تازه ها

پنجشنبه 21 مرداد 1395-1:26 کد خبر:20280

هدر دادن بیمورد آب در سایر استانها

ممنوع شدن کشت برنج به جزء شمال کشور

انعکاس شمال - مشکل آب جدی است ، به همین جهت با کارشاسی به عمل آمده به غیر از 3 استان شمالی استانهای دیگر بستر کافی برای کشت برنج وجود ندارد.


به گزارش انعکاس شمال،مدیرگروه پژوهش مدیریت و برنامه ریزی موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت برنج به جزء سه استان گیلان، مازندران و گلستان در سایر مناطق کشور ممنوع خواهد شد. 

 سید محمد موسوی افزود: در حال حاضر 60 درصد برنج مورد نیاز کشور از سه استان شمالی ( گیلان، مازندران و گلستان) تامین و 40 درصد بقیه در استان هایی تولید می شود که ظرفیت تولید برنج در این مناطق فراهم نیست. 
 
وی اظهارداشت: کشت برنج درانتهای برنامه ششم توسعه به جزء سه استان شمالی در بقیه استان ها متوقف خواهد شد. 
 
این کارشناس کشاورزی با اعلام اینکه برنج از محصولات راهبردی کشور است، گفت: تولید این محصول به آب زیادی نیاز دارد.  
 
وی در ادامه بر لزوم آگاهسازی مبنی بر عدم کاشت برنج در مناطقی که توان لازم را ندارد تاکید کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی بحث حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک ، اصلاح الگوی کشت و سایر موارد را در برنامه ششم توسعه به شدت دنبال می کند. 

موسوی اظهارداشت: اصلاح الگوی کشت در برنامه های پنج ساله توسعه کشور بطور مرتب تکرار شده اما تاکنون عملی نشده است بنابراین با توجه به محدودیت منابع آب و خاک باید به این سمت حرکت کرد. 
 
وی همچنین از تدوین لایحه «انتقال کشت سبزی و صیفی جات از فضای باز به گلخانه » خبرداد و افزود: بخش عمده ای از آب کشور در حوزه کشاورزی به مصرف می رسد. 
 
موسوی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اذعان داشت: با توجه به محدودیت های آبی در کشور حرکت کشت سبزی و صیفی به سمت گلخانه ای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. 
 
وی با بیان اینکه برای تولید خیار در فضای باز یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود، گفت: اگر کشت این محصول به داخل گلخانه برود بیش از یک میلیارد مترمکعب در حجم آب مصرفی برای تولید این محصول صرفه جویی می شود. 
 
موسوی همچنین با اشاره به برنامه های دولت برای تبدیل تولید سبزی و صیفی به گلخانه ای اظهارداشت: دولت تسهیلات لازم را در اختیار تمامی کشاورزانی که محصول خود را به این روش تولید کنند، قرار می دهد. 
 
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های کشور در زمینه پرورش آبزیان بیان داشت: امکان پرورش بیش از یک میلیون تن آبزی در قفس در کشور وجود دارد. 
 
این کارشناس کشاورزی با اشاره به وجود امکانات و تکنولوژی لازم برای پرورش آبزیان در دریا افزود: دریا به لحاظ داشتن آب به میزان بسیار زیاد و همچنین اکسیژن و هوا دهی و موجود بودن بخشی از غذای مورد نیاز آبزیان بهترین قابلیت را برای پرورش آبزیان در خود دارد بنابراین باید از این ظرفیت به نحو شایسته استفاده کرد. 
 
وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توسعه آبیاری تحت فشار، راندمان آب کشاورزی، استفاده از دانش در بخش کشاورزی، بکارگیری ماشین آلات با فناوری مدرن تاکنون عملکرد مثبتی داشته است./تابناک

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :