تازه ها

دوشنبه 25 بهمن 1395-13:37 کد خبر:26674

مناظره ای متفاوت ،صریح و صمیمانه !

انعکاس شمال - گفتگو با صاحب نظران و سیاستمداران و مدیران شهری اصلی شناخته شده برای کسب آخرین وضعیت اجتماعی و سیاسی موجود است.


گفتگو با صاحب نظران و سیاستمداران و مدیران شهری اصلی شناخته شده برای کسب آخرین وضعیت اجتماعی و سیاسی موجود است.به نظر می رسد بسیاری از کاستی ها و نواقص موجود محصول حرف نزدن ها و نگفتن ها و تعارفات مرسوم است.صاحب نظران زیادی هستند که بیان جملات و اظهارات هر چند کوتاه آنان می تواند کمک شایان توجهی به بهبود شرایط بکند اما هستند کسانی که بنا به ملاحظات و رفاقت ها یا از بیم مورد سوء ظن قرار گرفتن ها از حرف زدن و نقد و انتقاد خودداری می کنند و تصورشان این است که دارند به ایجاد آرامش کمک می کنند.حال آنکه آرامش واقعی در شفاف سازی و تحلیل جزییات و برطرف نمودن مخاطرات اصلی است.

"هارش خبر" در راستای ایجاد فرصتی برابر و متقابل در خصوص نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف مدیریت شهری بدون جانبداری از هیچ جریان و گروه و اندیشه ای ، اقدام به برگزاری سلسله مناظراتی با موضوعات مختلف نموده است که به تدریج و در فواصل مختلف پیش و پس از برگزاری انتخابات شورای شهر ساری به انتشار آن اقدام خواهد کرد.از جمله در این شماره توفیق داشتیم در محضر دو عزیز گرانقدری باشیم که بدون تردید نام آنها را این اواخر بیشتر می شنوید.


"مهندس زلیکانی" عضو چهارمین دوره از شورای شهر و كارشناسي ارشد عمران "دکتر زیارلاریمی "مدرس دانشگاه و عضوشورای سازمان نظام مهنسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران

مهندس زلیکانی از معدود اعضای دور چهارم شوراست که همگان او را به صراحت لهجه و شفافیت و با اشراف کامل به قوانین و مفاد و تبصره های شورا می دانند و در طی سالیان اخیر بارها و بارها هر جا که احساس کرد موضوعات و مباحثات مسیری حاشیه ای را می پیماید ورود پیدا کرد و با نظراتش   سعی در تبیین دقیق رویکردها داشت.هر چند او اذعان می کند در روز انتخاب شهردار رای خود را به عبوری نداد اما شخص عبوری بهتر از هر فرد دیگری می داند که داشتن یک همکار و همراه دائمی که منتقد و هوشیار باشد بهتر از دوست یا حامی ناآگاهی است که چشم و گوش بسته و بله قربان گوی مطلق باشد.

"دکتر زیار لاریمی" نیز در ماههای اخیر تلاش و پشتکار فراوانی از خود برای حضور جدی تر در معادلات و مناسبات شهری داشته و از دانش مناسب و ادبیاتی سنجیده برخوردار است و لحن و محتوای آرام سخنانش با روحیات اصلی و درونی و ظاهر و سیمایش در هماهنگی است و در این گفتگو نیز بارها از سر درک و تواضع به حضور مهندس زلیکانی واکنش مثبت نشان داد و تلاش کرد از اعتدال در اظهارات خارج نشود و شانیت و کسوت او را مد نظر قرار دهد.

ظاهر و باطن این مناظره 90 دقیقه ای تقدیم مخاطبان عزیز می شود.ضمن این که لازم است به این نکته اشاره شود که "هارش خبر"با آقای کمیل رمضانی نیز برای حضور در این مناظره دعوت کرده بود و هماهنگی لازم نیز به عمل آمده بود اما متعاقبا ایشان طی یک پیامک با اعلام این که با افرادی رایزنی و مشورت نموده اظهار داشت به دلایلی ازجمله حضور یکی از مدعوین مناظره که خود را منتقد اما همسنگرش نامید فعلا تمایل به مناظره ندارد!؟

مناظره مهندس زلیکانی با دکتر زیار لاریمی

هارش خبر: با سلام و ضمن تشکر از پذیرش دعوت بدون فوت وقت اجازه بدهید به عنوان اولین موضوع مورد بحث از شما بپرسیم که امروز و در آستانه سی و هشتمین سال انقلاب اسلامی ، ساری مرکزاستان مازندران را به لحاظ رسیدن به جایگاه مطلوب عمران و توسعه شهری و نزدیک شدن به یک شهر ایده آل چگونه ارزیابی می کنید؟امروز به نسبت سایر شهرها یا مراکز استان ها وضعیت مان چطور است؟ شرایطی که داریم مطلوب هست یا خیر؟آقای لاریمی اگر مایل باشید از جنابعالی شروع کنیم!

دکترلاریمی: قبل از هر چیزخوشحالم که در کناریکی از فنی ترین اعضای شورای شهر جناب مهندس زلیکانی در حال گفتگو هستیم. تحصیلات ایشان کاملا مرتبط با حوزه فعالیت ایشان در شورای شهر است و حتی این ظرفیت را داشتند و دارند که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.سایر دوستان دیگرشورای شهر هم خدمات ارزنده ای را دراین چهارسال به اهالی شهر ساری ارائه دادند که قابل کتمان نیست. با این همه وعلیرغم تمام خدمات ارزشمند سی و چند سال گذشته به ویژه در سال های اخیر نتوانستیم در این سی وچند سال که از عمر با شکوه نظام می گذرد، مدعی داشتن یک مرکز استان کم نقص و ایده آل باشیم. حالا یا مدیران ما نخواستند یا نتوانستند که ساری را به جایگاهی که مدنظر همگان است برسانند. به رغم این که ما در استان مازندران و مخصوصا در مرکز استان ،همه ی مؤلفه ها و پارامترهای لازم و متغیرهای توسعه و پیشرفت را داریم. مواهب و نعمات خدادادی زیادی در استان مازندران از جمله ساری داریم که جای کار فراوان دارد .آب فراوان ، خاک حاصلخیز ،کوه ،جنگل و دشت و دریا .فرودگاه داریم و راه آهن و این ها مولفه های توسعه پایدار و پیشرفت است .ضمن این که منابع انسانی غنی و سرشاری هم داریم. از جمله این که درالمپیادها پرچم دارهستیم. اما متاسفانه به دلایل معلوم و نامعلوم با گذشت این چند دهه از عمر با شکوه نظام هیچ وقت نتوانستیم با افتخار و با عزت کامل در مقام مرکز استان بدرخشیم و توسعه داشته باشیم که به نظرم یکی از عمده ترین دلایلی که می تواند باعث عقب افتادگی شهر ساری در مقام مرکز استان باشد فکر می کنم در آن بهنگام ها و مقاطعی است که باید انتخاب های درستی داشته باشیم.غالب انتخاب های ما براساس تعصب قومی و قبیله ای بود و اگر ما واقعا می توانستیم مدیران و مسئولین و نمایندگانی شایسته را بعنوان وکلای خودمان انتخاب کنیم که  انتظارات و توقعات مرکز استان را برآورده کننده قطعا جایگاه ساری در مقام مرکز استان خیلی بهتر از حال حاضر می شد ودلیل دیگر عدم اتحاد و انسجام و همدلی پایدارمدیران و مسئولین ماست که اگر لازم شد در نوبت های بعدی این بحث به آن اشاره می کنم.

هارش خبر: جناب مهندس زلیکانی در دوره قبل یعنی زمانی که داشتید برای انتخابات شورای شهر چهارم نام نویسی می کردید چه ذهنیتی نسبت به این شهر داشتید و بفرمایید امروز فکر می کنید چه مقدار از این ذهنیت ها به نتیجه رسیده است؟ به هر حال جنابعالی وقتی داشتید ورود می کردید برای دوره چهارم ،حتما شعارها، اهداف و برنامه هایی داشتید. می خواهیم بدانیم چه مقدار ار ضعفها برطرف شده است؟

زلیکانی: با تشکر از شما و ضمن استقبال از حضور آقای دکتر زیار لاریمی در این گفتگو ،خوشحالم از این که بالاخره رسانه های ما جرات ورود به این مباحث را پیدا کردند و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند .قبل از این در تفسیرفرمایشات آقای دکتر یکی دو نکته را باید عرض کنم. این که ما نتوانستیم ساری را به جایگاهش برسانیم فکر می کنم تا قبل از سه سال پیش بود. امروز این طور نیست.

دکترلاریمی:من هم عرض کردم در چند دهه گذشته.در خصوص اقدامات خوب و قابل تقدیرچند سال اخیر در نوبت خودم صحبت خواهم کرد.

مهندس زلیکانی: مقصود همین است.امروزکه  در خدمت شما هستم به نسبت بقیه شهرها ی استان وضع ما خیلی بهتر است.در بودجه به رقم پانصد و بیست و پنج میلیارد تومان رسیدیم که بی سابقه است.خیلی تلاش شد که به فرض مرکز استان جابجا شود اما امروز از زبان مدیران همان شهرها می شنویم که بودجه شهری شان بیش از چهل و سه میلیارد تومان نبوده است. یعنی خودشان صراحتا می گویند به غیر ازجمع آوری زباله ها و پرداخت حقوق و دستمزد هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. امروز در شهر ساری در هر حوزه و منطقه ای که وارد شوید می بینید در حال عمران و آبادی هستند.در خصوص بحثی که آقای دکتر لاریمی فرمودند که آب و خاک و نعمت های خدادادی داریم باید بگویم این را تمام شهرهای استان مازندران دارا هستند.مازندران را باید مثل یک کلان شهربزرگ و متحد دید . نمی شود برنامه های مازندران را بصورت جزیره ای و نقطه به نقطه یا شهرستان به شهرستان نوشت .این برنامه ها باید کلی نوشته شوند. از رامسر تا گلوگاه .اگر قرار است ساری رشد کند باید قائمشهر، بابل، آمل ،نکاء ،گلوگاه وهمه شهرستان ها رشد کنند.این را بعنوان یک کارشناس حوزه شهری استانداری عرض می کنم. درمازندران شهرها  نزدیک هم بنا شده اند و فاصله جغرافیایی شان به یک ربع ساعت می رسد. در حوزه مدیریت شهرساری توانستیم بدون فشار بر مردم بودجه را بدین شکل ارتقاء بدهیم .قبل از اینکه وارد عرصه شورا بشوم ،حضور در این فضا ها را تجربه نکرده بودم و دیر هم به تبلیغات و معرفی خودم اقدام کردم.قبل از ورودم فکر می کردم باید مسائل مربوط به جمع آوری آبهای سطحی، ترافیک ففضای سبز و آن چیزهایی که مربوط به حوزه خدمات شهری هست را پیگیری کنم اما در سال دوم متوجه موضوع ات دیگری شدم و فهمیدم مطالبه اول مردم دراین مقطع زمانی صرفا ترافیک نیست .ترافیک را می شود تحمل کرد اما بیکاری را نمی شود. به همین دلیل در دو سال دوم شورا رفتیم به سمت پروژه جاهایی که صرفا عمرانی نباشند وظرفیت اشتغال زایی هم داشته باشند که حتما در نوبت خود به آن ها اشاره می کنم.

هارش خبر : جناب آقای دکتر لاریمی در ادامه مناظره حتما به نکات مثبت و عملکرد مثبت شورای شهرچهارم خواهیم پرداخت اما از شما تقاضا می کنم بعنوان کسی که در این حیطه بالاخر مطالعاتی کرده اید و شرایط سنجی کرده اید بفرمایید از نظر شما عمده ترین ضعف شورای چهارم چیست؟

لاریمی: در تکمیل فرمایشات جناب آقای مهندس زلیکانی عرض کنم که همه ی اهالی شهر اقرار به این دارند که در شورای چهارم و شهرداری ساری چه اتفاق های خوبی رقم خورده است.من خودم در مصاحبه ای گفتم که ساری را باید به دوبخش تقسیم کرد. ساری قبل از عبوری و ساری بعد از عبوری. انصافا کارهای شایسته ای  در مرکز استان  شاهد بودیم و آقای عبوری و تیم مدیریت شهری مخصوصا اعضای شورای شهر در دوره ی چهارم توانستند با عزت نفس و اقتدار، پروژه های زیادی در شهر ساری تعریف کنند که پیوست اشتغال زایی هم داشته است هر چند این اشتغال ناپایدارو مقطعی است .مثلا احداث پل ولیعصرو بوستان ولایت و بوستان ملل در یک پروسه ی چند ماهه تمام می شود و افرادی که در آنجا اشتغال داشتند بعداز آن دیگر تضمین شغلی ندارند جز این که خدمات استمرار داشته باشدکه اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب می شود.ما باید به دنبال پروژه های اشتغال زایی پایدار برای اهالی شهر ساری باشیم. به ویژه در حوزه ی گردشگری که متاسفانه مغفول واقع شده است. اشتغال زایی یعنی راه اندازی و بهره برداری از همین ظرفیت هایی که داریم. خیلی از ظرفیت ها در شهرهست که اگر این  ها راه اندازی شوند هم ایجاد اشتغال می شود وهم جذب توریست و گردشگری را موجب می شود.مگر اصفهان چه کار می کند؟ شاخصه اصلی اشتغال در آن توریسم  و گردشگری است که برنامه های آقای عبوری هم ظاهرا در دستورکارهای بعدی حول همین رویکرد است.

زلیکانی : البته آقای دکتر لاریمی مستحضر باشند که حوزه مدیریت شهری وظیفه ای ایجابی یا بخشنامه ای برای ایجاد اشتغال ندارد.اما اخلاق و تعهد ما حکم کرده و می کند که به رفع این چالش بزرگ شهری کمک کنیم.اشتغال وظیفه حاکمیت است.در مجموع هر پروژه و رویکرد عمرانی با خود اشتغال به همراه دارد.یعنی شما وقتی یک کانال می خواهید بزنید تعدادی کارگر و مهندس و پیمانکاردر آن مشغول کار می شوند. ما گفتیم منهای این ها باید برویم به دنبال پروژه هایی که پیوست اشتغال زایی دارند .مانند پروژه ی پارک ملل که داریم روی فاز دوم آن متمرکز می شویم ومجوزهای آن صادرشده که به وقتش توضیح می دهم که چرا پروسه بروکراسی اداری آن طولانی شد. یا همین بوستان ولایت از آن پروژه هایی است که تعداد زیادی جوان رامشغول به کارمی کند. موزه و آمفی تئاتر ،سینما و خیلی چیزهای دیگر این بوستان، تعدادزیادی جوان را به صورت مستقیم و پایدار به خدمت می گیرد.پارک بانوان در زمین ورثه مرحوم غفاری، با هدف ایجاد یک محیط مناسب برای ورزش بانوان ایجاد شده که پرسنل آن از ورودی  تا مدیریت را بانوان محترم تشکیل می دهند و پروژه ای مثل سکوتپه با آن وسعت زیادش دهها بلکه صدها نفر را به کار می گیرد. آقای لاریمی فرمودند ما می خواهیم این ها را انجام بدهیم اما این شورا و شهرداری مدتهاست که در حال انجام شان است. طرح ها را انجام دادیم و وارد این فضاها شدیم .فاز دوم تجن ما که فکر میکنم نزدیک 300 هکتار زمین آزاد می کند بر اساس همان قانون توزیع عادلانه آب 6 کیلومتر از پل کابلی تا پل مرمت عبور تنگه لته و در آنجا تعداد زیادی کاربری دارد که یک کارکرد ترافیکی هم داردو در حوزه شهرسازی نیز تاثیر می گذارد وبر بسیاری از مناطق وسکونت گاه های غیر رسمی مانند آزادی ،غفاری ،چمران و پایین دزا تاثیر مثبت می گذارد.این اقدام همچنین تعداد زیادی از زمین ها را که بر اساس قانون توزیع عادلانه آب متعلق به دولت است ودرحال حاضر در اختیاربرخی افراد می باشد، دراختیار عموم قرار می گیرد و تعداد زیادی شغل ایجاد می کند که همگی مرتبط است با حوزه خدمات گردشگری.

هارش خبر:آقای دکتر لاریمی ، دیدید که جناب مهندس زلیکانی به نکته های مهمی اشاره می کند که نشان می دهد در همین وضعیت و در همین لحظه نیز در حوزه گردشگری و حتی ایجاد زیرساختهای عمرانی تلاش های خوبی در حال انجام است که بحث اشتغال زایی نیمه پایدار و حتی پایدار در آن رعایت می شود .

لاریمی:  ما به این ها واقف هستیم .من بحثم این بودکه در همین فرصت هایی که داریم آن طور که باید از ظرفیت ها استفاده نشده است. 

زلیکانی : آقای لاریمی شما اگر بودید چه کار می کردید ؟ من می گویم علاوه بر کارهایی که ما انجام دادیم و در مورد پروژه هایی که توضیح دادم ،اگر همین الان عضو شورای شهر بودید یا در آینده بشوید چه اقداماتی انجام می دهید که مد نظر ما نبوده یا کمتر به آن توجه شده است؟

زیار لاریمی: به طور مثال در همین بحث بهره وری از اماکن و بناهای تاریخی متععد در مرکز شهر و حومه به نظر می رسد کارهای قابل توجهی صورت نگرفته است.ساری یک شهر بزرگ با پیشینه ای کاملا طولانی و تاریخی است ولی هنوز آن طور که باید به نسبت سایر شهرهای تاریخی کشور چندان در این بخش ،شاخص گرا  نبودیم.

زلیکانی: اجازه بدهید این ها را برای شما توضیح بدهم.در این موارد خاص گاهی مواجه می شویم با دستورالعمل ها و بخشنامه های اداری خارج از حیطه اختیارات شورا و شهرداری.برای صدور مجوزهایی این چنین،اقداماتی داشتیم و البته  گرفتاری های متعددی هم در مسیرمان داشتیم.ما هم قبول داریم که بسیاری از آثار تاریخی ما به ویژه در مرکز شهر،  الان بلااستفاده یا کم بهره است. مثل خانه کلبادی ،خانه رمدانی ،حمام وزیری ،آب انبار نو و استخر آزاد .درخواست مجوزهایی را هم به همراه طرح و توجیهات مان  به سازمان میراث فرهنگی ارائه کردیم. خود آقای معیل معاونت وقت اجتماعی شهرداری پیگیر موضوع شد .حتی به دفعات به تهران رفت و با مسئولین میراث کشور هم گفتگوهایی داشت. اخیرا هم آقای پوینده به اینجا آمدند. شهرداری حرفش این است که صفر تا صد حفظ و نگهداری و مرمت و تمام امور این ساختمان ها و بناهای تاریخی را به ما بدهید که تا این لحظه همراهی و همکاری لازم انجام نشده است. مدیرکل میراث راسه سال پیش دعوت کردیم به جلسه شورا و قول هایی هم داده شد اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاد. همچنان هم یک واحدی در شهرداری شب و روز پیگیر این موضوع هست.

لاریمی: ضمن تشکر از اقدامات انجام گرفته توسط مجموعه شهرداری و شورا سئوال من این است که چرا نباید تا الان به تفاهم یا نتیجه می رسیدید؟آیا مشکل از قانون موجود است یا عدم همکاری دستگاه ها به لحاظ سلیقه ای و شخصی؟به هر حال باید این مشکلات تا الان برطرف می شد.

زلیکانی: اختلافات سلیقه ای است. قانون منعی برای کار وضع نکرده است.قانون می گوید می شود این مراکز را در اختیار شهرداری قرار داد. نه فقط شهرداری که یک نهاد عمومی است، بلکه به بخش خصوصی هم می شود واگذار شود.

زیارلاریمی : پس بالاخره چگونه می شود به تفاهم کلی و مرحله اجرا رسید؟چاره نهایی کار چیست؟

زلیکانی (به شوخی ):چاره کار این است که احتمالا شما عضو شورای شهر بشوید و مشکلات موجود را حل کنید.

لاریمی(می خندد) :نظر لطف شماست.من یک سوال دیگرهم از آقای مهندس زلیکانی دارم و این که به نظر شما استقرار مجموعه اداری شورای شهر در بوستان ولایت در شرایطی که همین حالا هم درمحدوده اطرافش مشکلات ترافیکی داریم اقدام درستی است؟ قرار بود این جا یک مجموعه ی فضای سبزو آزاد و تفریحی و تفرج گاهی برای اهالی شهر باشد.

زلیکانی: یکی از دلایلی که ما به دنبال جابجایی از ساختمان  فعلی شورای شهر هستیم این است که منطقه پانزده خرداد و خیابان فرهنگ ظرفیت تحمل ترافیک را از دست داده است.ساکنین کوچه آنجا هم به لحاظ تردد مشکلاتی داشتندو این اواخر خیلی گله مند شدند.خود ما هم گاهی به جلسات شورای شهر با تاخیرمی رسیم.ضمن این که نمیدانم از ارزش ساختمان شورای شهر خبر دارید یا نه ؟ این ساختمان چند میلیارد می ارزد. از هر نقطه ای می توان با یک کرایه تاکسی به بوستان ولایت رسید و طبیعی است خیلی از شورایی ها و مدیران ممکن است با اتومبیل شخصی نیایند.شهرداری هم میتواند ساختمان فعلی را بفروشدو مبلغش را تبدیل به احسن بکند .

هارش خبر : آقای دکتر زیارلاریمی، در بخش اول فرمایشاتی که داشتید گفتید که بیشتر اتفاق های بد به انتخاب های ما برمی گردد.حجم زیادی از اسامی برای ورود به شورای شهر پنجم این روزها به چشم می خورد. پرسش اینجاست که آیا افراد به این نتیجه و باور رسیدند که اعضای شورای فعلی قادر نیستند یا نتوانستند کارشان را درست انجام دهند و یا این که این حجم از حضور برای این است که کاندیداها از جمله خود جنابعالی این تصور را دارید که می توانید بیشتراز اعضای فعلی به توسعه شهر کمک کنید؟

لاریمی : باز هم می گویم مردم واقف به این هستند که واقعا عملکرد شورای چهارم در مقام قیاس با شوراهای قبل عملکرد مثبتی است و کسی نمی تواند منکر این اتفاقها بشود . مردم تغییر را لمس می کنند.کم و کسری هم وجود دارد که ما معتقد هستیم باید برطرف بشود و نقاط قوت نیز بیشتر تقویت بشود. نمی شودراه نرفته در چنددهه را ظرف  چهار یا پنج سال پیمود. زمان بیشتری لازم است تا رویکردها منسجم تر شود.هدف ما از ورود به این مباحث ضعیف دانستن مجموعه شورای شهر نیست بلکه این است که بتوانیم به روند امور توسعه و شتاب مناسب تری بدهیم.خود آقای مهندس هم فرمودند که کارها مقداری کند پیش می رود. اگر قراراست سرعت بیشتری بگیرد، باید مردم در انتخابات مقداری بیشتر دقت کنند و کسانی را انتخاب کنند که به نوعی همدل ،همسو و همگام با تیم مدیریت فعلی شهری  باشند.

هارش خبر: یعنی شما اعتقاد دارید کسانی بایدانتخاب بشوند که مجددا و با قاطعیت اعضا به استمرارحضور آقای عبوری به عنوان شهردار و جریانی که عملگرا نامیده می شود، رای بدهند؟

لاریمی: بله . اعتقاد شخصی بنده هست که اگر قرار این خدمات استمرار داشته باشد وسرعت بیشتری بگیرد، قطعا باید افرادی انتخاب بشوند که همدل و حامی شخص شهردار عزیز ما باشند که مردم بتوانند از این خدمات بهره مندی بیشتری داشته باشند.

هارش خبر: آقای زیار لاریمی، از ابتدای مناظره مهندس زلیکانی به طور واضح گفته اند کارهای زیادی صورت گرفته است و شما هم معتقدهستید که این شورا در قیاس با شورای سابق بهتر بوده است.با این همه عمده ترین اشکالی که فکر می کنید این شورا دارد چیست؟

لاریمی: نمی خواهم وارد مباحث ریز انتقادی بشوم . پس کلی عرض می کنم که اعتقادم این است هر نفرمی تواند فقط در یک حوزه  و نهایتا در دو بخش و مسئولیت خلاق باشد نه درتمام  حوزه ها . الان مهندس زلیکانی در حوزه عمرانی تخصص دارد و هیچ وقت نمی تواند بیاید و در حوزه ورزش مباحث تخصصی بگوید. یا بنده که در حوزه کشاورزی تخصص دارم هیچ وقت نمی توانم به حوزه عمرانی ورود تخصصی داشته باشم. 

هارش خبر: جناب  مهندس زلیکانی ، اکثریت مردم ،مدیران و رسانه ها شما را به صراحت لهجه ودقت در اظهارنظرهای کارشناسی وانتقادی می شناسند. اگر خود جنابعالی بخواهید از شورای شهر فعلی انتقادی داشته باشید، به چه موضوعی اشاره می کنید؟

زلیکانی: واقعیتش این است که کلیت عملکرد شورا براساس قوانینی که  داریم خیلی موفق نبود . دلیل اولش این است که در واقع عضویت در شورای شهر شغل نیست.شغل اصلی اعضای شورا همان است که از پیش بودند.دلیل دیگرمشکلات زیادی است که مردم در زندگی شان دارند. میزان مراجعات به اعضای شورای شهر خیلی زیاد است. میزان مراجعه به حدی زیاد است که اعضاء عملا از بقیه کارها که کارهای اساسی شان است باز می مانند.لذا نمی توانند چنان که باید بر شهرداری نظارت درستی داشته باشند. و این عدم نظارت کامل ،مشکل تمام شهرداری های کشور است. برای من یک شاخصه مشخص است که هرچه تعداد مراجعان زیادترمی شود، یعنی وضع مردم دارد خراب تر می شود. درحوزه ایده پردازی و تعریف استراتژی شورای شهر ساری چنان که شایسته است ،قوی نیست .ممکن است به صورت فردی و انفرادی اتفاقاتی صورت بگیرد اما واقعیت این است که تا زمانی که نتوانیم با هم و دور یک میز به شکل معقول بررسی عملکرد داشته باشیم ،اوضاع عادی و مطلوب نمی شود. ما فرهنگ دور میز نشستن و باهم فکر کردن و  باهم تصمیم گرفتن را خیلی بلد نیستیم.

هارش خبر: آقای دکترلاریمی، جنابعالی  به یک جمله ای اشاره کردید تحت عنوان ساری قبل از عبوری و بعد از عبوری .این حرف شما در واقع منطقی است اما این روزها شرایط درساری و در جریان روند یارگیری های انتخاباتی به این سمت می رود که جا بیندازند به غیر از مستقل ها عده ای هستند که مایلند فضای انتخابات را دو قطبی کنند و بگویند یا باید موافق یا مخالف عبوری باشید.شما تا چه اندازه این تقسیم بندی ها را قبول دارید؟

لاریمی: من خودم قائل به این تقسیم بندی نیستم.واقعا مردم ساری لیاقت شان فراتر از این مباحث سطحی است. هدف همه مسئولین و مدیران در نهایت خدمت به اهالی شهراست و این خدمت باید به کام مردم شیرین باشد. حالا من قبلا هم در صحبت هایم گفته ام که مردم عاشق چشم و ابروی آقای عبوری نیستند بلکه عملکرد مجموعه اش را قبول دارند .حالا این شخص می خواهد آقای عبوری یا هر فرد دیگر باشد. هر کسی که بیاید باید مردم ازعملکردش رضایت داشته باشند. ما هدفمان این است شهردار بعدی با رای تمام اعضای شورای آینده انتخاب شود.

هارش خبر: درخصوص ارائه لیست های انتخاباتی چه نظری دارید؟به هر حال هم در انتخابات شورای شهر چهارم و نیز انتخابات اخیر مجلس لیست کاندیداهایی که گفته می شد مورد توجه و حمایت اقای عبوری هستند منتشر شد که منجر به بروز نظرات موافق و کخالف زیادی شد.به نظر شما بزرگواران آیا این درست است که آقای شهردار از نام یا اسامی افرادی در جریان رقابت های انتخاباتی با ارائه لیست حمایت کند؟

لاریمی: هرمدیری که باشد فرقی نمی کند.به نظرم درست نیست این اقدامات انجام شود.ممکن است به بروز نارضایتی و گله مندی در حین و پس از انتخابات بینجامد.مردم و سیاسیون و اهل رسانه و نظر دلشان می خواهد خودشان به یک ارزیابی مناسب برای انتخاب اعضای شورای شهردست یابند و انتظار ندارند کسی حتی به نیت خیر بیاید و انتخابات را مهندسی کند. 

زلیکانی : با من در رابطه با این لیست ها هیچ وقت صحبتی نشد. اگرهم می شد با صراحت می گفتم با این موضوع مخالفم.در انتخابات مجلس هم با تصمیم خودم عمل کردم و اعتقاد داشتم با آقای دامادی به عنوان یک چهره جوان بهتر می توان کار کرد.یکی از اشکالاتی که ما ساروی ها داریم این است که نیروهای خودمان را در همان زمانی که نهال هستند و حتی در زمین خودمان از بین می بریم. من از آقای عبوری انتظار ندارم خود را درگیر این ماجراها کند. عبوری امروز با دو دسته از مردم مواجه است. یک دسته که واقعا به او اعتقاد دارندو دسته ای که مطلقا او را نفی می کنند. من در انتخاب شهرداربه آقای عبوری رای ندادم چون همه چیزرا از نگاه کارشناس شهری و حوزه شهری می دیدم .اما بعد از انتخاب ایشان هرگز دشمنی هم نکردم.خودش هم می داند که من یک همکار خوب و صادق و یک منتقد منصف برای او هستم. من آقای عبوری را قبول دارم به عنوان کسی که ارتباطاتش با کانون های قدرت چه در استان یا تهران خوب است. ضمن این که نیروی جوانی ست که آینده درخشانی را می توان با اومتصور بود .اگر ازاو صیانت بکنیم واگربنا به اختلافات سلیقه ای نزنیمش. عده ای هستند شعارحمایت از آقای عبوری می دهندولی اعتقادی به او ندارند. حداقل 70یا 80 درصد مردم نیز ازعملکرد آقای عبوری راضی هستند. من اعتقاد دارم شخص آقای عبوری لیست نمی دهد.جریانات نزدیک به ایشان هستند که این بسترها را فراهم می کنند. این هم به دلیل فقدان احزاب قدرتمند است. احزابی که در شهر ما الان دارند فعالیت می کنند دنبال آدم هایی کاملا بی ارتباط با حوزه مدیریت شهری اند و فقط دنبال سهم خواهی اند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :