تازه ها

شنبه 22 مهر 1396-11:20 کد خبر:28204

ثمینه فتاحی در گفتگو با انعکاس شمال مطرح کرد:

رفتار والدین باعث بروز مشکلات رفتاری و اخلاقی کودکان

انعکاس شمال - با توجه به اهميت دوران کودکي و نقش آن در شکل گيري آينده انسان ها، امروزه بيش از پيش مسائل کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار مي گيرد و...


انعکاس شمال، سرویس اجتماعی: با توجه به اهميت دوران کودکي و نقش آن در شکل گيري آينده انسان ها، امروزه بيش از پيش مسائل کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار مي گيرد و نامگذاري يک روز از سال به نام روز جهاني کودک ، هر چند کفايت نمي کند اما يکي از راههاي پرداختن به اين موضوع و نمايانگر اهميت ويژه آن است.

شانزدهم مهر برابر با 8 اکتبر در برخي نقاط جهان از جمله در کشور ما روز جهاني کودک در نظر گرفته شده و مراکز و نهادهاي مختلف مرتبط در سراسر جهان ، هر يک به طريقي به آن مي پردازند. شايد بتوان گفت يکي از مهمترين موضوعات مربوط به کودکي حفظ سلامت در اين دوران است که زندگي سالم هر فرد را در آينده رقم خواهد زد. تشخیص سلامتی جسم زیاد دشوار نیست اما سلامتی روح و روان که از اهمیت بالایی برخوردار است شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است . به موازات اهمیت این بحث مهم هارش خبر طبق رسالت خویش به بخش اعصاب و روان  کودکان  بیمارستان  شهید زارع رفته و گفتگوی کوتاه و صمیمی با خانم دکتر ثمینه فتاحی  پزشک روانشناس این بخش ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

 

بچه های زیر 18سال اینجا بستری می شوند که من به عنوان روانشناس با آن ها کار می کنم.یک روانپزشک و یک رزیدنت نیز در این بخش کار می کنند.افرادی که اینجا پذیرفته می شوند شامل بیماران MR مشکلات ذهنی،اختلالات رفتاری،بیماران اوتیسم و بیماران... بسیار به این مرکز مراجعه می کنند.

در سن نوجوانی بیشتر بچه ها مشکلات رفتاری دارند.اختلالات خلقی، افسردگی و... از جمله این اختلالات است . در جامعه امروز آمار بالایی از خودکشی را در سنین بچگی شاهد هستیم. همان طور که مطلع هستیم شروع اختلالات رفتاری از دوره نوجوانی می باشد.این دسته از بیماران نیز به مرکز ما مراجعه می کنند.

بسیاری از این بیماران خوی پرخاشگری دارند که با همکاری پرستاران و پزشکان کنترل می شوند و سعی می کنیم با آنان ارتباط خوب برقرار کرده تا در مورد مسائلشان صحبت کنند و  می بینیم چه مهارت هایی را ندارند  و برایشان آموزش های مرتبط  با آن مهارت ها را در نظر می گیریم.

بچه های محصل نیز به ما مراجعه می کنند که از بدو ورودشان برایشان برنامه ریزی درسی کردی وساعاتی را به درس هایشان می پردازیم.

آن هایی که سواد ندارند نیز در ارتباط با علایقشان با آن ها کار می کنیم . مثلا نقاشی، بازی درمانی .

خانم دکتر شفاعت در بحث دارویی و درمانی در این مرکز کمک شایانی به درمان این بیماران می کند.

 اختلال رفتاری  برخی بیماران ناشی از اختلالات رفتاری والدینشان است. اخیرا بیماری اینجا داشتیم که پدر و مادرش معتاد بودند و به فرزند نیز منتقل کرده بودند که بابستری شدن در این مرکز موفق به ترک اعتیادش شدیم.

بیماران این مرکز در رنج سنی زیر 18سال هستند. بیمار 6ساله هم داشتیم ولی اکثرا در رده سنی 10تا16 سال قرار دارند.

بیمارانی که چند اختلال دارند مثل ذهنی و اوتیسم که پدر و مادرشان نمی توانند در منزل نگه دارند به این مرکز می آورند که با دارو این اختلالات را کنترل می کنیم و بعد از بهبودی اکثر داروها قطع می شود.

اخیرا بیشتر مراجعین ما از نوجوانانی هستند که اختلالات رفتاری مثل خودزنی و پرخاشگری دارند  که در هر دو جنس دختر و پسر این اختلالات هست . البته یک سری از اختلالات  مثل درگیری با قانون در پسران بیشتر است.

اینجا تنها بیمارستان اعصاب و روان استان مازندران هست. در حد توان به بیماران رسیدگی می کنیم اما امکانات ما محدود می باشد . مثلا برای بعضی امکانات اندک است.در اتاق بیماران هیچ پریزی نیست،امکانات آموزشی و ورزشی بسیار محدود می باشد.

محدوده زمانی تحت درمان بچه های این مرکز

 با توجه به نوع اختلال بیماران مدت زمانی در این مرکز بستری می شوند تا روند درمانشان کامل شود.بعضی بیماران 4تا5 ماه تحت مراقبت می باشند. بعضی بیماران تا 2هفته یا یک ماه بستری هستند. بعضی بیماران هم بخاطر عدم تحمل دوری والدین از کودکشان ظرف دو روز مرخص می شوند. 2شنبه،4شنبه و جمعه خانواده ها می توانند با بچه ها ملاقات داشته باشند.

درخواست از مسئولین و کارکنان جدید علوم پزشکی مازندران

اگر امکانات این بخش ارتقا یابد خیلی بهتر می توانیم به بیماران خدمات رسانی کنیم.

ثمینه فتاحی- روانشناس بخش اعصاب و روان بیمارستان شهید زارع و دکترای روانشناسی

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :