تازه ها

چهارشنبه 8 دی 1395-13:7 کد خبر:24572

راه اندازی طرح «کتابرانه» در مناطقی که به کتابخانه عمومی دسترسی ندارند


 به گزارش انعکاس شمال، ربيع فلاح جلودار، استاندار مازندران در جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي استان، كتاب را مهم ترين عنصر در پرورش انديشه انسان برشمرد و ياد آور شد: رونق كتاب و كتابخواني، زمينه ساز شكوفايي جامعه و تعليم و تربيت بالنده نسل هاي آينده است.

استاندار با اشاره به اين كه بخش عمده گرايشات افراد جامعه به كتاب و كتابخواني در ايام مدرسه شكل مي گيرد، خاطر نشان ساخت: كيفيت بخشي به كتابخانه هاي مدارس استان و اجراي برنامه يي بمنظور ترويج فرهنگ كتابخواني در مدارس ضرورت دارد.

مقام عالي دولت در مازندران، تصريح نمود: كميته اي مركب از دستگاه هاي مرتبط براي بررسي كتابخانه هاي مدارس مازندران و پالايش، تقويت و تزريق كتب جديد به اين كتابخانه ها تشكيل و به جد پيگير اين مساله شود.

وي اجراي طرح كودكان كتاب به منظور آشنا نمودن كودكان كار با كتاب و ايجاد گرايش در آنان به سمت كتاب و كتابخواني را كاري ارزشمند توصيف نمود، گفت: بررسي و آسيب شناسي دقيقي از روند و فرآيند اجراي اين طرح صورت گيرد و نقاط قوت و ضعف آن شناسايي گردد.

ربيع فلاح بر پرداخت كامل حق السهم نيم درصد از درآمد شهرداري هاي استان به انجمن كتابخانه هاي مازندران در راستاي ترويج كتاب و كتابخواني تاكيد كرد و گفت: از سال 83 تاكنون بالغ بر 14 ميليارد تومان از اين رقم از سوي شهرداري پرداخت شده است كه پرداخت 70 درصد از اين رقم در دولت تدبير و اميد صورت گرفته است.

آرزو ولی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در این جلسه در تشریح برنامه های صورت گرفته در این اداره کل در مدت 3 ماه گذشته، به برنامه ریزی و پیگیری جهت ارتقاء منزلت کتابداران در زمینه های اجتماعی، رفاهی و بهداشتی اشاره کرد و گفت: برای تحقق این مهم با برخی از دستگاه های اجرایی از جمله اداره کل ورزش و جوانان و برخی دندانپزشکی ها و فروشگاه های زنجیره ای تفاهم نامه همکاری امضا کردیم.

وی در بیان دیگر برنامه ها اظهار داشت: تشکیل کارگروه عدالت مطالعاتی و برنامه ریزی برای ترویج کتابخوانی در بین اقشاری که پیش از این کمتر مورد توجه قرار می گرفتند از جمله کودکان کار، سالمندان و روستائیان، تولید نماهنگ «خانه دیگرم» که می تواند به سرود ملی کتاب از آن تعبیر کرد، انعقاد قراردادی با مرکز پیام بازرگانی صداوسیما برای تولید تیزرهای تبلیغ کتابخوانی یک دقیقه ای، توجه ویژه به فرزندان شهدای مدافع حرم و انتصاب فرزندان شهید بلباسی و رجایی فر بعنوان مشاور مدیرکل در بخش کودک کتابخانه ها، توجه ویژه به جانبازان گرانقدر که اسطوره های دفاع مقدس و کتاب های ناطق ایثار و فداکاری هستند و برگزاری ویژه برنامه «یلدای حماسه» به مناسبت شب یلدا در آسایشگاه جانبازان امام علی(ع) ساری، اجرای مسابقه کتاب برفی همزمان با بارش شدید برف در مازندران و برگزاری 3 نشست صمیمی با کتابداران از جمله یک نشست خانوادگی در شب میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) از مهمترین این برنامه ها بوده اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران از افتتاح 6 کتابخانه عمومی در استان با مشارکت بنیاد خیریه علمی و آموزشی قلم چی طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: این کتابخانه ها در روستاهای عرب محله ساری، لمراسک گلوگاه، لزربن تنکابن، شیرکلا نور، علی آباد عسگرخان نوشهر هستند و طرح توسعه کتابخانه عمومی چمستان نیز افتتاح خواهد شد.

وی افزود: با توافقاتی که با این بنیاد خیریه شده است، مقرر شد بخش کمک آموزشی کتاب های قلم چی در کتابخانه های بزرگ استان راه اندازی شود تا دانش آموزان از این بخش بهره مند شوند و همچنین مقرر شد طرح «کتابرانه» برای راه اندازی کتابخانه های سیار در مناطقی که به کتابخانه عمومی دسترسی ندارند با کمک این بنیاد راه اندازی شود.

ولی پور همچنین با تاکید بر لزوم همکاری و تعامل سازنده با شهرداری ها برای آبادانی کتابخانه های عمومی و ترویج کتابخوانی، بیان داشت: اختصاص برخی از بیلبوردها و استندهای تبلیغاتی شهرداری ها برای کتاب و کتابخوانی و ساخت المان های زیبای شهری می تواند اقدامات ارزنده ای در این زمینه باشد.

وی در خاتمه اظهار داشت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان در حال تهیه و تدوین کتاب «شناخت نامه مصور نیما» زندگینامه تصویری نیما یوشیج شاعر شهیر مازندرانی است که بزودی به چاپ خواهد رسید.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :