تازه ها

يکشنبه 19 دی 1395-14:31 کد خبر:24590

مازندران در محاصره بدحجابی/ آسیب‌های ناشی از بی‌حجابی تمام جامعه را در بر می‌گیرد

انعکاس شمال - زنانی که از پوشش مناسب برخوردار نیستند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند. در واقع، بدپوششی آن‌ها چراغ سبز و علامتی است برای كسانی که به‌دنبال هوسرانی هستند.


به گزارش انعکاس شمال ، مسئله‌ای فطری است که از دیرباز در فرهنگ ملی و باستانی ما وجود داشته است، بی‌حجابی و کشف حجاب، از سال‌های بسیار دور مورد توجه استعمار جهانی بود؛ زیرا آنها فرهنگ ریشه‌دار ملت‌های اسلامی را هدف قرار داده بودند.

تاریخ واقعی کشف حجاب در ایران به سال‌های پیش از عصر رضاخانی بازمی‌گردد ولی اجرای آن، در دی ماه 1314 صورت گرفت.

مهم‌ترین عامل پیدایش و اجرای کشف حجاب، سفر رضاشاه به ترکیه بود. اگرچه رضاشاه فکر تجددگرایی را از اوایل سلطنت در سر می‌پروراند، ولی سفر به ترکیه این فکر را تقویت کرد. شاه ایران در سفر چند روزه خود، از مناطق گوناگونی بازدید کرد. نوع لباس و شیوه فعالیت زنان در جامعه و شیوه تعلیم و تربیت دختران ترک، نظر او را جلب کرد. شاه تصور می‌کرد تمام این تغییرات و پیشرفت‌های ترکیه، حاصل فعالیت مساوی زنان و مردان بوده است و مایل بود به پندار خود، برای جبران عقب ماندگی‌های ایران، چنین وضعی در ایران نیز پدید آید. ازاین رو، کشف حجاب زنان در ایران را می‌توان ره آورد سفر او به ترکیه دانست، هرچند موضوع حجاب زدایی به عنوان مقدمه دین ستیزی از دیرباز جزء سیاست های استعمارگران بود و موضوع کشف حجاب در این راستا مورد دغدغه انگلیس و گماشتگان انگلیس در کشورهای منطقه، از جمله ترکیه و ایران بود که توسط عمال او، کمال آتاتورک در ترکیه و رضاشاه در ایران به مورد اجراء گذارده شد.

كلمه حجاب در پوشش زنان، اصطلاحی است كه بیشتر در عصر ما پیدا شده و اگر در تواریخ و روایات بخواهیم آن را پیداكنیم بسیار كم است.

شهید مطهری در بیان معنای حجاب می‌فرماید: حجاب هم به معنای پوشیدن است هم به معنای پرده و حاجب، ولی بیشترین استعمالش به معنای پرده است. این كلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‌دهد كه پرده وسیله پوشش است وشاید بتوان گفت: به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست، آن پوششی حجاب نامیده می‌شود كه از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.

حجاب محکم‌ترین وسیله‌ای است که زن می‌تواند به کمک آن احساس امنیت و آرامش کند. حجاب به معنا پوشش بیرونی و عفاف به معنا پوشش درونی، این دو عامل باعث سلامت جامعه است و در صورت نبود این دو موجب به‌وجود آمدن مشکلات و اثرات مخرب زیادی درجامعه خواهد شد.

*حجاب هیچ ارتباطی با زمان و مكان ندارد

با نگاهی اجمالی به فواید حجاب در ابعاد فردی و اجتماعی می‌توان دریافت كه مسئله‌ حجاب هیچ ارتباطی با زمان و مكان ندارد.

از جمله فواید فردی حجاب برخورداری از امنیت و قرار نگرفتن در معرض آزار و اذیت دیگران است یعنی اینکه با نگاهی به اجتماع و رویدادهای آن، متوجه می‌شویم زنانی که از پوشش مناسب برخوردار نیستند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند. در واقع، بدپوششی آن‌ها چراغ سبز و علامتی است برای كسانی که به‌دنبال هوسرانی هستند.

در زمینه فواید اجتماعی حجاب می‌توان به استحكام بخشیدن كانون خانواده و حفظ تعادل روانی و آرامش جامعه اشاره کرد.

ما در جامعه‌ای زندگی می‌كنیم كه میلیون‌ها جوان در اوج غریزه‌ جنسی به سر می‌برند و از شرایط ازدواج برخوردار نیستند و كافی است با اندك جرقه‌ای شعله‌های غریزه در وجودشان برافروخته شود و به انواع گناهان و ناراحتی‌ها مبتلا شوند و رعایت حجاب توسط زنان و دختران، مردان و به‌ویژه پسران جوان را از تلاطم روحى و نابسامانى روانى رهایی می‌بخشد.

بنا به تعریف، آسیب اجتماعى به نوعى عمل فردى یا جمعى گفته مى‌شود که در چهارچوب اصول اخلاقى و قواعد جمعى به صورت رسمى یا غیر رسمى مورد رعایت قرار نگیرد و در نتیجه با منع قانونى یا قبح اخلاقى جامعه روبرو می‌شود. بنا به این تعریف، چون حجاب اسلامى در چهارچوب اخلاق دینى قرار مى‌گیرد عدم رعایت آن نوعى آسیب اجتماعى ساده تلقى مى‌شود.

مسئول مرکز مشاوره آرامش روان سورک با بیان اینکه یکی از این آسیب‌های اجتماعی که در جامعه ما در حال رشد غیر قابل کنترل است و کانون خانواده را از هم می‌پاشد، طلاق است، افزود: یکی از دلایل طلاق رعایت نکردن حجاب توسط زنان جامعه است که با حفظ حجاب توسط زن، درصد زیادی از این آمارها کاهش پیدا خواهد کرد.

*آسیب‌های ناشی از بی‌حجابی تمام جامعه را در بر می‌گیرد

محمد آرامش بیان کرد: آسیب‌هایی كه از بدحجابی ناشی می‌شود، تمام اعضای جامعه در بر می‌گیرد؛ حجاب و عفاف از مسائل مهم و کلیدی جامعه ما است و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلاتی که با بدحجابی در جامعه گسترش پیدا می‌کند، با حفظ حجاب توسط زنان جامعه این معضلات کمتر شده و بالطبع از آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

*از آثار بی‌حجابی بی‌رغبتی به همسر خود است

آرامش افزود: هرگاه زنان با ظاهری آراسته و بدن نما در جامعه حاضر شوند، مردان عادی با چشم چرانی و مشاهده زیبایی‌های ظاهری و مقایسه همسران خویش با این زنان که طبیعتا میوه تلخ آن بی‌رغبتی یا کاهش محبت به همسران خود است زمینه بهانه جویی مردان و عیب‌جویی و تحقیر و بی‌احترامی به زنان خود و درنتیجه بروز اختلافات ایجاد شده و در نهایت به طلاق و جدایی کشیده می‌شود.

وی تاکید کرد: خودآرایی و نمایش جاذبه‌های زنانه موجب می‌شود جوانان مجرد، از ظواهر آراسته و آرایش شده آنها فریب خورده و شیفته آنها شوند و پس از ازدواج و چند روز و سال دریابند که همسرشان شایسته نبوده و در این پیوند زناشویی ناموفق بوده و دچار زیان شده‌اند. دراین صورت عشق تبدیل به نفرت و دشمنی می‌شود و درصدد انتقام برمی‌آیند و ضمن تحقیر، سرزنش و عیب جویی و سوءظن به همسران خود، درنهایت آنان را طلاق می‌دهند.

حجت الاسلام رضا محمدنسب امام جمعه میاندورود درباره اهمیت حجاب، اظهار کرد: حجاب یکی از ضروریات دین است که پروردگار عالم در سوره احزاب آیه 59 و آیات 30 و 31 سوره مبارکه نور درباره اهمیت حجاب بیان کرده است.

وی بیان کرد: خداوند در این آیه خطاب می‌کند که به دختران و زنان خود و مومنان بگوید که پوشش‌های خود را به خود فروتر گیرند یعنی تمام بدنشان را بپوشانند، برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

محمدنسب در پاسخ به اینکه بعضی سوال می‌کنند که چادر در کجای قران آمده است، گفت: کلمه جلالگی همان چادر عربی است که تمام بدن زن را می‌پوشاند در قرآن آمده است.

*حجاب، مصونیت بخش در قبال نگاه های خطرآفرین

وی با بیان اینکه شادابی زن در حفظ حجاب است، افزود: امام علی(ع) می‌فرماید پوشش زن او را شاداب‌تر و زیبایش را پایدارتر می‌کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی میاندورود درباره هدف از داشتن حجاب، یادآور شد: هدف از حجاب اولا زن مورد اذیت و آزار قرار نگیرد دوم اینکه شادابی و سوم اینکه زیبایی زن حفظ شود.

این مسئول با اشاره به دستور رضاخان به کشف حجاب در 17 دی سال 1314، افزود: انگلیسی‌ها توسط رضاخان طرحی را برای اسلام‌زدایی طراحی کردند و آن هم کشف حجاب بود.

محمدنسب با تاکید بر اینکه حجاب تنها مختص زنان نیست و مربوط به مردان هم می‌شود، تصریح کرد: مردان هم باید پوشش مناسب داشته باشند و نباید باعث تحریک جنس مخالف شوند.

بی حجابی و بدحجابی محصول جهالت
وی بیان کرد: از زمانی که رضاشاه دستور ممنوعیت پوشش اسلامی را در اماکن عمومی داده بود تا زنان ما را شبیه زنان غربی کند، علما و بزرگان دین در رابطه با این طرح شوم بی‌حجابی واکنش نشان دادند و در مشهد مقدس در مسجد گوهرشاد جمعی از مردم قیام کردند و عده‌ای از آنها توسط مامورین رضاشاه به شهادت رسیدند و مردم هم علما را همراهی کردند و این طرح آن طوری که آنها می‌خواستند اجرا نشد.

محمدنسب ادامه داد: اما امروز متاسفانه بدون هزینه و بدون یک دستورالعمل دشمن با جنگ نرم این طرح را در کشور ما اجرا کرده است و متولیان امور فرهنگی در این زمینه در خواب غفلت هستند.

*حجاب نباشد بنیان خانواده متزلزل در نتیجه جامعه هم متزلزل می‌شود

وی یکی از طرح‌هایی که می‌تواند بنیان خانواده را سست کند را فرهنگی بی‌حجابی دانست و گفت: امروز اگر می‌خواهیم خانواده سالم داشته باشیم اصل و اساسش حجاب است در غیر این صورت اگر حجاب نباشد بنیان خانواده متزلزل در نتیجه جامعه هم متزلزل می‌شود.

امام جمعه میاندورود با بیان اینکه حجاب یعنی امنیت مادی و معنوی، افزود: حجاب هم امنیت روحی و روانی می‌آرود و هم جلوی آسیب‌های دیگر را می‌گیرد.

محمدنسب با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم کشور در امان باشد باید در پوشش چه مرد و چه زن دقت کرد، خاطرنشان کرد: منشاء بخش اعظمی از آسیب‌ها به‌خصوص برای جوانان و نوجوانان موضوع بی‌حجابی است.

وی با اشاره به اینکه مرد و زن تمایل به جنس مخالف دارند و اینکه بگوییم که دل باید پاک باشد نمی‌شود، افزود: وقتی فرد پوشش مناسب داشته باشد نگاه به نامحرم نخواهد بود و می‌توان نگاه را کنترل کرد.

*حجاب، بهترین و ارزشمندترین معروف

حجت الاسلام سیدجعفر علوی امام جمعه موقت میاندورود نیز با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که رهبر انقلاب در سال‌های اخیر به‌صورت جدی نگران آن بود، بحث فرهنگی بوده است، اظهار کرد: فرهنگ ابعاد مختلفی دارد و یکی از مهمترین بخش آن موضوع امر به معروف و نهی از منکر است.

وی بیان کرد: متاسفانه در بخش امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه ستادی نیز تشکیل شده اما به درستی به آن پرداخته نشده است.

علوی خاطرنشان کرد: در بحث حجاب اولین کاری که باید اتفاق بیفتد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است به خصوص در بین زنان و به‌ویژه زنانی که از نظر مذهبی و فکری وجهه مذهبی دارند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که حجاب یکی از ضروریات دین است بر همه ما لازم است به این بحث بپردازیم.

امام جمعه موقت سابق رشت با بیان اینکه اول باید محدوده حجاب مشخص شود، اضافه کرد: حجاب در نگاه اسلام یک محدوده‌ای داریم که چادر برای زن حجاب برتر است.

*حجاب باید در آموزش پرورش جدی‌تر گرفته شود

علوی اولین حرکتی که باید انجام شود را اصلاح مجموعه نیروهایی دانست که در ادارات، سازمان‌ها و در بخش‌های خصوصی مشغول به کار هستند و گفت: از جمله جاهایی که حجاب باید در آن دیده شود آموزش و پرورش است اما متاسفانه حجاب را به درستی ندیده است.

وی تاکید کرد: باید در مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی این موضوع به صورت عملی و حتی در کتاب درسی مورد توجه قرار گیرد.

علوی نقش خانواده‌ها در حفظ و رعایت حجاب را بسیار مهم بیان کرد و افزود: بسیاری از بدحجاب‌هایی که در خیابان‌ها هستند خانواده آنها مذهبی است و چون خانواده‌ها احساس مسئولیت نکردند به اینجا رسیدیم که امروز به‌عنوان یک مشکل در کشور به‌وجود آمده و باید با آن مقابله کرد.

در نتیجه زن با عنصر حجاب اسلامی، نه تنها به تهذیب، تزکیه نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم می‌سازد، بلکه باعث گسترش روزافزون امنیّت اجتماعی و ایجاد زمینه‌ای جهت رشد معنوی مردان می می‌شود، پس می‌توان گفت حجاب یک هدیه‌ای الهی است که خداوند به بندگان خود عطا کرده است تا در سایه‌ آن، زنان به سعادت حقیقی خود دست پیدا کنند. ثمره حجاب شناخته شدن جایگاه واقعی زن به‌عنوان انسانی با ویژگی‌های خاص خود است که این شناخته شدن، به برکت حجاب پدیدار می‌شود.

حجاب اثرات مختلفی بر زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی ما دارد، از این رو بی‌توجهی به مسئله‌ حجاب هرگز به نفع فرد و جامعه نیست. حفظ حجاب در بخش خانوادگی استواری آن را در پی‌داشته و کانون خانواده را استحکام می‌بخشد، چنانچه رسیدن به آرامش و اطمینان قلبی و تعادل شخصیتی در پرتو حجاب محقق می‌شود. با حفظ حجاب و پوشش مناسب دختران و زنان بسیاری از بیماری‌های اخلاقی جنسی ریشه‌کن شده و یا حداقل کاهش می‌یابد./بلاغ

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :