تازه ها

چهارشنبه 19 مهر 1396-18:25 کد خبر:28186

2سال گذشت و پروژه مارینا پارک خزر نوشهر گرفتار دست اندازهاست!

سرمایه گذار1200میلیارد تومانی در بلاتکلیفی

انعکاس شمال - بیش از دوسال  است که  این پروژه روی زمین مانده و حقوق نادیده گرفته در این موضوع، حقوق معلولین می باشد.


انعکاس شمال – سرویس اجتماعی: گروه بهداشتی فیروز و کانون توانا در راستای حفظ عزت و کرامت انسانی افراد دارای معلولیت، درخواست هرگونه کمک بلاعوض از مردم را ممنوع اعلام کرده است.سرمایه ی اصلی این مجموعه، فکر و اندیشه ی انسانهاست. مدیریت آنها به عهده ی افراد دارای معلولیتِ توانمند است.این مجموعه برای اینکه بتواند بدون کمک بلاعوض و بدون وابستگی به سازمان های دولتی به فعالیتهای فرهنگی و دفاع از حقوق اجتماعی معلولین ادامه دهد نیازمند به ایجاد درآمد برای حرکتهای اجتماعی است.که با ایجاد کارگاه های مختلف توانست علاوه بر ایجاد درآمد، زمینه ی اشتغال افراد دارای معلولیت را نیز فراهم آورد.

داوود اسماعیلی راد مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز با  تاکید بر سیاست جذب  پرسنل معلولین گفت: بیش از 92درصد از نیروی ما از قشر معلول و خانواده هایشان است.در حال حاضر شرکت ما تنها شرکت شوینده در بخش کودکان در کشور است.

وی افزود همه محصولات ما از نظر فرمولاسیون برای کودکان ساخته شده است اما قابل استفاده برای بزرگسالان نیز هست.البته بعضی محصولات مثل صابون صرفا برای بزرگسالان می باشد.

اسماعیلی راد با بیان اینکه هر جا که بحث کیفیت مطرح نباشد حتما از معلولین استفاده خواهیم کرد، افزود: اولویت جذب در این بخش ها با نابینایان خواهد بود.بعد جسمی حرکتی،ویلچری،ناشنوایان و آخرین اولیت افراد سالم از خانواده معلولین می باشند.

مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز از اخذ کواهینامهIMS  در سال 87 خبر داد و افزود: در حال حاضر نیز iso9001،18000،14000 و همچنین استاندارد17025 را داریم که با این آزمایشگاه همکاری داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: چندین سال متوالی شرکت ما به عنوان شرکت تولیدی برتر شناخته شده است و مدیر کنترل کیفیت ما نیز به عنوان مدیر کنترل کیفیت نمونه استانی و کشوری انتخاب شد.

وی از کوچک بودن فضای تولید خبر داد و گفت: از سال 53 این سالن تولید را داریم و این برای توسعه یافتن کافی نیست. در سالن GMP  که اصول استانداردهای خاصی را داراست که در وهله نخست الزام برای شرکت های دارویی است .در درجه دوم صنایع غذایی و در درجه سوم صنایع آرایشی-بهداشتی ملزم به رعایت این اصول هستند.

اسماعیلی راد با تاکید بر بحث کیفیت در حوزه کاری خود ابراز کرد: بخاطر اقشاری که متقاضی محصولات ما هستند ما در بحث کیفیت حساسیت ویژه ای به خرج می دهیم.

این مسئول ادامه داد: سالن GMP نیز در مرحله تکمیل قرار دارد و دستگاه های مورد نیاز سفارش داده شد. تمام بازدید کننده ها از پشت شیشه محصولات بسته بندی را مشاهده می کنند و حتی من به عنوان مدیر تولید باید با لباس فرم و کفش مخصوص وارد آن شوم.

مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز از تعداد 290نفر نیروی کار در این کارخانه خبر داد و افزود: 11درصد افراد ویلچری و اعصایی،21درصد ناشنوا و نیمه شنوا، 9درصد نابینا و کم بینا، 41درصد جسمی –حرکتی،3درصد سی پی و تعدادی هم بیماران ام اس در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که 77درصد آقایان و23درصد خانم هستند.

وی از ارائه بیش از 140نوع محصول اطلاع داد و گفت: ما در بخش صادرات نیز فعال هستیم  که به کشورهای همسایه صادر می شود. محصولات سالن GMP به کشورهای اروپایی نیز صادر  خواهد شد.

اسماعیلی راد بیان کرد: در طول روز حدود 60تن فقط مایعات شوینده تولید می کنیم. اقلام ما شامل انواع شامپو،انواع کرم و لوسیون ها،روغن بدن،پودر شوینده بچه، محصولات سیسمونی،مایع لباسشویی،انواع اسپری است. مواد اولیه کرم ها، لوسیون ها و محصولاتی از این خانواده از مواد خارجی می باشد اما در شامپوها از محصولات داخلی نیز استفاده شده است.

این مسئول با بیان اینکه چون اکثر پرسنل از قشر معلول هستند ،گفت: اکثر سرویس ایاب و ذهاب ما شخصی بوده که معلولین را از درب منزل به شرکت می رسانند تا خدای نکرده پیشامد ناگواری در مسیر ایاب و ذهاب رخ ندهد.صبخانه،ناهار و شام نیز به پرسنل داده می شود.

مدیر تولید گروه بهداشتی فیروز خاطرنشان کرد: در اوج تحریم ها شرکت از یک شیفت به دو شیفت رسید و نیروی کار ما حدود 100نفر افزایش یافت. ما یک کمیته توانمندسازی نیز داریم که زمینه مناسب سازی شرایط را برای معلولینی که قادر هستند با ارتقاء شرایط محیطی کارهای دیگر را انجام دهند را بر عهده دارند.

وی در پایان از راندمان کارخانه گفت و ابراز داشت: راندمان شرکت های صنعتی اگر تا85باشد می گویند عالی است و این راندمانی است که کلیه خطوط شرکت های صنعتی با پرسنل سالم دارند اما راندمان شرکت ما بالای 90درصد می باشد و این به انگیزه بالای معلولین در کار برمی گردد.

محمدرضا هادی پور مدیرعامل کانون معلولین توانا با بیان اینکه این کانون 22 سال پیش فعالیت خود را به این دلیل آغاز کرد که باید یک پایگاه اجتماعی ویژه معلولین تأسیس و به جامعه اعلام شود که معلولین، توانمند هستند نه دریافت کننده حمایت های مادی مردم، گفت: فلسفه حرکت اصلی کانون معلولین توانا، تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین و باورپذیری جامعه در مورد میزان توانمندی آنهاست.

وی با بیان اینکه دفاع از حقوق معلولین و آشنا کردن آنها با حقوق خود، بخش دیگری از اقدامات کانون معلولین توانا بوده است، گفت: تاکنون چهار بار میزبان بیش از 80 NGO در این کانون بوده ایم و تلاش کرده ایم ضمن هم افزایی با آنها، در زمینه توجیه نمایندگان مجلس جهت تصویب قوانین خاص معلولین، گام هایی را برداریم که قرار است در آذرماه اتفاقات خوبی در این بخش رخ دهد.

مدیرعامل کانون معلولین توانا گفت: محدودیت ها باعث خلق، اختراع و سازندگی شده و درنهایت منجر به افزایش آسایش مردم می شود، این در حالی است که ما معتقدیم معلولیت محدودیت نیست.

وی با بیان اینکه در طی 10 سال هیچ عضوی در کانون معلولین توانا حقوقی دریافت نمی کرد و به مرور زمان توانستیم با جمع آوری درآمدهای حاصل شده، کارگاه های تولیدی را تأسیس کنیم، خاطرنشان کرد: در تمامی مجموعه کانون معلولین توانا 600 نفر مشغول به کار هستند.

هادی پور با بیان اینکه 250 واحد مسکن توسط شرکت تعاونی وابسته به کانون معلولین توانا ساخته و به اعضا تقدیم شده است، گفت: مجهزترین فیزیوتراپی استان قزوین متعلق به این کانون است، ضمن اینکه تاکنون 150 نفر از معلولین ازدواج کرده اند. همچنین این کانون دارای 3 هزار عضو است.

پس از بازدید چند ساعته خبرنگاران مازندران از مجموعه بهداشتی فیروز و گفتگو با گرداننده های این گروه بزرگ که هر چه در وصف آنها بنویسیم کم است بلکه باید رفت و با چشم خود دید که این عزیزان با وجود معلولیت چطور چرخ این کارخانه و چرخ زندگی خودرا می چرخانند، سید محمد موسوی رييس هيات مديره كانون معلولين توانا‎ و موسس و مديرعامل گروه بهداشتي فيروز ومقام عالی مشورتی سازمان ملل متحد در نشست صمیمی با اصحاب رسانه مازندران گفت: نقش ما برای توانمندی معلولین به این خاطر پررنگ می شود که این باور را  در کانون نهادینه کردیم که محدودیت باعث سازندگی می شود چرا که با محدودیت فرصت تفکر بیشتری داریم.

 بهزیستی یعنی "به زیستی "یعنی زندگی بهتر که متاسفانه "به"  آن فاکتور گرفته شده است. بهزیستی یعنی بسترسازی و آموزش. توجه خاص به زندگی عزیزانی که محدودیت تن دارند. که امروزه روز "به" را کنار نهاده اند و فقط زیستن را به کار بردند. با ماهی 50یا60 هزار تومان چه قدر می توانیم به یک معلول کمک کنیم؟ ما هم تعریف صحیح از معلولیت داریم  و هم دستگاه های مسئول را متوجه این امر کردیم. به آن ها گوشزد کردیم به فکر عزت نفس معلولین باشند. برای معلولین جشن عاطفه ها نگیرند. کنار صندوق سالمندان ننویسند صندوق معلولین و سالمندان. ما حتی در نشست سازمان ملل در ژنو حضور پیدا کردیم و عرض کردیم معلولیت را ناتوانی ندانید. به اعتقاد ما جمع آوری پول برای خدمات به معلولین ناتوانی می آورد. ما در کانون توانا، توانمندی معلولین را اثبات کردیم. و به جرات می گویم در این اوضاع فلج اقتصادی ما فعال ترین واحد اقتصادی را داریم.  شرکت فیروز با شرکت های خارجی رقابت می کند. ولی تاکنون هیچ کمک بلاعوضی از هیچ نهاد یا فردی دریافت نکردیم.من با حضور در کنگره بین المللی معلولین در دهلی مطلع شدم شرکت سونی در کره 60معلول را مشغول به کار کرد.

ما همواره در این فکر هستیم دست به فعالیت های اقتصادی چند منظوره بزنیم تا بتوانیم اشتغالزایی کنیم.

پروژه مارینا پارک خزردر نوشهر قرار بود در آن بندراجرا و هتلی ۵ ستاره بسازیم تا از درآمدش شرایط تحصیل و پشتیبانی از معلولان انجام شود.

چون امکان حضور دائم سر پروژه وجود نداشت وکالت کاری به مردی ارائه دادم تا در مراجعه برای پیگیری فعالیت های اداری با مشکل مواجه نشود و اواخر سال ۹۳ متوجه شدم اقدام به فروش مال غیر، کلاهبرداری و خیانت در امانت کرده است.ومتوجه شدم  موافقت اصولی، قرارداد دریا و ۵ میلیارد تومان چک های بنده رو برده است، وآن زمان  تصمیم گرفتم از او شکایت کنم که پیغام فرستاد اینکار نکنم تا اموال مرا برگرداند.او موافقت اصولی بنام خود برای ساخت پروژه ها گرفت وبعداز آن قراردادی با منابع طبیعی بسته بود این در حالیست که برای چنین قراردادی باید شرایط لازم توسط او و استعلامات لازم در مورد او اخذ می شد.

در تحقیقات بعمل آمده مشخص شد این مرد با چند تن از شخصیت های سیاسی، اداری و پارلمانی استان مازندران ارتباط دوستانه داشته و همه اقدامات خود را در ظرف مدت کوتاه انجام داده است و این در حالیست برای انجام این اقدامات، بوروکراسی اداری را باید در مدت زمانی معلوم انجام دهیم.

چند روز از این ماجرا گذشت متوجه شدم که از بابت قرارداد اخذ جواز ساخت پاساژ در منطقه ۱۵ تهران مبلغ ۶ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است، روز ۲۹ اسفند به دفتر استاندار مراجعه و کاغذها و نوشته ها را ارائه دادم استاندار مازندران پس از مطالعه اعلام کردند پس از تعطیلات نوروز مراجعه کنم.که پس از تعطیلات نوروز به دفتر استاندار مراجعه و ایشان با رئیس کل دادگستری استان تماس و مرا ارجاع دادند. رئیس کل دادگستری استان پس از خواندن اقرارنامه تعجب کرد وبه دادستان نوشهر دستور داد تا این پرونده را ویژه پیگیری و بررسی کند.

من می خواهم در این جا سوالی بپرسم که کجای دنیا وکالت دادن جرم است؟ کار تجسس تا پایان فروردین ۹۴ طول کشید خرداد ماه همان سال با دستور دادستان نوشهر توقیف کارگاه محل اجرای پروژه انجام و بر اساس مدارک موجود به من تحویل داده شد.

شب همان روزی که کارگاه محل اجرای پروژه را تحویل گرفتم آن مرد با اسلحه به آنجا آمد و مرا تهدید کرد تا پروژه را بفروشم از او وقت خواستم تا در این مورد فکر کنم و او پذیرفت و رفت.پس از رفتن او با دادستان نوشهر تماس و جریان را گفتم و پلیس در خصوص دستگیری متهم جدی تر وارد عمل شد و در نهایت در اواخر آذر ۹۴ با قرار ۲۰۰ میلیارد تومانی بازداشت شد.با دستگیری متهم فکر کردم این مسئله تمام شد اما با خبر شدم او با اقدامات فریبکارانه و جلب اعتماد مسئولان زندان وبا قرار وثیقه ۶ میلیارد تومانی آزاد شد این در حالیست کارشناسان دادگستری مبلغ کلاهبرداری ها را تا ۲۷ میلیارد تومان اعلام کرده بودند.پس از شنیدن این مورد وشکایت بنده  در دادسرای انتظامی قضات کیفر خواست صادر و بازپرس جدید جایگزین او شد.

بیش از دوسال  است که  این پروژه روی زمین مانده من  و این مجموعه از شما خبرنگاران و اصحاب رسانه  درخواست داریم که این مشکل راتا حصول نتیجه پیگیری نمایند چون حقوق نادیده گرفته در این موضوع، حقوق معلولین می باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :