ها غالبا باعث رنجش روانی، جسمی و مادی اقشار خاص و آسیب پذیر جامعه می شوند.

آسیب های اجتماعی انواع مختلفی دارند. مثل طلاق،اعتیاد، پدیده کودکان خیابانی،کودک آزاری و خیلی از این قبیل مسائل آسیب اجتماعی تلقی می شود.بزرگ ترین آسیب اجتماعی که جامعه ما را درگیر کرده است طلاق می باشد .

ما برای رفع این معضل اجتماعی، نیاز به کار گروهی داریم. آسیب های اجتماعی چند وجهی بوده  و ارتباطی تنگاتنگ باهم دارند  که هرکدام از آسیب ها متخصص خاص خود را می طلبد . پس ما باید دست به دست هم داده تا بتوانیم این معضلات را تحت کنترل خود درآوریم. باید متولیان آسیب های اجتماعی در یک نقطه به اشتراک برسند تا بتوانند آن را از مرز بحران خارج  و یک جامعه امنی را ایجاد کنند.

 

فرهنگ سازی درست شناخت قبل از ازدواج یک ضرورت است

خب آقای پورشریعه از طلاق به عنوان پدیده آسیب های اجتماعی جامعه ما یاد کردید علت را چه می دانید. برای مقابله با این معضل چه باید کرد؟

عوامل موثری مثل بیکاری، اعتیاد،عدم تفاهم،عدم شناخت کافی و... در بروز طلاق نقش اساسی دارند. افرادی هم هستند که هنوز فلسفه زندگی را درک نکردند که عموما دهه های هفتاد و هشتادی جزء این دسته هستند که با یک تلنگر زندگیشان از هم می پاشد.

با پیشرفت تکنولوژی در جامعه امروزی راههای مختلفی  برای شناخت یکدیگر و همچنین راههای متعددی برای آسیب به یکدیگر مثل فضای مجازی وجود دارد. افرادی که بر پایه احساسات و عواطف زودگذر انتخاب می کنند اغلب با شکست مواجه می شوند اما افرادی که با عقل و درایت و بر اساس شناخت قبلی درست انتخاب می کنند ازدواجی پایدار خواهند داشت.

باید با رعایت مرزها و خط قرمزها زمینه شناخت قبل ازدواج را فراهم کنیم و به اعتقاد من حداقل 6ماه باید دوره شناخت قبل از ازدواج باشد.همه نهادها مثل آموزش و پرورش، بهزیستی، علوم پزشکی ، رسانه ها باید در زمینه فرهنگ سازی شناخت درست قبل از ازدواج کار کنیم. از همان سنین دوران مدرسه باید مهارت های زندگی را بیاموزیم .در واقع برای هر دوره از زندگی باید آموزش های اختصاصی منبطق با عصر حاضر در نظر گرفته شود.

 

مشکلات اقتصادی و بیکاری یکی از علل پایه ای طلاق

مشکلات اقتصادی چقدر در کاهش و یا افزایش طلاق نقش دارد؟ روند طلاق در مازندران چگونه است نسبت به سال قبل؟                                                                                                     

مشکل اقتصادی یکی از علل پایه ای طلاق است.بیکاری و عدم درآمد کافی و وجود تورم در جامعه به یک معضل اساسی در این حوزه تبدیل شده است. اگر ما بتوانیم اقتصاد و اشتغالی پایدار حداقل برای سرپرست خانواده ایجاد کنیم ممکن است خیلی از موانع برداشته شود و تنش ها نیز کاهش یابد. ناگفته نماند رواج تجمل گرایی نیز به یک بحران برای سرپرست خانوارها تبدیل شده است و این درآمد جوابگوی زیاده خواهی های آنها نخواهد بود .

خوشبختانه با اجرای طرح ملی کاهش طلاق توسط بهزیستی وبا همکاری دادگستری درصد کمی از طلاق نسبت به قبل کاهش یافت  و در مازندران جلوی رشد طلاق گرفته شده است.

 

اجرای "طرح امید " توسط کلنیک باران برای افزایش آگاهی،نشاط و انگیزه در جامعه

برای افزایش آگاهی و ایجاد امید به زندگی چه برنامه هایی دارید؟ 

برای افزایش آگاهی و ایجاد نشاط و انگیزه زندگی بین تمام اقشار جامعه در حال اجرای "طرح امید " توسط کلینیک باران و متخصصان آموزش دیده می باشیم . این طرح که با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دادگستری مازندران در حال اجرا است فعلا در بین اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ مازندران واقع در شهرستان ساری منطقه قاجار خیل در حال اجرا می باشد . در نظر داریم با هدف افزایش نشاط اجتماعی ( طرح امید ) را در سراسر مازندران اجرا نماییم ‌.

 

کلام آخر

به شدت تاکید می کنم  در جامعه ما بخصوص استان مازندران از حسادت، زیرآب زنی، تخریب بپرهیزید. افرادی که واقعا از نظر علمی، اجرایی خوب هستند را بگردند پیدا کنند. چرا باید اینها خانه نشین باشند. چرا صدای خیلی ها به جایی نرسد. توصیه دیگر من کار گروهی است چرا که انسان موجودی اجتماعی است و خداوند نیز در قرآن فرمود، وامرهم شورا بینهم. در کارها باید مشورت کنیم. همه افراد حق دارند در سرنوشت خود نقش داشته باشند . از واحد اجتماعی شهرداری ساری تقاضا دارم همه فعالین در امور فرهنگی را گرد آورده و بهترین آن ها را انتخاب کنند تا یک فرهنگ سازی درست نهادینه شود و پیش به سوی یک جامعه  آرمانی برویم.

باتشکر از همه همکارانم در کلینیک باران و مرکز ساماندهی کودکان خیابانی که مشغول به خدمت خالصانه هستند و همچنین نشریه هارش خبر تشکر می کنم.

 

 

 

 

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :