تازه ها

دوشنبه 27 دی 1395-9:57 کد خبر:24604

مدیران مسئول رسانه های محلی مازندران خطاب به مدیران ارشد شهری:

به نفع توسعه ی پایدار متحد شویم !

انعکاس شمال-  طی تماس با برخی مدیران مسئول رسانه های محلی از آنان پرسیدیم که آیا دو قطبی شدن مدیریت شهر را تایید می کنند یا خیر و این که این موضوع چه مخاطراتی برای توسعه به همراه دارد و بالاخره اینکه نقش نمایندگان مرکز استان در ایجاد اتحاد پایدار را چگونه ارزیابی می کنند.پاسخ های این عزیزان را با هم می خوانیم.


گزارش نوشت:

این روزها که پیرمعنوی شهر ،آیت الله طبرسی می گوید برای ساختن و عمران ساری عجله دارد.این روزها که او بارها و در تمام فرصت هایی که برای رساندن صدای عمومی اش دارد ،مسولان و مدیران مرکز استان را به آشتی و احترام و اتحاد پایدار دعوت می کند ،بهترین زمان برای رساندن این پیام از سوی اهل رسانه و مطبوعات است که در راستای تحقق آن هدف والا که خروجی اش توسعه ی پایدار در عمران و آبادی ساری و سیاست ورزی های خردمندانه است ورود پیدا کنند تا مردم و مدیران واقف شوند اهل رسانه و مطبوعات در کنار انعکاس اخبار و مواضع تمامی ارکان قدرت در ساری ،به مانند هر انسان آگاه و شهروند مسئولیت پذیر ،دغدغه ای فراتر از تحقق رویای همبستگی قلبی میان مدیران ارشد شهر ندارند.

از همین روی طی تماسی با برخی مدیران مسئول رسانه های محلی از آنان پرسیدیم که آیا دو قطبی شدن مدیریت شهر را تایید می کنند یا خیر و این که این موضوع چه مخاطراتی برای توسعه به همراه دارد و بالاخره اینکه نقش نمایندگان مرکز استان در ایجاد اتحاد پایدار را چگونه ارزیابی می کنند.پاسخ های این عزیزان را با هم می خوانیم.

عباسعلی کوشکی پیشکسوت مطبوعات و سرپرست روزنامه سراسری سایه در مازندران

مردم می دانند چه کسی به آنها خدمت می کند

خوشبختانه در مازندران نسبت به استانهای دیگر شاهد ایجاد دوقطبی های خاص و فراگیر نیستیم.این که این روزها در رسانه های محلی و شبکه های مجازی به موضوع اظهارنظرهای شهردارساری و یا مدیران دیگربه شکلی خاص در حال تفسیر و اعلام مواضع هستند، چندان با رویکردهای خیرخواهانه منطبق نیست. به هر ترتیب شهردارساری به عنوان یکی از مدیران موفق شهری،فردی علاقمند ودلسوز است وهمه ی کسانی که کسانی که به زادگاهشان ساری عشق می ورزند بایدمنصفانه به این رویکردها نگاه کنند و از چنین شخصی حمایت کنند. آثار خدمات شبانه روزی شهردار ساری مشهود وآشکار است ونیازی به تبلیغات ندارد.

مردم در شهر عبور و تردد دارند و خود هوشیارانه به رصد اقدامات و فعالیت هامشغول هستند.مردم می دانند چه کسی به آنها صادقانه خدمت می کند و چه کسی نمی گذارد جامعه ی شهری ساری ملتهب باشد.اما به هر حال تبعات دوقطبی شدن،اولین خطرش آسیب رسانی به خدمت رسانی است.کشمکش های بی حاصل و بدون پشتئانه و بدون سند و مدرک در شان مدیران این کهن شهر نیست. از سوی دیگر دامن زدن به اختلافات هم موجب انحراف مدیران از تمرکز اصولی برای توسعه می شود.نمایندگان مجلس خود ازجنس مردم هستند وانتظار این است در قامت وشمایلی که مردم با رای دادن برایشان در نظر گرفته اند همراه شوند و نه جلوتر یا عقب تر از آنها.نماینگان باید به احترام مردمی که مجوز حضورشان در مجلس را صادر کرده اند ،ضمن انجام و اجرای تعهدات خود در تبلیغات انتخاباتی، نقش مورد انتظارمردم درمیانجی گری ها و ایجاد صمیمیت ها را به خوبی  ایفا نمایند نه این که هر کدام  یک طرف قضیه را بگیرند وطرف دیگر را رها کنند.

فرامرز درخشنده سرپرست خبرگزاري ايلنا، روزنامه كار و كارگر در مازندران

برخی از نمایندگان به جهت دهی ها کمک می کنند

متاسفانه امروزه در مازندران شاهد مچ گیری هایی  هستیم که استمرار آن به کلیت توسعه ی مرکز استان و به تبع آن استان لطمه وارد می شود.در سایه ی هر نوع اختلاف نظر سلیقه ای مسیر توسعه ناهموار می شود.مردم مازندران به خصوص مرکز استان مردمانی نجیب هستند و حق شان نیست به تبع گروه بندی ها از پیشرفت حقیقی محروم شوند.متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس از گذشته تا امروز به ایجاد و شکل گیری جهت دهی ها کمک می کنند . در حالی که آنها باید با رعایت اصل بی طرفی تنها و تنها مدافع حق باشند و از قرار گرفتن در کنار یک طرف قضییه و خالی کردن پشت طرف دیگر خودداری کنند.ت

وجه و تاکید  نمایندگان باید در کسب منابع ملی برای استان استان باشد.ضمن این که در مرکز استان تنها در زمان حضور مرحوم مهندس سلیم بهرامی وآقای روزبهی شاهد همدلی مطلق و کامل نمایندگان بودیم و پس از آن یا حتی پیش از آن هم چندان این اصل همبستگی  رعایت نشد.به هر ترتیب پیشنهاد ما به عزیزان اتحاد در عین حفظ اختلافات است.از دل بررسی اختلافات و از بین بردن کدورت ها خیر وبرکات فراوانی بیرون می آید.از جمله این که می تواند به از بین بردن ضعف های عمده ای که به فرض در نداشتن یک تیم فوتبال خوب در لیگ برتر است پایان دهد.

شكرالله رضازاده شرمه مدير مسئول روزنامه حرف مازندران

از تمام ظرفیت ها برای بهبود شرایط استفاده کنیم

در واقع خود این عزیزان هم می دانند که چشم مردم به عملکرد آنهاست و دارند به طور مستمر و دقیق تمام مواضع و اظهارات شان در حوزه های مختلف عمرانی ،اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی را رصد می کنند.مردم هوشیارانه نگاه می کنند و تشخیص می دهند چه فرد یا افرادی در حال خدمت رسانی و چه کسانی به فکر ایجاد حاشیه هستند.بحث اختلاف نظر در مدیریت شهری در نگاه کلی بد نیست.اختلاف نظرها زمانی خطرناک می شوند که مدیران شهری قصد ایجاد آشتی و صلح پایدار و بررسی اختلاف را نداشته باشند.این جهت گیری های سیاسی و سلیقه ای اشخاص حقیقی یا حقوقی و منتخبان مردم است که باید اصلاح شود. باید از تمام ظرفیت های موجود سیاسی و مذهبی و اجتماعی در جهت رفع تنش های احتمالی بهره برد تا از چند قطبی شدن مواضع و بیراهه سازی ها در کنار راه اصلی  جلوگیری نمود.

در این میان نمایندگان باید به دور از نگاه سیاسی، محوراصلی وحدت باشند .نماینده ای که تلاش می کنند افرادی را بنا به سلیقه اش مطرح و افرادی را بنا به سلیقه اش تخریب کند نمی تواند عامل پیشرفت حوزه ی انتخابیه اش باشد. باید بدون نگاه سیاسی به این موضوع توجه جدی داشت . چرا که اگر با عینک سیاسی به رویکردها نگاه شود خروجی اش تولد دیدگاهی ضد حقیقت است. ضمن این که نباید نقش وحدت آفرین نماینده ی محترم ولی فقیه در استان را نادیده گرفت.حال آن که انتظار می رود حین بررسی موضوعات اگر قرار است از نظرات  صاحبنظران یا طرف های موجوداستفاده شود باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرد.به طور مثال آخرین خبری که از جلسه نماینده محترم ولی فقیه به مارسیده است این موضوع را پیش می آورد که کاش متولیان امرو برنامه ریزان این هنر را داشتند که از همه طیف ها دعوت می کردند نه فقط ازحامیان برخی جریانات خاص!

سیده فاطمه درواری مدیر مسئول روزنامه پیک شمال

دچار یک وضعیت خاص ونا مطمئن شده ایم

طبق فرمایش نماینده محترم ولی فقیه دوقطبی شدن نه تنها برای ساری بلکه برای کل استان خطر آفرین است. متاسفانه دچار یک وضعیت خاص و نامطمئن شده ایم که می بینیم عده ای ازفلان نماینده یا فلان مدیر شهری حمایت می کنند و ضمن نادیده گرفتن امتیازات و محاسن مثبت تمام طرفین ، به شعله کشیدن و زنده ماندن آتش اختلافات به نفع مواضع خود کمک می کنند.حتی به نظر می رسد ماجرا دارد از حالت دو قطبی به چند قطبی تبدیل می شود و کم نیستند صاحب نظرانی که معتقدند در ماههای آتی و هفته های منتهی به انتخابات شورای شهر در سال آینده ممکن است جریانات و دسته های بی نام ونشان دیگری هم در جهت منافع شخصی و بهره گیری از اختلافات طرفین شکل بگیرد و موجب التهاب آفرینی بیشتری شود.من هم مانند بسیاری از اهل قلم و رسانه اعتقاد راسخ دارم شرایط فعلی ،علیرغم خدمات شایسته ای که از سوی طرفین صورت می گیرد ،به لحاظ اخلاقی و اجتماعی  در شان مردم عزیز نیست و ادامه یافتن آن ،استان را هم متضرر می کند. نه فقط در استان ما که در هر جای این کشور عزیز، اگر شکاف های سلیقه ای و فردی در تفکرات مدیریتی وجود داشته باشد وآن شکاف مشهود باشد، برای تمامی ارکان اقتصادی ،عمرانی،سیاسی اثرات منفی غیرقابل جبرانی خواهد داشت .

به هر حال افراد ممکن است از نظر فکری واز نظر سیاسی نظرات متفاوتی داشته باشند اما مسئله اقتصادی وفرهنگی جامعه چیزی نیست که به خاطر مسئله سیاسی دچار ناملایمتی ها شود.اگرمی بینیم در جایی و توسط یک نفر یا مجموعه ای کارها وخدمات شایسته ی اجتماعی و عمرانی صورت می گیرد، باید تمامی تفکرات سیاسی خودمان را -با تمام احترامی که برای این تفکرات قائل هستیم - کنار بگذاریم وبرای عمران وآبادانی جامعه کوشا باشیم .نه آن که به دلیل نظرات وتفکرات سیاسی تلاش کنیم افرادی را از راس کار خارج کنیم تنها به خاطر این که تفکرات وجناح آنها با ما هم خوانی ندارد .نقش نماینده محترم ولی فقیه ونمایندگان مجلس در این میان بسیار مهم است .ایشان مرتب در حال نصیحت و ارائه ی راهکارهستند بلکه عزیزان به خودشان بیایند.

رحمت عزیزی مدیر مسئول هفته نامه موثق

وجود اختلاف را کتمان نکنیم تا بتوانیم آن را برطرف کنیم

باید بپذیریم این اختلاف نظربین مدیران وجود دارد ونباید انکار شود.هرچقدر تلاش شود این موضوع کتمان شود بی فایده است.این در حالی است که حذف اصل موضوع کمکی به رفع مشکلات نمی کند چون مسائل همچنان حل نشده باقی خواهد ماند و ممکن است حتی در ادامه ضخامت دیوارهای فیمابین قطورتر هم بشود.پس شرط اول هر گونه بهسازی در همراهی های مدیریتی،پذیرش و کتمان نکردن اصل اختلاف است . ضمن اینکه هیچ جریان و فرد عاقل یا سیاستمدار حاذقی نیست که بگوید داشتن اختلاف نظر امری نکوهیده است.اتفاقا اختلاف نظر واختلاف دیدگاه بسیار خوب است اما وقتی اختلاف به جایی برسد که موجب نوعی رقابت فرسایشی بین مدیران شود، موضوع چالش ها وپتانسیل شهر فراموش می شود و این موجب هدایت انرژی ها وتمرکز به سمت اشخاص و نه عملکردها می رود و آسیب های جدی به توسعه وارد می کند. مدیران باید تمام توان ونیروی خود را برای رفع معضلات وچالش هایی که ساری دارد ،متمرکز کنند.هر چند خیلی موضوعات مانند اعتیاد باشد که  شاید متولی آن صرفا مدیریت شهری نباشد ومسئله ای میان بخشی تلقی شود.

اما می توان با نگاه خیر خواهانه به این موضوع نیز توجه شود تا هر چه سرعتر به سمت کاهش آسیب ها حرکت کنیم. متاسفانه درساری گاهی در کار بسیار کوچکی همچون میهمانداری از یک چهره ملی نیز هم افزایی لازم وجود ندارد. طرفین موضوعات مورد بحث اختلافی، مشخصا شهرداری و فرمانداری و حامیان شهردار سابق ونمایندگان مردم شریف وآگاه ساری ومیاندرود در مجلس شورای اسلامی باید بپذیرند مسیری که انتخاب کرده اند و عدم تمایل جدی شان برای رفع اختلافات، قطعا به سود شهر نیست .پیشنهاد من بررسی اتحاد مدیریت شهری در شهری مانند کرمان است که به فرض عده ای در آن از آقای مرعشی ومرحوم آیت الله هاشمی  الگو می گرفتند و می گیرند و عده ای بالعکس اما اگر بحث خیر و منفعتی برای کرمان پیش بیاید بلافاصله در خط واحد قرار می گیرند و مطالبات شان را پیگیری می کنند.  نمایندگان باید در سطح ملی دیده شوند وضرورت ندارد شان و جایگاه خودشان رابا عزل و نصب در دستگاهها و دخالت شخصی در مدیریت ها پایین بیاورند.

فاطمه سیفی مدیر مسئول نشریه هارش خبر

توانستن ها از خواستن ها می آید

وقتی مسئولی درشهر ودر حیطه ی سازمان ویا نهاد اداری خدمت رسانی به مردم را سر لوحه وظایف خویش می داند وبه واسطه ی عملکرد خویش در قالب امور محول شده و در جهت رفع مشکلات مردم اقدامات ضروری را انجام می دهد بعید است که لذت این شادکامی را با اختلافات گروهی ویا شخصی با مسئول دیگری در همین شهر به تلخی تبدیل نموده و مردم رانسبت به همه ی امور بدگمان ومشکوک نماید .لذا بهترین شیوه  و خواسته در اینگونه موارد این است که مسئولین با خویشتنداری و به روش کد خدا منشی در حضور بزرگان شهر ودرفضایی آرام وبدون هیاهو موارد مورد مناقشه ویا تضاد را به نفع مردم ونظام حل کرده وبا آبرویی که با خون هزاران شهید وجانباز جمع شده خردمندانه عمل نمایند.ساری در چندسال اخیر شکل تازه ای از پیشرفت در خدمات عمرانی را تجربه کرد و به موازات هم شاهد نوعی اختلاف افکنی خطرآفرین نیز بوده به نحوی که این سطح از کشمکش ها را تا امروز در هیچ دوره ای شاهد نبودیم.

این موجب نگرانی همگان به ویژه شهروندانی است که آمال و آرزوی اصلی شان رسیدن به توسعه ای پایدار و بی دغدغه است و شرط لازم برای توسعه، اتحاد و همبستگی در تمام لایه های مدیریتی است.بعید است مشکلات و اختلافات در اندازه ای باشد که نتوان به رفع آنان پرداخت.مهم خواستن است و تمام توانستن ها از دل خواستن ها بیرون می آید.پس باید بپرسیم آیا عزیزان به راستی می خواهند از این چالش ها عبور کنند و یا این که خواسته یا ناخواسته و از روی غرور  و ناخود آگاهی ترجیح می دهند به حفظ این شرایط ادامه دهند و موجبات اختلافات بیشتر را فراهم نمایند.مردم منتظرند این موضوع هر چه زودتر روشن شود که به راستی چه کسانی و چرا نمی خواهند اوضاع مدیریتی شهر ساری متعادل و ایده آل تر از شرایط موجود شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :