تازه ها

شنبه 20 خرداد 1396-15:11 کد خبر:27893

معصومه حدیدی سیاهکل

سلامت روان در کودکان


انعکاس شمال - برآورده نمودن نیازهای فرزندان تا حدود زیادی می تواند موجب بهبود سلامت روان و جسم فرزندان را به همراه داشته باشد....

برآورده نمودن نیازهای فرزندان تا حدود زیادی می تواند موجب بهبود سلامت روان و جسم فرزندان را به همراه داشته باشد، استبداد، تحقیر و طرد کردن فرزندان از عواملی هستند که احساس ناکامی شکست و به تبع آن پرخاشگری در فرزندان را دامن می زنند.

رفتار های استبدادی خارج از تحمل فرزندان موجب بروز رفتار های پرخاشگرانه در فرزندان می شود،هم چنین رفتارهایی علاوه بر متأثر نمودن روح و روان فرزندان، موجب احساس درماندگی، افسردگی و بدبینی نسبت به خود و جهان اطراف را به دنبال دارد.

بسیاری از اندیشمندان مانند معتقدند زمینه های خانوادگی همراه با رفتارهای پرخاشگرانه و نادیده گرفتن نیاز های فرزندان، موجب احساس یأس و ناامیدی و یا شکل گیری رفتارهای نامطلوب و ناسالم در فرندان می شود.

نمونه ای از این رفتار ها که موجب تجلی پرخاشگری در کودکان و نوجوانان می شود،عبارتند: از رها کردن کودکان و سپردن آنان به مراقب های نا اهل ، پرخاشگری و بد رفتاری، آزار های جنسی، تنبیه شدید فرزندان، محرومیت های شدید، غیر منصفانه و طولانی مدت، مشکلات تغذیه ای و محروم نمودن از محبت و امنیت، که همه این رفتارهای سلامت و بهداشت روان فرد تحت تأثیر قرار می دهد.

سلامت روان کودکان ناشی از چیست ؟

تأثیرات خشونت و بدرفتاری های پدر و مادر کودکان، از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد. افردی که خودشان در دوران کودکی مورد اذیت و آزار اطرافیان شان قرار گرفته اند، به احتمال زیاد همین رفتارها را به فرزندانشان منتقل می کنند. پس در یک جمله سلامت روان کودکان ناشی از رفتار والدین در خانواده است.

خشونت نسبت به کودک به دو گروه تقسیم می شود:

الف) خشونت های روانی، مثل محرومیت های عاطفی، تهدید، شرمنده کردن، تمسخر، بی توجهی به نیازهای روانی - جسمی کودک، ناسزاگویی، تحقیر و....

ب) خشونت های بدنی، مثل کتک زدن، پرت کردن، سوزاندن، ضربه زدن با اشیا

نشانه های های فردی سلامت روان کودکان و جوانان:

فرد نسبت به خود، خانواده و جامعه بی تفاوت نیست.

با دیگران سازگاری دارد.

توانایی حل مشکلات خود را دارد.

از اوقات فراغت خود به صورت مطلوب استفاده می کند.

در برخورد با مشکلات اجتماعی، کنترل و تعادل خود را از دست نمی دهد.

استعدادهایش به طور هماهنگ و به خوبی رشد می کند.

رابطه اش با دیگران سازنده و مثبت است.

شاد و مثبت اندیش است.

به خود و دیگران احترام می گذارد.

بدبین نیست.

از نقاط ضعف و قدرت خود آگاهی دارد.

انعطاف پذیر است.

صابر، صادق، درستکار، بخشنده، استغفار کننده و فرزند خویشتن خویش است.

در نظر دیگران فرد موجهی محسوب می شود

تاثیر خشونت والدین بر سلامت روان کودکان

پژوهشگران با مطالعه بر روی تاثیر رابطه خشونت آمیز میان پدر و مادر بر سلامت روانی کودکان به این نتیجه رسیده اند که رفتارهای پرتنش و خشونت آمیز والدین سبب می شود تا این افراد در بزرگسالی با مشکلات روانی جدی رو به رو شوند.

آن ها مواردی همچون افسردگی و اقدام به خودکشی، بروز مشکل در زندگی زناشویی، خشونت علیه کودکان و اعتیاد به الکل مورد بررسی قرار داده اند و به این نتیجه رسیده اند، افرادی که در کودکی شاهد خشونت میان والدین خود بوده اند، 1.4 برابر بیشتر از دیگران دچار افسردگی شده اند، بیش از 3 برابر بیشتر ازدیگران رفتاری خشونت آمیز با همسرخود داشته اند، حدود 5 برابر بیشتر دچار رفتار نادرست با کودک خود بوده اند و 1.75 برابر بیشتر از دیگران به الکل معتاد شده اند.

علت پرخاشگری در کودکان چیست؟

پرخاشگری در کودکان از عوامل متعددی سرچشمه می گیرد که از این میان می توان به اختلافات خانوادگی اشاره کرد. برخی از کودکانی که در سنین یک تا سه سالگی هستند، برای جلب توجه دیگران و ابراز وجود خود در خانواده، رفتارهای پرخاشگرانه ای را از خود بروز می دهند که این رفتارها با مهر و محبت از سوی والدین برطرف می شود.برای مقابله با این رفتار، بهتر است والدین با بی اعتنایی به رفتار کودک، با این مسئله مقابله کنند. اختلافات خانوادگی در رفتار کودکان تأثیر بسزایی خواهد داشت که منجر به خشونت، اضطراب و حتی ترس در رفتار آنها می شود

راههای افزایش و تقویت سلامت روان کودکان

اگر با ناراحتی های روانی کودکان، نوجوانان و جوانان رو به رو شدیم، با حوصله و متانت آنها را رفع کنیم و از تصمیم های عجولانه بپرهیزیم.در ناراحتی های شدید، درد دل و گریه کردن باعث تخلیه روانی و آرامش می شود. در این شرایط می توانیم از یک دوست صمیمی کمک بگیریم.

مشارکت جو باشیم تا دوستان جدید بیابیم.

از مشاهده فعالیت های جدید فرزندانمان لذت ببریم.

با پرورش ابعاد روحی، معنوی و مذهبی شخصیت خود و فرزندانمان، به سلامت روانی بالاتری دست یابیم.

با احترام به دیگران به بهداشت روانی خود و دیگران کمک کنیم.

زمینه های اعتماد را فراهم کنیم.

به دست آوردن بهداشت روانی منوط به رو به رو شدن با واقعیت، سازگار شدن با تغییرات، ظرفیت داشتن برای مقابله با اضطراب ها، کم توقع بودن، احترام قائل شدن به دیگران و… است،بکوشیم این شرایط در خانواده فراهم شود.

پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و توجه والدين به رفتار فرزندان بسيار مهم مي باشد و براي جلوگيري از هم پاشيدگي خانواده ها، والدين بايد تا حدودي به فناوري هاي روز دنيا مسلط باشند و آگاه باشند كه تغيير در رفتار فرزندان به معناي ايجاد تغيير در طرز فكر آنهاست وهنگامي كه بنيان فكري و شخصيت آنها به صورت ناصحيح شكل گيرد، راه نفوذ شيادان به حريم خصوصي افراد و محيط امن خانواده باز مي شود.

لذا، چنانچه خانواده ها نسبت به شيوه هاي جديد ارتباط فرزندان خود آگاهي و شناخت كافي و لازم را داشته باشند، از انجام بسياري از جرايم و ارتباطات پنهاني آنان جلوگيري به عمل مي آيد.

معصومه حدیدی سیاهکل - کارشناس مشاوره و مدد کاری فرماندهی انتظامی شهرستان رامسر

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :