تازه ها

سه شنبه 9 آبان 1396-12:6 کد خبر:28288

فاطمه سیفی

پسا عبـوری


به دنبال تغییرات احتمالی در مدیریت استان مازندران و البته شهرداری ساری، اخبار واصله حکایت از آن دارد که بزودی شهردار مرکز استان کار تصدی استانداری یکی از استان های کشور را خواهد پذیرفت بر همین اساس اولین واکنش افکار عمومی و مردم ساری به بحث آینده شهرداری ساری معطوف می شود .
در حالی که مهدی عبوری در سال 1391 تصدی گری مسئولیت شهرداری ساری را پذیرفت در طی این سالها توانست پروژه های نیمه کاره دوران ماقبل خود را به اتمام برساند و با برخی از پروژه های عمرانی و خدماتی دیگر، تحولات نسبی در این شهر ایجاد نماید و به واسطه وجود ظرفیت بالقوه شهرداری در بستر سازی ارتقاء سطح عملکردی مدیران، پرنده اقبال بر دوش یکی از جوان ترین شهرداران طول تاریخ این شهر نیز نشست تا اعتماد به نفس حاصله ناشی از مدیریت شهرداری باعث گردد تا ذهنیت مدیریت استان نیز در افکارش متبادر شود.
به هر سو از آنجائی که مدتهاست بحث مسئولیت استانداری برای مهدی عبوری بر سر زبان ها افتاده و بسیاری از جریانات همسو با وی نیز به این موضوع دامن زده اند اما بحث مهمتر برای مردم ساری آینده این شهر پس از عبوری است .
باید به این نکته اشاره کرد که دلایل افول سرعت قطار مدیریت شهری ساری مخصوصا در یکسال اخیر چیست ؟ اوضاع درآمدی و انباشت بدهی و نبود انضباط مالی و اداری و خروج برخی پیمانکاریها و قراردادها از دایره قانون چگونه است؟ عدم گردش نخبگان در بدنه اجرایی مدیریت شهری  چگونه است؟ شهرداری ساری یکی از فربه ترین شهرداری های مشابه و متناسب با معیارهای موجود می باشد که هم دسترسی عدالت و رفاه را نه تنها برای ارباب رجوع بلکه برای پرسنل خود نیز به حداقل رسانده است .
به هر حال فارغ از این بحث که شهرداری در طول سالیان فعالیت خود نشان داده از مدیران با تجربه و توانمندی برای مدیریت این نهاد بهره مند است اما در بسیاری از ادوار نیز عوامل بیرونی در انتخاب شهرداران دخیل و ظرفیت های بالقوه مدیریتی در شهرداری تضییع شده است .
آنچه امروز برای مردم ساری به دغدغه تبدیل شده وجود جایگزینی توانمند برای مهدی عبوری در شهرداری ساری است و نام هایی همچون  سید مسعود مدینه، سید حمید هاشمی، سید کمال آقامیری و حتی سعید نجاریان را طیف های مختلف و مردم از گزینه های جدی این مسئولیت می دانند باید دید چه کسی به واسطه حضور مستمر در سالیان اخیر در مدیریت اجرایی شهر گزینه مناسب تری برای شهرداری می باشد.
اگر نگاهی به سوابق مدیریتی مهندس مدینه بیاندازیم حضور وی به عنوان عضو دو دوره شورای شهر ساری و تخصص در امر شهرسازی و حوزه عمرانی می تواند کارنامه ای روشن برایش تلقی گردد؛ وی یک عضو جوان در نظام شورایی کشورمان است که اصل مردمداری را می توان در شخصیتش مشاهده کرد از این رو مردم ساری نیز از مهندس مدینه به عنوان یک خدمتگزار صدیق یاد می کنند و واگذاری مسئولیت شهرداری به وی نیز دور از ذهن نیست .
در بحث عملکردی سید حمید هاشمی که کارشناس عمران، ارشد برنامه ریزی شهری و مدرس دانشگاه می باشد باید اذعان داشت انتخاب درستش به عنوان شهردار منطقه 3 توانست منطقه جنوب شهر را مانند دیگر مناطق شهراز نظر عمران وآبادی ساماندهی نماید و حال که در سازمان عمران شهرداری ساری مشغول به کار شده است  می تواند یکی از گزینه های احتمالی باشد.
سید کمال آقامیری در سازمان عمران شهرداری که رمز موفقیت مهدی عبوری در تحولات عمرانی شهر ساری مرهون عملکرد قابل تحسین او و سازمان عمران بوده است توانسته است با اجرای پروژه های متعدد عمرانی نه تنها شهرداری را در بین نهادهای هم نوع استانی خود مطرح ، بلکه با عملکرد مطلوبش ، علیرغم بسیاری از بی مهری های مسئولین شهری، بر افتخارات مدیران این شهر از جمله مهدی عبوری بیفزاید .
البته افراد دیگر یاد شده همچون سعید نجاریان نیز این شانس را دارند که بتوانند مسئولیت شهرداری ساری را بر عهده بگیرند اما همانگونه که اشاره شد شرایط مهندس مدینه وسید حمید هاشمی و سید کمال آقامیری برای این مسئولیت تا حدودی موجه تر به نظر می رسد .در آینده نیز با تحلیل بیشتر وضعیت شهرداری بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
در پایان خاطر نشان می شود مردم ساری باید آگاه باشند که شهرداری و شهر ساری از هر اسم و شخصیتی بزرگتر است و شهر دارالمونین هیچگاه قائم به اشخاص نبوده و بی شک هر مدیری بعد از مهدی عبوری نیز بر صندلی ریاست شهرداری بنشیند هدف خدمت به مردم را دنبال می کند و شاید روزی را ببنیم که ساری پساعبوری متحول تر از پیش شده است ...

فاطمه سیفی- مدیرمسئول نشریه هارش خبر

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :