تازه ها

چهارشنبه 31 خرداد 1396-11:46 کد خبر:27943

پرچم های زرد و آبی نشانگرهای شناگاههای دریای مازندران

انعکاس شمال -  مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست کشور گفت : شناگاههای دریای خزر در استان مازندران برای تعیین وضعیت آلودگی با پرچم های زرد و آبی نشانه گذاری می شوند .


به گزارش  انعکاس شمال ، ضیاء الدین الماسی  در نشست ستاد طرح سالمسازی دریای مازندران در ساری افزود : بر اساس پایش های انجام شده ، 12 شناگاه ساحلی خزر در مازندران به صورت موقتی آلوده تشخیص داده شده اند .

وی گفت که این شناگاهها به دلیل ورود شیرابه زباله و یا پساب فاضلاب صنعتی و خانگی از طریق رودخانه های مسیل بار میکروبی پیدا کرده و در وضعیت بحرانی قرار دارند.

مسیل به روان آب ها یا جریان های سطحی آب گفته می‌شود که تنها در مواقع بارندگی و جاری‌شدن سیلاب، آب در آنها جریان می‌یابد.

الماسی اضافه کرد : هرگونه شنا در این شناگاهها می تواند عوارض جانبی از لحاظ بیماری پوستی برای شناگران داشته باشد.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی محیط زیست همچنین از فاضلاب سرویس های بهداشی بعضی از طرح های سالمسازی به عنوان منبع دیگری در آلوده سازی برخی شناگاهها یاد کرد.

وی گفت که برای آگاهی رسانی به شناگران ، شناگاههای آلوده برای جلوگیری از شنا مسافران با پرچم زرد نشانه گذاری می شود.

الماسی افزود : همچنین شناگاههای فاقد آلودگی نیز با پرچم های آبی برای شناگران نشانه گذاری می شود و رنگ آبی به این معناست که در این شناگاهها مشکلی برای شنا مسافران وجود ندارد.

این مسوول محیط زیست دریایی در عین حال از دستگاههای متولی طرح سالمسازی دریا خواست تا شنای مسافران در شناگاههای آلوده سواحل مازندرانی خزر را ممنوع کنند .

** پایش متوالی شناگاهها

الماسی همچنین گفت که تمامی شناگاههای دریایی سواحل کشور از سوی محیط زیست به صورت مستمر پالایش و بر اساس نتایج به دست آمده ، از سوی محیط زیست نشانه گذاری می شود.

وی افزود : آلودگی شناگاهها دایمی نیست و با اقدامات مدیریتی در جلوگیری از ورود عوامل آلوده ساز ، می تواند پاک شود.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی محیط زیست کشور پیشنهاد کرد که از شناگاههای آلوده برای انجام ورزش های آبی استفاده شود.

مازندران 338 کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد. بر اساس اعلام ستاد اجرائی طرح سالمسازی دریا ، امسال 52 شناگاه در قالب 96 طرح سالمسازی در این محدوده ساحلی تعریف شده است .

طرح سالمسازی دریای خزر که از تابستان 92 در سواحل مازندران آغاز شد سبب کاهش بیش از 70 درصدی مرگ ناشی از غرق شدگی نسبت به سال 91 شده است .

این طرح در سال جاری از اول خرداد به اجرا گذاشته شد و تا پایان شهریور ادامه دارد .

دستگاههای اجرائی و امدادی مانند محیط زیست ، میراث فرهنگی ، هلال احمر ، نیروی انتظامی ، هیات نجات غریق ، استانداری و فرمانداری های شهرستان های ساحلی در ستاد طرح سالمسازی همکاری دارند.ایرنا

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :