تازه ها

سه شنبه 4 آبان 1395-9:47 کد خبر:20469

اگر دولت با کشاورزان همراه باشد

صادرات؛ کلید حل مشکلات کشاورزان مازندران

انعکاس شمال - تنها راه جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان بحث صادرات است، چراکه با توجه تولید بالای مرکبات استان مازندران، این محصولات پاسخگوی نیاز داخلی است و...


تنها راه جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان بحث صادرات است، چراکه با توجه تولید بالای مرکبات استان مازندران، این محصولات پاسخگوی نیاز داخلی است و باید تمهیدات لازم در بحث صادرات آن در دستور کار قرار گیرد.
 
 این روزها فصل برداشت مرکبات است و باغداران مازندران در تکاپوی برداشت محصولات خود هستند تا مزد حداقلی خود را دریافت کنند.
 
همواره فصل برداشت با نگرانی‌ها و دغدغه‌های بسیاری برای کشاورزان همراه است چرا که همواره افراد بسیاری هستند سعی می‌کنند سایر رقبا را از میدان به در کرده و تمام سودها را به سوی خود روانه کنند.
 
تنها راه جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان بحث صادرات است، چرا که با توجه تولید بالای مرکبات استان، این محصولات پاسخ‌گوی نیاز داخلی است و باید تمهیدات لازم در بحث صادرات آن در دستور کار قرار گیرد.
 
نکته مهم در بحث صادرات این است که با توجه به هزینه‌های بسیاری که به صادرکنندگان تحمیل می‌شود محصول کشور ایران در بازارهای خارجی با قیمتی بالاتر عرضه می‌شود در حالی‌که کشورهای دیگر با قیمت نصف حتی یک سوم همان محصول را عرضه می‌کنند که باید دولت برای حفظ بازار و حمایت از صادرکنندگان پای کار بیاید.
 
*جهش روند صادرات مرکبات مازندران
 
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اتفاقاتی در بحث صادرات محصول نارنگی افتاد که فکر می‌کنم روند صادرات به‌دلیل اینکه میوه به رنگ طبیعی رسیده و می‌توان فعالیت بهتری کرد با جهش بیشتری روبه‌رو شود.
 
محمدرضا شعبانی بیان کرد: همچنین امیدواریم قول و وعده‌های دولت در بحث مشوق‌های صادراتی، کمک به حمل و نقل و کاهش تعرفه‌های گمرکی به کشورهای همسایه عملی شود.
 
وی با اشاره به اینکه صادرات کمک می‌کند که از حجم محصول در بازارهای داخلی کاسته شود، اضافه کرد: امیدواریم قیمت این محصول پاییزه و پرمصرف به‌گونه‌ای باشد تا تولیدکنندگان بهره ببرند.
 
* زحمات یک‌ساله کشاورزان به هدر نرود
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: جلسه مشترک کاری در زمینه صادرات مرکبات با مسؤولان وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی، استاندار مازندران و تشکل‌های بخش خصوصی در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که مقرر شد پیگیری‌های لازم برای یارانه صادراتی، رفع موانع حمل و نقل جاده‌ای، کمک‌ها و مساعدت بانک‌ها و دولت برای تشویق صادرات مرکبات به عمل آورد.
 
علی محمد شاعری به افزایش دست‌کم 20 درصدی افزایش تولید مرکبات امسال در مقایسه با سال گذشته، اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که 4 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در کشور تولید شود که امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی تمهیدات لازم را فراهم کنند و بتوانیم بخشی از مرکبات تولید داخل به بازارهای جهانی صادر کنیم تا بازار مرکبات تنظیم شود.
 
وی تصریح کرد: مقرر شد سازمان تعاون روستایی برای تأمین مرکبات مورد نیاز شب عید حدود 60 هزار تن مرکبات را با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری کند.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: همچنین توافق کردیم با همکاری استانداری مازندران و سازمان تعاون روستایی در میادین میوه و تره‌بار کلان شهرها و مراکز استان‌ها غرفه‌هایی را برای عرضه مرکبات کشور اختصاص دهند که امیدواریم با این تصمیمات گرفته شده بازار مرکبات بهتر شود و زحمات یک‌ساله کشاورزان به هدر نرود.
 
*مشکلات جدی پیش روی صادرات
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی مازندران در ادامه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: این روزها فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله کیوی و مرکبات است که از مزیت‌های استان بوده و در این زمینه از اردیبهشت ماه امسال با همکاری استانداری مازندران پیگیری بحث صادرات این محصولات در دستور کار قرار گرفته و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد.
 
مهاجر با بیان اینکه در بحث صادرات با چند مشکل جدی روبه‌رو هستیم، افزود: تا روی این مشکلات از پیش‌روی صادرات برداشته نشود نمی‌توانیم توفیق آن‌چنانی شاهد باشیم.
 
وی به ذخیره‌سازی 60 هزار تنی مرکبات امسال اشاره کرد و گفت: قرار شد دو برابر بیشتر به تناسب سال گذشته ذخیره‌سازی صورت گیرد.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی مازندران یادآور شد: پیشنهاد ما این بوده که دولت با پیش‌بینی قیمت 2 هزار و 500 تومان پرتقال را خریداری و نسبت به ذخیره‌سازی اقدام کند.
 
مهاجر افزود: این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت که امیدواریم این پیشنهاد با پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به سرانجام خوبی برسد و تا 15 آبان ماه قطعی می‌شود.
 
وی بیان کرد: نکته بعدی بسیار تأثیرگذار در بحث صادرات تولید حدود 3میلیون تن پرتقال، نارنگی و کیوی مازندران بوده که با رشد 25 درصدی تولید نسبت به سال گذشته روبه‌رو بود و تنها راه نجات و امیدوار کردن کشاورزان صادرات بسیار مؤثر است.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی مازندران اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل صادرات که نمی‌توانیم به‌صورت انبوه ورود پیدا کنیم مگر اینکه مدیریت جدی صورت گیرد این است که رقبای ما با قیمت بسیار نازل‌تر در بازارهای جهانی ورود پیدا کردند.
 
مهاجر با بیان اینکه در ماه گذشته حدود 500 تن صادرات صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل چنین صادراتی صورت نگرفته است، اضافه کرد: اما به لحاظ قیمت تمام شده مشتری نتوانست پای کار بایستد چرا که رقبای ما با قیمت بسیار پایین‌تری وارد شدند.
 
*زیرساخت‌های لازم در بحث صادرات فراهم شود
 
وی با تأکید بر اینکه دولت باید زیرساخت لازم در بحث صادرات را آماده کند تا محصولات داخلی در بازارهای جهانی قابل رقابت باشد، خاطرنشان کرد: در بحث حمل و نقل قرار شد از خودروهای برگشتی استفاده شود تا با پرداخت نیمی از هزینه‌ها حمل و نقل صورت گیرد اگر در این دو موضوع دولت پای کار بیاید تا کشاورزان ما متضرر نمی‌شوند و همچنان صادرات خوبی صورت می‌گیرد.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی مازندران یادآور شد: پیشنهاد دیگر ما این بوده دولت از صندوق توسعه ملی وام‌های کم‌بهره و زیر تورم را در اختیار صادرکنندگان قرار دهد تا محصولات صادرکنندگان قابلیت رقابت با رقبای تجاری باشد.
 
مهاجر با اشاره به اینکه ما حساسیت خود را به نماینده بخش خصوصی انتقال دادیم و دولت برای حل مشکل باید ورود پیدا کند، گفت: چرا که فرصتی نداریم باید به صورت جدی این مشکل حل شود تا نگاه منفی مجموعه بخش کشاورزی حل شود.
 
به گزارش فارس، با وجود تمامی مشکلات باز هم کشاورزان مازندران امیدوار هستند که امسال حداقل برای امیدواری آنان بحث صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه مرکبات و کیوی شتاب بیشتری بگیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :