تازه ها

دوشنبه 28 فروردين 1396-19:16 کد خبر:27783

سید حسین صالحی در گفتگوی اختصاصی مطرح کرد:

با تفکری که جیب مردم را خالی کند مخالفم!

انعکاس شمال - ما اظهارات سیدحسین صالحی نیا را جهت تنویر افکار عمومی منتشر می کنیم و در همین جا از تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که به نوعی خود را مخاطب نقد و نظرهای سیدحسین صالحی نیا می دانند می خواهیم نظرات و پاسخ های شان را جهت انعکاس و تنویر افکار عمومی به این نشریه برسانند.با هم این گفتگوی گرم و متفاوت را بخوانیم.


گگفتگو نوشت

دیدار و گفتگو با سید حسین صالحی نیا از آن رو برای مان جالب بود که ایشان به باور افکار عمومی اصلی ترین منتقد عملکرد مدیریت شهری در سالیان اخیر است و مباحثی که مطرح می کند همگی در نقد عملکرد مجموعه  شهرداری واعضای شورای شهر ساری است.

او فرزند خلف یکی از بهترین اعضای ادوار چند دوره شورای شهر ساری -مرحوم میرصالح صالحی نیا و خود نیز دارای سوابق قابل توجهی در مناصب مختلف  و از بدنه شهرداری است و همین سابقه و حضور و کارش در شهرداری است که در او نوعی تعصب نیز بیدار کرده است.او هر چه هست صریح و شفاف است و در لفافه سخن نمی گوید و برای رساندن پیام خود با هیچ کس تعارف ندارد.

ما اظهارات سیدحسین صالحی نیا را جهت تنویر افکار عمومی منتشر می کنیم و در همین جا از تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که به نوعی خود را مخاطب نقد و نظرهای سیدحسین صالحی نیا می دانند می خواهیم نظرات و پاسخ های شان را جهت انعکاس و تنویر افکار عمومی به این نشریه برسانند.با هم این گفتگوی گرم و متفاوت را بخوانیم.



هارش خبر: خیلی خوش آمدید آقای صاحی نیا! در ابتدای گفتگو کمی خودتان را معرفی بفرمایید تا در ادامه در خدمتتان باشیم.

صالحی نیا: خوشحالم که در خدمت شما هستم  و از این که می توانم از این تریبون فرهیخته و خوب برای ارتباط گرفتن باخوانندگان شما و مردم ساری استفاده کنم خیلی خوشحالم. سید حسین صالحی نیا هستم فرزند میرصالح ،کارشناس ارشد مدیریت اجرایی با گرایش استراتژیک، دارای سابقه فعالیت در شهرداری ساری و سازمان همیاری شهرداری های استان مازندران و در حال حاضر مسئولیت انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان ساری را برعهده دارم .

هارش خبر:از آن دست افرادی هستید که رشته تحصیلی تان را با عشق و علاقه انتخاب کرده اید یا به پیشنهاد و اصرار دیگران؟

صالحی نیا:عشق و علاقه در موقعی که ما تحصیل می کردیم البته بی تاثیر نبود اما کنکوردر آن زمان شرایط متفاوتی با امروز داشت وشکل و شرایط رفتن به دانشگاه متفاوت بود .من همزمان در سه رشته و دانشگاه قبول شده بودم که انتخاب و اولویت اصلی ام مدیریت بود.علاقه مندی هم البته بود که شاید یک مقدار در واقع جنبه ذاتی هم در این انتخاب تاثیر داشت و تصمیم جدی گرفتم در این فضا تحصیل کنم و الان هم از انتخاب خود راضی هستم.

هارش خبر: نگرش یک انسان در مورد تحصیلات دانشگاهی چگونه باید باشد؟مدرک گرایی یا فراگیری علم؟ کسب علم یا دارا بودن تجربه هر یک به تنهایی آیا برای آینده شغلی و اجتماعی فرد مفید خواهد بود؟

صالحی نیا: قطعا مطالعه و تحصیل در نگرش انسان موثراست و تفاوت هایی بسیارجدی در نگرش اجتماعی فرد ایجاد می کند.این نیست که موثر نباشد. اگربپرسیم که آیا تحصیل آکادمیک به تنهایی برای موفقیت کفایت می کند، مخصوصا الان با فضای دانشگاهی موجود، شاید کافی نباشد و باید درکنارش حتما  مطالعات جانبی داشت و تجارب موجود را هم به آن ضمیمه کرد. مدارک دانشگاهی به تنهایی پاسخگوی نیازهای اجتماعی امروز نیست و باید با کتاب خواندن و مطالعه مستمر در موضوعات مختلف ، فرای این که آکادمیک باشد یا نباشد، سطح دانش مان را به طور مرتب ارتقا دهیم.

هارش خبر: کمی درباره رشته تحصیلی تان بگویید.این رشته قرار است چه نکاتی با خود به همراه داشته باشد؟روی چه مباحثی بحث و تمرکز می کند و در شرایط امروز جامعه به چه کار می آید؟

صالحی نیا:مبحث بسیار مهمی هست. یک بحث کاملا بنیادین است. توضیح می دهد که به فرض چه نگاهی باید بر مدیریت شهر حاکم باشد؟یا قراراست قطار مدیریت شهری به چه سمت وسو با چه الویتی پیش برود؟ این راباید در استراتژی های مدیریت شهری دید من یک تجربه ای را خدمت شما عرض می کنم. اگر به شهرهای مختلف نگاه کنیم و جنس شهردار آن شهر را مورد بررسی قراردهیم می بینیم که شهرها تفاوتشان را در جنس شهردارها نشان می دهند. اگر بروید به شهری که شهردارش از بدنه و گرایش تحصیلی عمرانی رسیده به مقام شهری می بینید فعالیت های عمرانی شهر رنگ وبوی تخصصی تر و بهتری دارد . حالا اگر برویم داخل شهری که شهردارش از جنس خدمات شهری است ، می بینیم حوزه های خدمات شهری در آنجا بهتر و پررنگ تراست. استراتژی و نگاه شهردار می تواند براساس حوزه ای که در آن تحصیل  یا کار کرده تعیین شود.رشته تحصیلی ما روی این تمایزات و جزییات و نکات مهم در ساختار مدیریت شهری بحث و بررسی می کند.

هارش خبر: از این منظر به نظر شما اولویت های ساری در این سال های اخیر لحاظ شده یا خیر؟

صالحی نیا: اول باید ببینیم درساری چه ظرفیت هایی داریم یا چه نقاط بالقوه ای داریم که هنوز بالفعل نشده بعد بیائیم اولویت ها را مشخص کنیم. ما الان حتی نمی دانیم به کجا می خواهیم برسیم که بیایم اولویت ها را مشخص کنیم !

هارش خبر : و شما به عنوان یک کاندیدا می خواهید چه بگویید؟ اولویت های شما چیست ؟

صالحی نیا: همان حرف قبلی ام را تکرار می کنم.اول باید بپرسیم به کجا و به چه نقطه ای می خواهیم برسیم و بعد بیایم و بگوییم برای رسیدن به این نقطه نیاز به یک شهرداری با این جنس و کیفیت داریم.الان یک اتفاقی که افتاده این است که ما به اشخاص داریم متکی می شویم و به آن نقطه ای که باید برسیم فکر نمی کنیم .این خودش از موانع توسعه است که این روزها بعنوان یک ارزش دارد جا می افتد. حمایت هایی وجود دارد که نه در آن صیانت از شخص هست نه نگاه و مراقبت از عظمت و بزرگی یک شهر! این یک رفتار متعصبانه  و در واقع نامیمون است. من اصلا این رفتاری که بیاییم اشخاص را معیار قراربدهیم، نمی پسندم. ممکن است امروز من برای این شهر مفید باشم چهار روز دیگر فرد دیگری بیاید که بسیار مفید ترباشد. حالا چون به فرض  یک کارهایی انجام داده ام باید تا همیشه در این شهرمسئول باقی بمانم؟ باید بگویم هیچ کس از من بهتر نیست؟ البته طبیعی است وقتی تغییری در هر سازمانی بخواهد بوجود بیاید یک عده ای می آیند و مقاومت می کنند. این در طبیعت انسان – من مسئول -است که بیاید ودر مقابل تغییر مقاومت کند. ولی از خواص نخبگان شهر این انتظارنمی رود که بیایند چنین رفتاری را انجام بدهند و مردم را تحریک کنند که مراقب باشید که دراین شهر هیچ تغییری در مدیریت شهری اتفاق نیفتد.بدون این که بدانند تغییر روبه بهبود هست یا نیست و همه هدف شان این باشد که تغییراتفاق نیفتد.

هارش خبر: ارزیابی کلی شما از آنچه این سال ها در این شهر اتفاق افتاد چیست؟اتفاقات صورت گرفته نسبت به دوران قبل از آقای عبوری را چگونه ارزیابی می کنید؟

صالحی نیا:قبلا هم گفتم تجربه نشان داد که جنس شهردار درتعیین اولویت ها درهرشهرتعیین کننده است. شهردارمهندس عمران شهر را عمرانی می سازد و شهردارخدمات شهری ،اولویتش خدمات شهری است. حالا شهر ساری – شهردارساری جنسش چیست؟ همه می دانیم او ازصدا و سیما آمده است.یکی از وظایف صداو سیما اطلاع رسانی است. در این حوزه صدا و سیما قوی تر از بقیه دستگاه هاست. ببینید ما نمی توانیم بگوییم در گذشته ساری کاری انجام نشده است. من اگر بخواهم عملکرد مدیران گذشته شهرداری را تا آنجایی که خودم مطلع هستم ومطالعه کردم به شما بگویم شاید به اندازه یک کتاب هم بشود. روزی که آقای حجازی شهردارشد گفت هیچکس حق ندارد در قبال انجام کارها برای من بنر بزند و از من تشکر کند چون این کارها وظایف ماست و برای مردم انجام می شود.ما داریم از همین مردم حقوق می گیریم چه دلیلی دارد بیایند از ما تشکر کنند چرا که آدم برای انجام وظیفه خودش نیاز به تشکر ندارد. اگر ما رفتیم فرضا یک پل زدیم و پارک و ترمینال ساختیم. آمدیم همین ساختمان عمارت را ساختیم، جزء وظایف  ماست .مردم به ما پول می دهند که همین کار ها را انجام بدهیم .چه دلیلی دارد یک هزینه دیگری بکنند و شهر را کادو پیچ  و مملو ازبنرهای تقدیرکنند و بگویند آقای شهردار خیلی ممنون از این که آمدی این کار را کردی! این وظیفه است مثل این که من صبح می روم به فروشگاهم کار می کنم .مگر قراراست هرشب که به منزل رفتم، خانمم بیاید بنر بزند که ازتو تشکر می کنم که رفتی کار کردی!دلیل این همه تبلیغات این است که جنس مدیریت حال حاضرشهرداری ساری  صدا و سیمایی است. شما الان بروید بودجه شهرداری را نگاه کنید که چقدر از درآمد های شهرداری صرف این تبلیغات می شود! این کارها ممکن است نوعی رضایت مندی در مردم ایجاد کند ولی به چه قیمتی؟ رضایت مندی را می شود با کارهای اجرایی هم بدست آورد. دوم این که بحث ما اشخاص نیستند. حالا اسمشان هرچه می خواهد باشد. اگر نقدی داریم یا حرفی داریم و به خاطر این دغدغه و این حرف و این نقد حاضرشدیم پا به این عرصه بگذاریم قصدمان نقد فعل است. بحث نقد رفتار و عملکرد است .ما با اشخاص کاری نداریم. امروز این آقا فردا یک آقای دیگر با فامیلی دیگر.ما به این شیوه مدیریت ها نقد داریم.

هارش خبر:شهرداری مرتبا اعلام می کند در سالیان اخیر جذب بودجه های عمرانی  را به میزان قابل توجهی افزایش داده است و ما به یک کلانشهر تبدیل شده ایم .نظرتان در این باره چیست؟

صالحی نیا: من هم عضو کمیته تعیین بودجه شهرداری در زمانی که درشهرداری مسئولیت املاک را داشتم ، بودم و هم بعنوان مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بارخودم زیر بودجه پیشنهادی را امضا می کردم وبه نوعی در سازمان همیاری هم با بودجه سرو کار داشتم. در سازمان همیاری با58شهرداری همزمان کارمی کردیم و کارمان هم در حوزه بازرگانی و مالی بود .من منظور شما را ازجذب بودجه های عمرانی متوجه نشدم. ولی برداشتم را می گویم اگر منظور شما از جذب بودجه، بودجه های دولتی است یک پاسخ دارد. اگر منظورتان تخصیص بودجه به فعالیت های عمرانی است پاسخ دیگری دارد.

هارش خبر: روی همین  جذب بودجه از تهران کمی حرف بزنیم؟

صالحی نیا:دولت از یک زمان به این طرف، تخصیص بودجه به شهرداری هارا قطع کرد و این را محول کرد به خود شهرداری ها که از مردم شهر بودجه خودشان را تامین کنند .دولت می آید در یک فضای خیلی محدودی که شاید به یک درصد یک رقمی از بودجه یک شهر هم نمی رسد کمک هایی می کند .آن هم مشروط به این است که بخشی از فعالیت ها انجام شده باشد. در دو دوره  مدیریت شهری هم دولت آمده به شهرداری کمک کرده و الان هم دارد کمک می کند. این اتفاقی است که همیشه افتاده و این نیست که قبلا این اتفاق نمی افتاد .ما دریک دوره ای می دانیم که از کنار مالیات برارزش افزوده ساری پول های خوبی می گرفتند. این مربوط به یک دوره نیست .الان هم رفتند پول گرفتند. چیزی که خودشان اعلام کردند و من در رسانه ها خواندم .چون ارتباط کاری که نداریم آنچه که در رسانه ها خواندم ظرف چندسال گذشته چیزی حدود40میلیارد تومان اعتباردولتی گرفتند.اصلا خوب و بد هم ندارد. این یک چیز معمول است .این اتفاق بزرگی برای یک شهر نیست .گفتند ما به اندازه سی سال قبل اعتباردولتی گرفتیم که البته آقای یوسف نژادهم فکر کنم در آن موثر بود. در یکی دو مرحله هم این پول تزریق شد به شهرداری ساری .اگر هر شهرداری بتواند از دولت پول بگیرد و برای مردم شهرش خرج کند اتفاق خوبی هست. نمی توانیم بگوییم اتفاق بدی است. یک زمانی بودجه شهرداری ساری مثلا بوده 40میلیارد تومان و آن زمان مثلا رفته اند 5 میلیارد یا سه میلیارد تومان اعتبار دولتی گرفته اند و الان بودجه  شده 500میلیارد تومان که به همان نسبت هم جذب بودجه اضافه شده است. بحث بودجه بحث مهمی است چون با جیب مردم سرو کاردارد. روی آن هم می توانیم حرف بزنیم . ما اولویت ها را در مدیریت شهری لحاظ نمی کنیم .حالا آقایان جواب دهند نیاز بود ما با صرف هزینه های کلان در میدان فرح آباد زیرگذر بزنیم؟ آیا واقعا در ساری لازم بودو ما مشکلات دیگری نداشتیم؟ در خصوص زیر گذر فرح آباد باید بگویم من مهندس نیستم ولی یک چیز خوبی در وجود من است و آن این است که سعی می کنم ازمتخصصین مشورت بگیرم.از اساتید دانشگاه که دکترای عمران و شهرسازی دارند پرسیدم  و از طرفی به واسطه اشرافی که به مسائل داشتم فهمیدم زیرگذر فرح آباد در فاز صفر خودش به این شکل طراحی نشده بود. مدلش طور دیگری بود .اگر شما بخواهید یک میدان بسازید باید بروید خیابان های اطرافش را در نظر بگیرید. عرض گذر های آن را ببینید. ورودی و خروجی هایش را محاسبه کنید. بعد تازه می رسیم به قطر میدان که این میدان با چه اندازه ای باشد. حالا ما در یک دوره ای شاهد بودیم که میدان خزر را دارند کوچک می کنند. گفتیم چرا میدان دارد کوچک می شود؟ گفتند این عرض زیاد تر بشود ترافیک کمتر می شود. گفتیم این چه حرفی است؟ نمی توانیم شب بخوابیم  وصبح بلند شویم وبگوییم میدان را کوچک کنید تا ترافیکش حل شود. یک روزی می گویند زیر گذر بزنید. یک روزی می گویند میدان را از حالت دایره خارج کنیم.

هارش خبر:اینجا ایراد به مدیریت شهری است یا به نظارت شورای شهر؟

 صالحی نیا: انتظار این بود در شورای چهارم که فکر کنم چهار پنج تا مهندس داریم این بحث ها فنی تر و تخصصی تربررسی بشود. ولی از آن سمت وقتی می آییم و می بینیم که نماینده شورا در سازمان عمران یک پزشک هست چه انتظار دیگری می خواهیم  داشته باشیم؟ وقتی مهندسین آمدند رای دادند تا یک پزشک برود نماینده آنها در سازمان عمران که کار تخصصی اش، فنی و عمرانی است بشود دیگر نمی توانید از آن شورا انتظاراتی که به حق و درست است داشته باشید. زمانی که پروژه ای بخواهد پیشنهاد بشود ابتدا باید از ناحیه شهرداری کار تخصصی و کارشناسی در آن انجام شده باشد و بعد بیاید در شورا و شورا هم به طور کارشناسی روی آن تصمیم بگیرد.

 هارش خبر: آیا شهرداری می تواند بدون مجوزنهایی و تایید شورا پروژه ای راشروع کند و خاتمه دهد؟

صالحی نیا: قانونا خیر. اما چرا این اتفاق می افتد؟ باید این را آسیب شناسی کنیم .چه شده است که الان اعضای شورا آن کیفیت لازم را برای نظارت بر اموراز خودشان نشان نمی دهند یا باید بگوییم بی تفاوت هستند.ببینید پروژه ها از ناحیه شهرداری پیشنهاد می شود و در شورا مصوب می شود در هر دوقسمت باید کار کارشناسی انجام شود هم در شهرداری که پیشنهاد می شود وهم در شورا که مصوب می شود .به هر حال اعضای شورا امانتدارمردم هستند و باید به نحو احسن از این امانتی که مردم دستشان دادند مراقبت و صیانت کنند.ولی ما می بینیم که این اتفاق نمی افتد. شما به یک نکته ای اشاره کردید گفتید کلان شهر ساری. ما برای کلان شهر معیار و تعریف داریم به حرف من و شما نیست .در دنیا می گویند اگر شهری ده میلیون نفر جمعیت داشته باشد می تواند کلان شهر بشود که در ایران فقط تهران می تواند کلان شهر باشد.حالا آمدند در ایران گفتند شهرهای بالای یک میلیون نفرمان کلان شهر می شود. یک شهرداریم در کل کشور که هنوز هم درباره اش بحث وجود دارد. وزارت کشوری ها همچنان مقاومت می کنند و می گویند نه و یک عده که از آن استان هستند می گویند بشود و آن مربوط به شهر رشت هست .آقای احمدی نژاد رئیس جمهور وقت می روند رشت و از مردم سوال می کنند شما چه می خواهید ؟گفتند رشت کلان شهر بشود و این شهر با جمعیت بالای 500 هزارنفر و زیر یک میلیون را آقای احمدی نژاد جزءکلان شهر ها محسوب کرد. ولی هنوز روی این یک مورد هم بحث است.اما آقایان در سال 92 تمام شهر را مجددا برای اهالی شهر بنر زدند و تبریک گفتند که کلانشهر شدیم. همه ساروی ها هم یادشان است که گفتند اهالی شهر تبریک! ساری کلان شهرشد. آیا به راستی ساری کلان شهرشد؟ روی چه حسابی می گویند ؟ این دروغ نیست؟ چرا به مردم دروغ می گوییم ؟چه منفعتی در دروغ گفتن است؟ اگر این دروغ نیست اسمش چیست ؟شاید من اسم این را نمی دانم. هر چه که هست رفتار صحیحی نیست. این که ما بیائیم به مردم دروغ بگوییم و حرف ناصحیح بزنیم این کار بدی است. من با این تفکر مخالفم .بعد آمدند اصلاح کردند و گفتند ما به درجه کلان شهری رسیدیم .رئیس شورا در سخنرانی می گوید مردم باید به این موضوع افتخارکنند من این جا یک سوال دارم برای چه مردم باید به این موضوع افتخار کنند؟ همه شهرداری ها به سمتی می روند که درجه خود را بالا ببرند. همزمان با ساری، قائمشهر درجه اش رفت بالا . چند شهر دیگر فکر کنم مثل آمل و بابل هم بالا رفتند. مثلا 9 بودند شدند 10 ویا 8 بودند شدند9 که این وسط به فرض ساری 10بود شد 11 حالا افتخارش کجاست؟ این را چرا توضیح نمی دهند ؟در انتخاب شهرداردرجه موثر است که شهردار ما در حین کار بود نمی خواستیم برویم شهردارجدید انتخاب کنیم .پس این هم جای افتخار ندارد درحقوق شهردار درجه شهرداری موثر است حقوق شهردارمی رود بالاتر. بعد از این چه اتفاقی می افتد اعضای شورا که حقوق نمی گیرند، حق الجلسه می گیرند. درآمدشان براساس حق الجلسه است که یک چهلم حقوق شهردار است .پس حقوق شهردار اضافه شد.دریافتی اعضای شورا هم اضافه تر شد. حالا ما برای چه باید افتخارکنیم .شما که عضو شورا هستی حقوقت و دریافتی ات بالا رفته است.من برای چه باید افتخار کنم؟ شما حقوقت را از کجا میگیری ؟از جیب من !شما جیبت دارد پر پول تر می شود من جیبم دارد خالی تر می شود. بعد من افتخار کنم؟من با این تفکر مخالفم. اسم حسین صالحی نیارا می گذارند مخالف! البته که من با هرتفکری که بخواهد جیب مردم را خالی کند مخالفم. با تفکری که فقیر را فقیرتربا تفکری که توزیع منابعش عادلانه نباشد مخالفم و این را هم فریاد می زنم.ما را به دادگاه هم که بکشند اشکال ندارد. می رویم جواب هم می دهیم تا آخر هم سر حرف مان ایستاده ایم. با این تفکر مخالفیم و به آن نقد داریم.

هارش خبر: اخیرا اعلام شده است که بودجه مصوب شهرداری به نزدیک 500 میلیارد تومان رسیده و به نظر می رسد این بودجه کمی نیست.ساز و کار این بودجه ها و این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

صالحی نیا: اولا این که افزایش بودجه همیشه چیز خوبی نیست و نمی توان فقط به این رقم خوش بین بود و گفت عالی شده که افزایش داشته است.اختصاص بودجه یک کار کارشناسی است .ضمن این که بودجه شهرداری را مردم تعیین می کنند. از جایی نمی آید.مانند پول نفت و  گاز نیست که دولت بفروشد و در داخل هزینه کند.بودجه شهرداری همین عوارض و جریمه من و شماست . شما بروید ببینیند منابع در آمدی بودجه شهرداری کجاست ؟ در آمد ها از کجا تامین می شود؟ هنوز که هنوزاست یکی از معضلات شهرداری تکیه به کمیسیون ماده صد هست که همان تکیه به جریمه هاست.همان شهر فروشی است. این بودجه برخاسته ازرفتار خارج از ضوابط برخی شهروندان در ساخت و ساز است که شهرداری از قبل روی آن حساب می کند و آنجا برای خودش درآمد می بیند.حالا چرا باید عوارض 50هزار تومانی زباله من در طول یک سال بشود  200 هزار تومان ؟(با خنده)البته برای ما از این هم بیشتر می آید.

هارش خبر:گرفتن عوارض از شهروندان آیا در تمام کشور رایج است یا فقط در اینجا این گونه است؟

صالحی نیا: امری رایج و سراسری است.منتهی بسته به کیفیت خدمات شهری و توسعه عمومی کم و زیاد دارد.از طرفی ما برای رشد عوارض  یک منطق داریم .این نیست که بیاییم و همین طوریکهویی آن را چند برابرکنیم.

هارش خبر: براساس چه تعاریفی این سنخیت ها و عوارض گرفتن ها تعیین می شود؟

صالحی نیا:الان یک جای کار ایراد دارد. من این ایراد را می گویم و بعد می رسیم به یک نقطه ای که باز اثبات می کند باید تفکر در مدیریت شهری مدرن بشود. دو خانه را در نظر بگیرید. من بعضی اوقات به طور مزاح با مرحوم پدرم حاج صالح موضوعی رامطرح می کردم و می گفتم که خانه شما پر رفت وآمد است. (چون من و حاج آقا در یک حیاط زندگی می کردیم )می گفتم خانه شما روزی یک بار سطل زباله پر می شود .عوارض هم مثلا برای شما می آید 40هزارتومان.ولی برای ما که به طور مثال هفته ای یک بار شاید سطل زباله مان پر نشود همان 40هزارتومان می آید. به ایشان گفتم این چه بی عدالتی است که در شهرداری است! ایشان هم چون من یک دوره در سازمان پسماند بودم می گفت: این آشی است که شما برای ما درست کردید.حالا ما برنامه داریم که این جا درست بشود ؟ نه. برنامه نداریم . ربطی فقط به این دوره ندارد. این دوره فقط چون زیاد ادعا می کنند زیاد مورد پرسش قرار می گیرند. دوره های قبلی ادعا را حداقل نداشتند. این که عوارض با چه سنخیتی باشد باید نگاه کنیم به این که ما با چه افق و برنامه و استراتژی داریم به توسعه نگاه می کنیم. تولید زباله شما تقربا یک میزان متعارف و معمول هست و این طور نیست که غفلتا هر روز میزانش چندین برابر شود و عوارضش هم چند برابر بیاید. هزینه های رفت و روب و حمل و نقل مگر چقدر بالا رفته است؟ مگر شاخص بانک مرکزی نداریم و تورم را نمی گوید که معیار ما باشد؟ ما در کشور با تورم چندصد درصدی مواجه شدیم. الحمدلله هر دولتی که می آید می گوید ما تورم را پایین آوردیم. ما اگر به روند دولت ها نگاه کنیم باید الان منفی باشیم ما با تورم مواجه هستیم  و انتظار می رود که این رشد معقول را در عوارض در نظر داشته باشیم. در یک نگاه مدرن به فرض دربرخی کشور های اروپایی شهرداری برای شما یک سطل زباله در نظر می گیرد. بنا بر جمعیت خانواده شما این سطل های زباله درزیرش بارکد دارد. زمانی که ماشین جمع آوری زباله می آید این سطل شما را می خواند وزن می کند و در حساب شما می نویسدو عوارض سنگینی هم بابت آن می گیرد. شما مجاب می شوید زباله کمتری تولید کنید.ما اصلا راجع به این که چگونه می توان زباله کمتر داشت کاری انجام نمی دهیم .حداکثر دغدغه خود را گذاشتیم روی تفکیک .آن هم البته خوب است.ولی اول باید کاری کنیم زباله کم تر بشود. بعد برسیم به تفکیک .هم در مبدا وهم در حین کار و هم درمقصد. ما رفتارهای مان و برنامه های مان برنامه های مدرن و عادلانه ای نیست. ما می گوییم اگر قرار است تغییر صورت بگیرد باید به نفع مردم و رو به بهبود و رو به عدالت صورت بگیرد.

هارش خبر:من به عنوان یک رسانه یکی از ایرادهای شهرداری فعلی را عدم استفاده از منتقدین در ساز و کار شهری می دانم شما خودتان را مخالف عملکرد عزیزان می دانید یا منتقد؟

صالحی نیا:شما اگر بیائید مطالبی را که ما در طول این مدت منتشر کردیم یا نوشتیم یا در جاهایی که رفتیم حرف زدیم بررسی کنید می بینید نگاه ما نگاه اشخاص نیست. با شخص کار نداریم. اگر شخص  عمل خودش را اصلاح کند وبه سمت وسوی بهبود به نفع مردم گام بردارد ما هم استقبال می کنیم. ما اصلا با اشخاص مشکل نداریم چرا ما باید با اشخاص مشکل داشته باشیم؟ ما با رفتار و عملکرد ونگاه و فعل کارشان مشکل داریم. مشکل ما هم نفع مردم است .می گوییم با500میلیاردتومان می شود کارهای بزرگتری انجام داد. این  که نگاه مغرضانه ای نیست. مخالفت با شخص هم نیست. می گوییم اگر قرار است برویم از مردم پول بگیریم به این اندازه هم باید به مردم خدمات بدهیم . حالا ما هرچه بخواهیم شعار بدهیم که مرد عمل هستیم ولی در عمل اتفاق نیفتد این در حد شعار می ماند.

هرش خبر: الان عمده ترین ضعف ها در مدیریت شهریرا در چه می دانید؟در کدام بخش ها دچار ضعف هستند؟

صالحی نیا: مهمترین ضعفی که الان وجود دارد، اگر ما بخواهیم با نگاه مثبت نگاه کنیم  و این را یک رفتار آگاهانه نبینینم بلکه بگوییم از سر نا آگاهی اتفاق می افتد، عدم کارشناسی بودجه است .عدم اولویت بندی صحیح است. نگاه رو به سکون و گاهی روبه نزول توسعه شهری است .مشکلات، مشکلات کلی است که در مصداق های مختلف خودش را نشان می دهد.امروز صحبت از صدها و هزارها پروژه در شهر می کنند شما به عنوان یک رسانه از این صدها پروژه صد پروژه دارید برای من تعریف کنید ؟

 هارش خبر:البته ما نمی دانیم در ساز و کار توسعه شهری پروژه را چگونه تعریف می کنند؟آیا به فرض پارک های محله و آسفالت معابر و پیاده رو سازی نیز در این چهارچوب هستند یا پروژه فقط به اقداماتی مانند پل سازی و زیرگذرها و روگذرها می شود؟

صالحی نیا: پروژه به اقداماتی می گویند که روزمرگی خدمات شامل شان نشود.بعضی وقت ها آدم احساس می کند ، خیلی ببخشید به شعور آدم ها توهین می شود.  آن چنان می گویند نهضت آسفالت که انگار در دوره آقای قنبرپور شهر آسفالت نمی شد. یا در دوره آقای زارع و باقری شهر آسفالت نمی شد و الان  فقط دارد آسفالت می شود. در همه ادوار شهر آسفالت می شد. طوری می گویند پیاده رو سازی که گویی سابق بر این در دوره آقای یوسف نژاد پیاده رو ها خاکی بوده است و الان دارد پیاده رو سازی انجام می شود. یا دوره مرحوم دامادی با چکمه در گل و لای راه می رفتند و الان با کفش می روند. نوع پیاده رو ها عوض شده است نه این که آن زمان کار نمی کردند. بروید تحقیق کنید. خدارا شکر خاصیتی در سیستم ارتباطی دنیا به وجود آمده است که یک موتور جستجو هست بنام گوگل. از یک دانشمند هم دانشمند تر است هرچه بپرسید جواب می دهد. شما بروید در تصاویر نگاه کنید. بقیه دنیا چه کار می کنند ؟چقدر نگاه مغفول داریم در این شهر؟ به چقدر از جمعیت شهر بی توجهی می شود ؟من قطعا در آینده در برنامه های خودم به  این ها اشاره خواهم کرد و در برنامه های آتی که ایراد خواهم کرد به مردم می گویم این نگاه های مغفو ل چیست؟ به آن آدم ها اصلا نگاه نکردیم .ربطی به این مدیریت شهری هم ندارد . آمدند گفتند حسین صالحی نیا می خواهد مارا از شهر بیرون کند . ما می گوییم یک سری ایرادات ریشه دارد. در این شهر باید ایرادات را برطرف کنیم. همه آدمها حق زندگی دارند. در این شهرهمه آدمها حق گرفتن خدمات دارند. برای بخش خاصی نیست . الان فقط به کسانی که نزدیک ترند بیشتر خدمات داده می شود .من می گویم انتهای غفاری هم جزءشهراست. انتهای چمران هم همین طور.بلوار امام رضا تنها خیابان شهر نیست. شمال و جنوبش هم شهراست.  کوچه احمدی آزاد که یلدا می افتد داخل کانال آب و دویست متر جلوتر جنازه اش را می گیرند هم جزیی از شهر است .یلدا اگر بچه یکی از این آقایان بود کانال آنجا این طور سرش باز بود؟اصلا پروژه نمی خواهد .بروند آرامگاه یا آرامستان  سنگ لحد بگیرند و آنجا بگذارند روی این کانال تا بچه در آن نیفتد ونمیرد.من و شما حاضریم بچه ما چنین وضعیتی برایش به وجود بیاید و ساکت بنشینیم؟ من رفتم منزلشان .پدرش کارگر ساختمانی است .صدایش در نمی آید و زورش نمی رسد .بعد آمدیم این را پاسکاری کردیم. شورا می گوید به ما ارتباط ندارد و برای فرمانداری است. فرمانداری می گوید برای شهرداری است. شهرداری هم چیز دیگری می گوید.بحث اصلا این ها نیست. امنیت جانی بچه های ما در خطراست. بعد ما پاسکاری می کنیم که مسئول کیست؟ به هرحال یک نفر در این شهر باید بگوید سر این کانال را بپوشانید .در آن محل بازهم بچه هست. بازهم ممکن است بیفتند داخل این کانال .بازهم ممکن است ما جان بدهیم!

هارش خبر: پس شما معتقدید در توزیع خدمات عدالت لازم صورت نگرفته و به تمام شهر به چشم یکسان نگاه نشده است؟

صالحی نیا: من روی مصداق حرف دارم .مگر درد یلدا تمام شدنی است؟ من پدرم سال92فوت کرد و هنوز داغدارم . داغ یک بچه 5 ساله مگربرای پدر ومادر تمام می شود؟ کجا رفتند این ها ؟چقدر این خانواده بزرگوارند! ما رفتیم منزلشان .با یکسری اهل رسانه هم رفتیم . بزرگترین خواسته شان این بود که شهرداری بیاید روی کانال را بپوشاند چرا که در این محل باز هم بچه است .ببینید در اوج عزاداری خودشان چه می گویند؟ امروز بیائید من وشما برویم آنجا ببینیم سر پوشیده شد؟ نزدیک به یکسال دارد می شود.هنوز این کار انجام نشده است. چرا؟ چون نه نماینده شورا دارند نه شهردار مال آنجاست. هیچ مسئولی در آن کوچه زندگی نمی کند و این موضوع لاینحل افتاده است. این ها درد است. ما باید درد ها را برطرف کنیم .من می گویم ما وقتی یک چنین مشکلاتی داریم ، زدن روگذر در راهبند اولویت نیست. زیر گذر فرح آباد هم همین طور. وقتی جان بچه های ما در خطر است این راباید برویم اصلاح کنیم. آدم هایی باید بیایند بروند آنجا را هم ببینند. باید نماینده شورا برود در کوی صاحب الزمان که همین جاست و ببیند وضعیت چگونه است و بعد بگویند نهضت آسفالت انجام دادیم.با تیربرق رنگ کردن که شهر اداره نمی شود.

هارش خبر:شما جایی اشاره می کنید در شورای فعلی فردی در سازمان عمران نماینده است یک پزشک است. اگر شما به شورا رفتید با این فکرها چه می کنید؟

صالحی نیا: یک وظیفه ای روی دوش شما رسانه هاست .بردوش نخبگان است .بر دوش افرادی است که تریبون دارند و آن آگاهی دادن به مردم است.شوری که می خواهیم در مردم ایجادکنیم برای انتخابات باید در مسیری باشد که انتخابها ، انتخابهای باکیفیت و مناسبی باشد.همه باید روی یک نقطه اشتراک نظر داشته باشیم وآن هم این که شورای چهارم ، شورای موثری نبوده و بی کیفیت ترین شورای ادوار ساری بوده است.به نظرم حتی پر خسارت ترین شورای ادوار ساری است که نتوانست نقش خودش را به درستی ایفا کند. به هرحال شهردار دارد پیشنهادات می دهد. برنامه می نویسد و ارائه می کند. در این شوراکه موافقین و مخالفین از روی تعداد روی مرزبه هم نزدیک بودند. از نظر تعداد هم منتقدان تعداد قابل توجهی داشتند که این تفکر را نمی پسندیدندو می گفتندباید یک تغییری ایجاد بشود.چه شد ؟یکی از مسائلی که باعث می شود من استقبال کنم از مصاحبه و مناظره ها همین است .آقایان بیایند پاسخ دهند در جلسات قبل از انتخابات که با هم می نشستند چه صحبت هایی می کردند.چه شد که ناگهان همه آن صحبت ها عوض شد ؟ دوست بزرگواری می گفت من آمدم به شورا که فقط این تغییر را انجام بدهم و بعد از این خلاص می شوم وخیلی کار ندارم در شورا . اما همین آقا بعد از چند وقت آمد و گفت این شهردار بهترین شهردار نه فقط در ساری ونه در مازندران نه در ایران بلکه در جهان اسلام است. چه اتفاقی این وسط افتاد؟ بیایند توضیح بدهندبه مردم. باید به مردم آگاهی بدهیم. باید به مردم بگوییم رای شمادر واقع سرمایه شماست. برای چهارسال آینده خودتان وبچه و خانواده و شهرتان رای تان را هدر ندهید. رای تان را نفروشید.ما در گذار به دموکراسی هستیم .این آسیب ها طبیعی است. این اتفاقات می افتد. این نیست که بگوییم ما بدون زحمت به مدینه فاضله می رسیم .

هارش خبر:پیش بینی شما از ترکیب آینده شورای شهر چیست؟تصور می کنید رای مردم در این دوره چه جهت هایی داشته باشد؟آیا به همین روند فعلی اکتفا می کنند یا افرادی را می آورند که همسو با عقاید شما باشند؟

صالحی نیا:مردم ساری مردم با فرهنگی هستند و انتخاب درستی خواهند کرد. من خیلی نگران این اتفاق نیستم .تجربه نشان داده مردم به تاریخ مخصوصا تاریخ معاصرشان نگاه می کنند. شاید یک وقت هایی یک سری چیزها را تجربه کنند .آدمیزاد است و ممکن است در واقع براساس یک موقعیت ، یک انتخاب که از نگاه من وشما ناصحیح است را انجام بدهد. ولی بعدش که آسیب ها را ببیند می رود به سمت اصلاح آن. فکر می کنم شورای پنجم نه فقط در ساری که در همه ایران شورای با کیفیت تری است. با توجه به اتفاقاتی که در شوراهای شهر در ایران افتاد فکر می کنم مردم بیایند به سمت این که پخته تر رای بدهند.شهرداری یک نهاد اجتماعی است .یک نهاد صرفا شهرسازی که نیست .نفس کارش که نهاد خدماتی است .ما چون در حوزه مدیریت درس خوانده ایم اعتقاد داریم باید شهرداری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود. این نهاد اجتماعی در همه ابعاد دارد فعالیت می کند. شهرداری تهران سازمان فرهنگی و هنری دارد. بعد انتظار چه هست ؟ ما یک مهندس شهر ساز بگذاریم آنجا؟مهندس شهرساز در سازمان فرهنگی و هنری همان قدر آسیب دارد که پزشک عمومی در سازمان عمران. پس ما باید از همه صنوف و متخصصین افرادی را انتخاب کنیم که ضمن این که تخصص ها را  دارند ،صداقت و سلامت هم داشته باشند .

هارش خبر: اگر حسین صالحی نیا به شورا برود و ببیند از نظر بستر فکری و همسویی تنهاست چه می کند؟

صالحی نیا: من اگر قسمت شد و نظر مردم بود که عضو شورا بشوم کاری می کنم که دوستان ما در شورا  بتوانند از رسانه به عنوان یک ابزار قدرتمند برای حق طلبی ها استفاده کنند. برای قانون مداری به نفع مردم استفاده کنند .کدام رسانه است که یک عضو شورا بیاید بگوید من می خواهم درد های این شهر را بگویم و رسانه بگوید من نمی آیم با تو مصاحبه کنم یا من حرف تورا نمی نویسم. همه رسانه ها می نویسند .از قشر رسانه مظلوم تر هم مگر داریم که بخواهد بیاید اینجا این جور در خط مقدم بایستد؟ من اگر عضو شورای شهر بشوم و تفکر من تنها بود، قطعا در کنار رسانه ها به یک جمعیت غالب تبدیل خواهم شد.الان آمدند و گفتند جلسات شورا عمومی نباشد. علنی نباشد. رسانه ها راه نمی دادند.این چه کاری است؟ مگر شما نماینده مردم نیستید ؟چرا مردم نباید بفهمند در جلسات شما چه می گذرد ؟مگر حرف غیر قانونی می خواهید بزنید ؟مگر سهم خواهی به نفع خودتان می خواهید بکنید ؟بگذارید مردم بفهمند شما چه می گوئید حالا یک وقت می بینید یک فضای امنیتی وجود داشته باشد، در واقع استثنایی وجود داشته باشد، قبول. ولی شما همه جلسات را به خبرنگاران می گوئید نیائید چرا ؟

هارش خبر: به هر ترتیب جنابعالی حین رای دادن به چند نفر از اعضای فعلی شورا رای مجدد می دهید؟

صالحی نیا:من نمی توانم جای مردم تصمیم بگیرم و به هر کس هم رای بدهند برای من قابل احترام است و بنده تمکین می کنم چه جزء انتخاب های مردم باشم چه نباشم رای مردم برای من قابل احترام است. ممکن است امروز سلیقه من را نپسندند. ممکن هم هست بپسندند. هرچه که باشد حتما به خیر صلاح خواهد بود و ما پذیرش داریم و اگر من امروز بخواهم رای دهم به هیچکدام از این 13نفرکاعضای فعلی شورای شهر رای نمی دهم .

هارش خبر : در باره ائتلاف با دیگر کاندیداها آیا به نتیجه مشخصی رسیده اید یا به طور مستقل در انتخابات شرکت می کنید؟

صالحی نیا:حضور در انتخابات و کاندیداتوری فضای پیچیده خودش رادارد. بنده تا به این لحظه بنای ائتلاف را ندارم. پدرم چهاردوره در انتخابات شرکت کرد و عین چهاردوره به طور مستقل وارد شد و بنده هم  به صورت مستقل در انتخابات حضور خواهم داشت. فضای انتخابات برای شورای شهر هم فضای سیاسی نیست .فضای کار اجرایی است و یک فضای درون خانوادگی در حوزه شهری است. قرار نیست تصمیمات کلان مملکتی گرفته شود. قرار است نظارتی بر یک حوزه اجرایی اتفاق بیفتد.

هارش خبر: رابطه تان با نمایندگان فعلی ساری در مجلس شورای اسلامی چگونه است؟

صالحی نیا: خدا را شکر در این دوره هر دونماینده از دلسوزان شهر ما هستند .کسانی که در شهر خدماتی داشتندو تاریخ شهر با این اسامی عجین است. چه آقای یوسف نژاد که هم شهردارساری بود هم چند دوره نماینده مردم ساری بودند و از افراد شاخص و توانمند هستند و امروز هم جایگاه مهمی در کشور دارند و هم آقای دامادی که اگر بخواهیم وصل شان کنیم به مرحوم پدرشان فکر می کنم به تاریخ انقلاب در ساری، خانواده دامادی ارائه خدمات داشتند و امروز یکی از اتفاقات خوب این است که  می شود  از این ظرفیت های بسیار بالا برای پیشبرد اهداف در شهر ساری استفاده کرد. من اگر این افتخار راداشتم که خدمتگزار مردم باشم به گرمی و با اشتیاق تقاضا می کنم از نمایندگان که مثل همیشه و بیشتر از همیشه کمک حال شورا و شهرداری و مردم ساری باشند.

هارش خبر: نکته ای اگرهست که به عنوان مبحث پایانی مایل هستید به آن اشاره کنید بفرمایید.

صالحی نیا:من تشکر می کنم از شما که این وقت را به من دادید وامیدوارم بتوانیم مباحث کارشناسی تری را در این فرصتی که تا انتخابات داریم باهم داشته باشیم .هرچند این مصاحبه مصاحبه خوبی بود اما دلم می خواست روی بودجه و فضای  تخصصی تر شهرداری صحبت بیشتری بشود. مثلا شهرداری ساری چرا چندین سال است در حوزه اداری  فربه تر شده ولی در سیستم اداری سبک نشده است. ما نیروهایمان از زیر 2000 نفر رسید به حدود 5000نفر. این ها ایراد سیستم مدیریتی است. شهرداری ساری در دوره آقای حجازی سه منطقه شد. بعدش دیگر هیچ اتفاقی نمی افتد. شهرداری ساری تا دوره قبل به ده تا سازمان تخصصی می رسید. ولی بعد دیگر هیچ چیزاتفاق نمی افتد. حتی یک سازمان هم به آن اضافه نمی شود. یعنی ما کارهای تخصصی مان را کنار گذاشتیم و فقط به آنچه که ویترین قشنگی می شد توجه کردیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :