تازه ها

سه شنبه 21 شهريور 1396-12:12 کد خبر:28103

کرسی استانداری مازندران این بار به ساروی ها نزدیک تر است

فرش قرمز به افتخارعبوری!

انعکاس شمال - انگار روزهای آفتابی ربیع فلاح در حال غروب است. این را می توان از خروجی جلسه بزرگان اصلاح طلب در هتل اسرم ساری به عینه دریافت. این نشست...


انعکاس شمال، سرویس سیاسی: انگار روزهای آفتابی ربیع فلاح در حال غروب است. این را می توان از خروجی جلسه بزرگان اصلاح طلب در هتل اسرم ساری به عینه دریافت. این نشست از آن جهت قابل تامل است که انگار دولت مردان تمام تصمیم گیری ها در باره آینده انتخاب عالی ترین مقام اجرایی دولت در مازندران را بر عهده این گروه قرار داده اند. حالا تقریبا دایره انتخاب از تعداد زیاد مدعیان به گروهی چند نفره تقلبل یافته است. گروهی که از این پس دایره رقابت را شدت بیشتری خواهند بخشید. در این میان نام دو نفر بیشتر از سایرین بر سر زبانها افتاده است. مهدی عبوری جوان و جویای نام  در کنار مرد کار کشته عرصه سیاست جعفررحمان زاده قرار دارد. هر چند که کریمی مله در آن ضیافت انتخاباتی بالا تر از این دو موفق به جلب آراء شد اما در همان ساعات ابتدایی بعد از اعلام آرائ مجمع  مشخص شد که او مردی برای کرسی استانداری نیست و بیشتر از آنکه به کسب قدرت و فعالیت های اجرایی بیاندیشد، به تئوری پردازی های علمی اشتغال دارد.

با گذر از کنار نام او که بالاترین آراأ را به خود اختصاص داده بود، در میان بهت و حیرت همگان نام مهدی عبوری توجه همه را بخود جلب کرد. شهردار جوانی که در این ایام با تمام توان برای نشستن بر کرسی استانداری مازندران خیز برداشته است. مردی که از لابی های خوبی در سطح کلان کشور برخوردار است و حمایت تمام و کمال اصغر یوسف نژاد از نردیکترین نمایندگان شمال کشور به دکتر روحانی را با خود همراه دارد.البته او در نهایت توانست علی رغم دست اندازهای پیش رویش موافقت بزرگترین منتقد خود یعنی محمد دامادی دیگر نماینده مردم ساری در مجلس را نیز بدست آورد.

حالا او یکه تاز عرصه رقابت شده و به نظر می رسد که اگر اتفاق غیر قابل پیش بینی نیفتاد باید ردای استانداری را بر قامت او دوخت. بعد از انتشار نتیجه آرای اصلاح طلبان این شائبه در میان سیاسیون مرکز استان ایجاد شده که شاید برای نخستین بار بعد از سالها این بار همای سعادت بر سر یک ساروی نشسته و عبوری اصولگرا موفق به گذر از دالان پر پیچ و خم گزنش هیات دولت برای نشستن بر صندلی استانداری خواهد شد.در این میان بلافاصله بعد از روی خوش نشان دادن اصلاح طلبان به عبوری بیانیه حمایت برخی از بزرگان استان و شخصیت های تراز اول شهر از عبوری روی خروجی سایت ها رفت.نوشته هایی که نشان می دهد عبوری توانسته دل مخالفانش را بدست آورد.

 این موضوع نشان دهنده قدرت تعامل بالای شهردار جوان ساری با گروه های سیاسی است، همچنین عبوری مجددا ثابت کرده که لابی گر قهار و موفقی است.

حال با توجه به سیستم حاکم بر وزارت کشور و اراده این وزارت خانه برای عدم حضور اصلاح طلبان تندرو در استانداری ها، زمینه مساعدی برای فتح استانداری مازندران توسط مهدی عبوری فراهم خواهد بود.

پیروز واقعی جلسه شورای سیاستگذاری

جا دارد از شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران به خاطر برگزاری چنین جلسه ای  تقدیر شود و جای بسی خوشحالی است که این شورا پس از سال ها کار و تلاش در عرصه سیاسی، از اشتباهات گذشته درس گرفته و به سطحی از بلوغ سیاسی و اجتماعی رسیده است که به جای دامن زدن به حواشی و به میان کشیدن جنگ شهرها و فارغ از بزرگی نام ها و عناوین، در جلسه ای کاملا آرام و در فضایی دوستانه، که شبانگاه امشب در هتل اسرم ساری برگزار شد، گزینه های مطرح استانداری را به رای بگذارند.

 

نیاز است نظر و نگاه اصلاح طلبان به عنوان گردانندگان ستادهای دکتر روحانی در انتخابات و تلاش هایی که برای پیروزی وی انجام داده اند مورد توجه و عنایت دولت قرار گیرد.

 

طبق آرای به دست آمده از بین گزینه های مطرح شده به ترتیب، علی کریمی مله ۱۷ رای، مهدی عبوری ۱۴ رای و جعفر رحمان زاده ۱۱ رای را کسب کردند. اما آرای به دست آمده حاوی نکاتی است که نمی توان به آسانی از آن ها گذشت:

قرار گرفتن مهدی عبوری که از حامیان دکتر روحانی در انتخابات اخیر بوده در جمع گزینه های منتخب اصلاح طلب، نشان می دهد: 1- شورای اصلاح طلبان صرفا به دنبال گزینه های فقط اصلاح طلب نبوده و با انعطافی واقع بینانه و نگاهی کلان تر، گزینه های حامی دولت را (که عبوری مطرح ترین آن ها بوده است) نیز مد نظر داشته است. 2: مهدی عبوری از شانس بسیار بالایی برای تصدی گزینه استانداری برخوردار بوده که اصلاح طلبان نتوانستند به آسانی از نام وی بگذرند و انتخاباتی صرفا اصلاح طلبی برگزار کنند. بهر حال این اقدام اصلاح طلبان، نگاه کلان به موضوع انتخاب استاندار و میدان دادن به جوانان با انگیزه و توان اجرایی بالا جای تقدیر دارد.

محافل سیاسی و خبری -مخصوصا در هفته های اخیر- رقابت اصلی تصدی استانداری را بین دو گزینه جعفر رحمان زاده و مهدی عبوری می دانستند و نام علی کریمی مله کمتر مطرح بوده است. اگرچه رحمان زاده پیش تر اعلام کرده بود تمایلی برای بازگشت به مازندران ندارد. اما انتخابات اخیر نشان داد اصلاح طلبان نیز -شاید علیرغم میل باطنی- تمایل چندانی برای به معرفی رحمان زاده به عنوان گزینه اصلی اصلاح طلبان ندارند و آرای کسب شده ی وی از عبوری که پیشینه اصلاح طلبی روشن ندارد کمتر بوده است.

 

علی کریمی مله به عنوان گزینه نخست اصلاح طلبان مازندران برای تصدی پست استانداری مازندران، اگرچه از عیار اصلاح طلبی بالا و سوابق مدیریتی لازم برخوردار است اما اینکه تفاوت آرای او و مهدی عبوری تنها سه رای بوده است نشان می دهد محبوبیت و مقبولیت عبوری جوان در جمع اصلاح طلبان بسیار نزدیک به کریمی مله است و در بین خود اصلاح طلبان اجماع قاطعی برای انتخاب وی وجود نداشته است.

نکته دیگری که درباره کریمی مله می توان مطرح کرد این است که وی اکنون، بیشتر چهره ای دانشگاهی به حساب می آید تا فردی اجرایی. کریمی مله حداقل در ده سال اخیر از کرسی مدیریت در سطح بالا و فضای استان دور بوده است و شنیده ها حاکی از آن است خود نیز اشتیاق قلبی برای جلوس بر میز کاخ سفید مازندران را ندارد.

 

ضمن اینکه برخی صاحبنظران بر این باورند که با توجه به رویکرد اعتدالی دولت در انتخاب و انتصاب مدیران، بعید به نظر می رسد کریمی مله با سابقه پر رنگ اصلاح طلبی به عنوان استاندار مازندران انتخاب شود. نوع چینش کابینه دوازدهم نشان می دهد دولت صرفا نظر اصلاح طلبان را در امور مختلف لحاظ نخواهد کرد و با اعتدالیون و عقلای دو جناح، همچنین نمایندگان مجلس نیز مشورت خواهد کرد.

 

بر اساس موارد ذکر شده به نظر می رسد مهدی عبوری به عنوان فردی فراجناحی که هم از مقبولیت بالای اصلاح طلبان برخوردار است و هم مورد حمایت معتدلین و اصولگرایان و همچنین اکثر نمایندگان مازندران است در نهایت از شانس بیشتری برای تصاحب کرسی استانداری مازندران برخوردار است.

 سخن پایانی اینکه مهم نیست از بین گزینه های معرفی شده چه کسی استاندار مازندران شود هر سه نفر مورد وثوق و حمایت اصلاح طلبان هستند و آنچه مهم است انتخاب قاطع و شفاف شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان است./هارش خبر

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :