تازه ها

چهارشنبه 8 دی 1395-12:36 کد خبر:24571

دیدارسروزير استانهاي شرق سريلانكا با استاندار مازندران و حاشیه های آن

انعکاس شمال – استاندار مازندران با نظير احمد، سروزير استانهاي شرق سريلانكا و هيات همراه دیدار و گفتگو کرد.


به گزارش انعکاس شمال، ربيع فلاح جلودار، در ديدار نظير احمد، سروزير استانهاي شرق سريلانكا و هيات همراه با اشاره به اين كه مواضع سریلانکا در مجامع بین المللی به عنوان دوست و همراه کشورمان هميشه مورد توجه بوده است، گفت: ایران و سری لانکا روابط بسیار قدیمی و تاریخی دارند و اينگونه سفرها روابط دیرینه و نزدیک دو کشور سری لانکا و ایران را تقويت خواهد كرد.

استاندار، با بيان اين كه همانگونه كه دكتر روحاني، رئيس جمهور محترم كشورمان در ديدار با رئيس جمهور محترم سريلانكا اعلام كردند، هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد، تصريح كرد: بازدید از توانمندی های مازندران مي تواند زمينه توسعه روابط في مابين را فراهم كند.

ربيع فلاح با اشاره به اين كه مازندران با 24 هزار كيلومتر مربع و بيش از 3 ميليون جمعيت در سواحل درياي خزر قرار گرفته است، افزود: همسايگي با كشورهاي تركمنستان، قزاقستان، آذربايجان و روسيه موقعيت مناسبي براي مازندران بوجود آورده است.

وي مهم ترين فعاليت استان را در بخش كشاورزي و در زمينه زراعت، باغداري، كيوي، آبزيان، مرغداري و دامداري عنوان كرد و ياد آور شد: اين بخش حدود 24 درصد اشتغال و 20 درصد اقتصاد مازندران را در بر مي گيرد.

استاندار، توسعه گردشگري را از جمله فعاليت هاي استان برشمرد و با اشاره به اين كه مازندران با دارا بودن آب و هواي مناسب و قرار داشتن در همسايگي پايتخت و پذيرش سالانه 30 ميليون گردشگر داخلي و 400 هزار گردشگر خارجي در اين بخش داراي ظرفيت بسيار بالايي است، خاطر نشان ساخت: معرفي جاذبه هاي گردشگري مازندران در سري لانكا مي تواند در اين زمينه همكاري هاي خوبي را در پي داشته باشد.

مقام عالي دولت در استان، با اعلام اين كه صنعت مازندران بيشتر خرد و متوسط است  و 10 درصد اشتغال استان از اين بخش تامين مي شود، اظهار داشت: 10 درصد از صنايع استان را صنايع بزرگ تشكيل مي دهد و مازندران داراي 4 بندر تجاري و نفتي و 3 فرودگاه است كه يك ظرفيت براي استان است.

استاندار با بيان اين كه 10 درصد توليدات كشاورزي كشور در مازندران صورت مي گيرد، ابراز داشت: مازندارن در توليد 15 محصول كشاورزي داراي رتبه نخست در كشور است و 10 درصد مرغ گوشت كشور در مازندران تامين مي شود و استان در تامين آبزيان نيز نقش مهمي دارد.

وي با اشاره به اين كه پس از برجام و لغو تحریم ها، فرصت مناسبی برای ارتقاء سطح روابط دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی فراهم آمده است، گفت: توسعه همكاريها در حوزه كشاورزي و انرژي مي تواند به خوبي دنبال شود.

ربيع فلاح با بيان اين كه مازندران ظرفیت و توانمندیهای بسیاری در امور کشاورزی، شیلات، دامپروری، علمی و فناوری دارد، افزود: استان شرقی سریلانکا در جهت همکاری و سرمایه گذاری در زمینه های کشاورزی، شیلات، دامپروری بسيار مستعد است و مي توان زمينه تبادل تجربه، آموزش و کمک به ارتقاء معیشت عمومی را با مشاركت دو طرف فراهم كرد .

استاندار با اشاره به اين كه کمک و فعال کردن بخش های خصوصی دو کشور در اين راستا بسيار مهم است، گفت: همکاریهای علمی، فناوری، تحقیقاتی و دانشگاهی از جمله ديگر فعاليت هاست كه مي شود در مورد آن برنامه ريزي كرد، چرا كه مي تواند زمينه خوبي براي همكاري باشد و اميدوارم روابط دو کشور  و دو استان در همه زمینه ها مستحکم تر شود.

در ادامه این دیدارنظير احمد، سروزير استانهاي شرق سريلانكا با اشاره به اين كه روابط بسيار خوبي بين جمهوري اسلامي ايران و سريلانكا برقرار است، خاطر نشان ساخت: رييس جمهوري سريلانكا در ماه آتي در راستاي توسعه روابط و مناسبات في مابين به ايران سفر خواهد نمود.

نظير احمد با بيان اين كه سريلانكا در بخش سرمايه گذاري هاي اقتصادي در سال هاي اخير رشد خوبي داشته است، ياد آور شد: دولت جديد سريلانكا به رفاه اجتماعي اهميت مي دهد و برخي كشورهاي بزرگ علاقمند به سرمايه گذاري در سريلانكا هستند.

سروزير استانهاي شرق سريلانكا با اشاره به اين كه ايران سرمايه گذاري عظيمي در بخش سدسازي، نفت و ...در سريلانكا نموده است، افزود: اميدواريم پروژه سرمايه گذاري 2 ميليارد دلاري در سريلانكا كه در برنامه ايران قرار داشت در پسابرجام دنبال شود.

وي با اشاره به اين كه سريلانكا داراي 9 استان است كه استان شرقي آن مسلمان نشين است، تصريح كرد: در حوزه كشاورزي و آبزيان تفاهم نامه هاي بسيار زيادي بين مازندران و استان شرقي سريلانكا مي تواند منعقد شود.

نظير احمد ابراز داشت: در استان شرقي نيازمند تكنولوژي و شركت هاي بزرگ سرمايه گذار هستيم كه براي ما بازار ايجاد نمايد و مازندران مي تواند در اين بخش به ما ياري رساند.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در سریلانکا وجود دارد، گفت: 450 هزار هکتار از این اراضی قابلیت کشت را داراست.

نظير احمد با بيان اين كه در زمينه صنعت مرغداري، دامداري و آبزيان نياز به آموزش داريم و مازندران در اين بخش ها توسعه يافته است، ياد آور شد: بسيار نيازمند حمايت هاي فني مازندران در حوزه هاي مختلف از جمله كشاورزي هستيم.

سروزير استانهاي شرق سريلانكا تبادل گردشگر بين دو استان را از جمله محورهاي مناسب همكاري بين دو طرف نام برد و افزود: ساحل شرقي سريلانكا موقعيت مناسبي براي انجام ورزش هاي آبي دارد.

به گزارش انعکاس شمال ، سروزیر استان شرقی در این جلسه قبل از شروع تلاوت قرآن توسط قاری مازندرانی اعلام کرد که اگرامکان دارد چون از هفت سالگی شروع به حفظ قرآن کردم ، قرائت قرآن توسط خودش انجام شود و با موافقت مسئولان استان احمد نظیر از حفظ شروع به قرائت قرآن به روش ترتیل کرد و مورد استقبال حاضران در جلسه قرار گرفت.

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :