تازه ها

سه شنبه 4 آبان 1395-9:28 کد خبر:20467

حکایت تلخ واردات برنج و مشکلات کشاورزان مازندرانی

انعکاس شمال - بحث واردات برنج حکایت تلخی است که کشاورزان مازندرانی را بیش از پیش متضرر می‌کند؛ کشاورزانی که بعد از...


به گزارش انعکاس شمال، بحث واردات برنج حکایت تلخی است که کشاورزان مازندرانی را بیش از پیش متضرر می‌کند؛ کشاورزانی که بعد از گذشت یک سال تلاش و رنج در اراضی شالیزاری زمانی که قصد دارند مزد خود را بگیرند واردات برنج خارجی تمام آرزوهای آنان را نقش بر آب می‌کند.

این روزها نیز خبرهایی مبنی بر واردات برنج تایلندی شنیده شده که انتقاد کشاورزان مازندران را به‌دنبال داشته است.

با وجود اینکه اعلام شده واردات برنج ممنوع است اما باز هم خبرهایی از واردات شنیده می‌شود که تمام این مسائل موجب ناامیدی برنج‌کار از کار و تلاش شبانه‌روزی شده، چرا که می‎‌داند هیچ حمایتی از شالی‌کار صورت نمی‌گیرد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار کرد: اینکه بخشی از نیاز برنج باید از طریق واردات تأمین شود همه آن را قبول دارند ولی بحث ورود برنج خارجی در کشور زمانی باید صورت گیرد که لطمه‌ای به کار کشاورزان داخلی وارد نشود.

ولی‌الله نانواکناری با اشاره به اینکه در حال حاضر کشاورزان از وضعیت فروش برنج راضی هستند، اضافه کرد: دولت باید به این موضوع توجه کند که زمان ورود برنج خارجی در کشور به‌موقع انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر واردات برنج ممنوع است، اظهار کرد: همچنین محصول برنج در بازار از قیمت و کیفیت مناسبی برخوردار است کیلویی 9 تا 9 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

دلاور حیدرپور با اشاره به اینکه امسال برنج مازندران از لحاظ کیفیت بسیار عالی بود و کشاورزان از این موضوع بسیار راضی بودند، افزود: واردات برنج از خرداد ماه تا پایان آذر ماه ممنوع بوده و این کنترل و مدیریت شده است.

وی ادامه داد: محصول برنج مازندران در کشت اول، کشت دوم و رتون از تولید خوبی برخوردار بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: بخشی از نیاز برنج کشور باید از طریق واردات تأمین شود چرا که برنج تولیدی 100 درصد نیاز داخل را تأمین نمی‌کند دولت نیز این بحث را از دو سال گذشته بحث واردات را کنترل کرده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه واردات برنج از 2 میلیون تن سال 92 در سال گذشته به 760 هزار تن رسیده است، افزود: خوشبختانه این بحث کنترل و مدیریت شد و قیمت برنج داخلی در بازار از ثبات خوبی پیدا کرد.

حیدرپور بیان کرد: البته تقاضا برای برنج داخل بالا است به‌دلیل بحث‌هایی از جمله مشکل برنج وارداتی و وجود عناصر سنگین موجب شده تقاضای برنج داخلی افزایش یابد، البته باید خیلی مراقب باشیم که قیمت داخل خیلی افزایش نیابد که برای تنظیم بازار تصمیمی دیگر گرفته شود.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور صحبت‌هایی شده اطلاع کاملی ندارم و ولی هنوز واردات صورت نگرفته است، اظهار کرد: بخشی از نیاز کشور با واردات تأمین می‌شود و دولت نیز براساس تقاضا در بازار و توان مصرف‌کننده اقدام به واردات می‌کند چرا که توان همه افراد مانند هم نیست تا بتوانند برنج داخل با کیفیت بالا را خریداری کنند و با توجه به توان مالی به دنبال برنج متفاوت هستند و همچنین برنج باید متنوع در اختیار مصرف‌کننده در بازار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه واردات برنج به صورت کامل ممنوع نیست و تنها در زمان تولید داخلی از سوی دولت ممنوع شده است، گفت: از اوایل مرداد تا پایان آذر ماه واردات ممنوع بوده و کسری را از این تاریخ به بعد از طریق واردات تأمین می‌شود تا بازار تحت تأثیر واردات نباشد.

لازم به ذکر است که، کشاورزی که در سرما و گرما در اراضی شالیزاری کار می‌کند و تمام هم و غمش تولید محصول باکیفیت است، سؤال اینجاست چرا نباید پشت کشاورز به حمایت مسؤولان گرم باشد؟/فارس

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :