تازه ها

يکشنبه 6 فروردين 1396-13:53 کد خبر:26740

تله گذاری مجرمان در اینترنت‌های رایگان اماکن عمومی

انعکاس شمال - رئیس پلیس فتای استان به شهروندان و مسافران نوروزی در خصوص تله گذاری مجرمان در اینترنت‌های رایگان اماکن عمومی هشدار داد.


به گزارش انعکاس شمال، این روزها به محض ورود به مکان ‌های عمومی مثل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فرودگاه‌ها، کافی‌شاپ ‌ها و .... اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، ارایه اینترنت رایگان به مشتریان است، موضوعی که با استقبال عمومی‌ هموطنان روبرو می‌شود.  

سرهنگ حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتای استان مازندران، گفت: طبیعی است در ایام نوروز و به علت استفاده مسافران نوروزی از مکان‌ های عمومی همچون هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فرودگاه‌ها و.... استفاده از اینترنت ‌های باز و رایگان ارائه شده توسط این مکان‌ ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ارائه این خدمات در حالت کلی بسیار خوب و مفید است اما به شرطی که برخی از نکات امنیتی و ایمنی توسط ارائه دهندگان و همچنین کاربران رعایت شود.

سرهنگ محمدنژاد، افزود: برخی از ارائه دهندگان خدمات وب، اینترنت ‌های باز و رایگان را بدون انجام برخی از تنظیمات ایمنی، در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در واقع هر فردی که وارد این مکان ‌ها شود، می‌تواند بدون پرداخت هزینه و وارد کردن رمز عبور، از اینترنت استفاده کند.

وی در توصیه به کاربران، گفت: کاربران دقت داشته باشند، همانطور که شما می‌توانید، از اینترنت رایگان و باز استفاده کنید، دیگران نیز می‌توانند از همان اینترنت استفاده کنند، پس تضمینی برای حفاظت از اطلاعات شما در برابر این افراد وجود ندارد.

رئیس پلیس فتای مازندران، با مطرح کردن این سوال که چه تضمینی برای حفاظت از اطلاعات استفاده‌کنندگان این نوع از اینترنت وجود دارد، گفت: این نوع از اینترنت را می‌توان به "هانی ‌پات" تشبیه کرد که روز به روز شاهد افزایش ارائه اینترنت"هانی ‌پات"، باز و رایگان در فروشگاه‌ ها، کافی‌شاپ‌ ها، هتل‌ ها، فرودگاه‌ ها و سایر مکان‌های عمومی هستیم و قابلیتی که برای جذب مشتری عموماً برای انجام کارهای ضروری کاربرد دارد.

وی افزود: بنابراین هموطنان و به خصوص مسافران نوروزی دقت داشته باشند با توجه به این ‌که اتصال به برخی از اینترنت ‌های باز و رایگان عموماً بدون رمز عبور صورت می‌گیرد، شما به راحتی در معرض دید سایرین قرار دارید.

سرهنگ محمدنژاد گفت: لازم و ضروری است کارهای مهم و حساس خود مثل بانکداری الکترونیک، چک کردن ایمیل و...  را از طریق اینترنت ‌های باز انجام ندهید.

این مقام مسئول در توصیه به ارائه دهندگان این نوع از خدمات، گفت: ارائه دهندگان این ‌گونه خدمات باید به این نکته توجه داشته باشند که به دلیل مجهول ‌الهویه بودن کاربران در این بسترها، زمینه مناسبی برای ارتکاب جرم در اختیار مجرمان قرار خواهد گرفتو.

رئیس پلیس فتا افزود: این امر در صورت عدم شناسایی مجرمین، منجر به ایجاد مسئولیت مدنی و کیفری برای ارائه دهندگان این‌گونه خدمات خواهد شد. لذا اگر جرمی در این حوزه و در این فضا صورت بگیرد، مسئول محترم این مکان باید در برابر مقام قضایی پاسخ‌ گو باشد.

وی تاکید کرد: این عزیزان می‌توانند با انتخاب رمزهای عبور مجزا برای هر فرد، تا حدودی دست مجرمان سایبری را در دسترسی به اطلاعات کاربران کوتاه کنید.

سرهنگ محمدنژاد در توصیه به کاربران گفت: هموطنان باید دقت داشته باشند اطلاعات مهم و خصوصی خود را در تجهیزاتی که به اینترنت متصل می‌شوند ذخیره نکنند. از آنجایی که گوشی‌های تلفن همراه گنجینه‌هایی بزرگ و با ارزش از اطلاعات مهم و خصوصی می‌باشند، پس اینترنت‌های باز و اتصال این گوشی‌ها، امکان سوءاستفاده به سودجویان سایبری را فراهم می‌آورد.

این مقام مسئول از مسافران نوروزی خواست در صورت نیاز به اینترنت در طول مسافرت سعی کنند از مودم‌های جیبی و قابل حمل و یا از بسته‌های اینترنتی ارائه شده از سوی اپراتورها استفاده نمایند تا ضریب امنیت خود را افزایش دهند.پایگاه خبری پلیس

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :