تازه ها

سه شنبه 29 تير 1395-11:25 کد خبر:20211

دغدغه هدایت تحصیلی برای خانواده‌های مازندرانی

انعکاس شمال - همه خانواده‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که فرزندشان در آینده در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند و در آینده مشغول به کار شود منتها موضوع هدایت تحصیلی به روش جدید خانواده‌ها را نگران کرده است.


به گزارش انعکاس شمال، یکی از دغدغه‌هایی که به موضوع پیچیده برای خانواده‌ها تبدیل شده بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است.

همه خانواده‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند و البته آرزوی‌شان این است که فرزندشان در آینده در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند و در آینده مشغول به کار شود منتها موضوع هدایت تحصیلی به روش جدید خانواده‌ها را نگران کرده است.

خانواده‌ها اعتقاد دارند سیستم جدید هدایت تحصیلی با استفاده از اجبار سعی دارد که دانش‌آموزان را به سمت رشته‌های فنی سوق دهد.

همچنین نظر برخی خانواده‌ها بر این است که مشاوران از توجیه لازم برخوردار نبوده و در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان سلیقه خود را اعمال می‌کنند که همه این مسائل موجب شده تا دانش‌آموزان همانند گذشته نتوانند با شوق و رغبت لازم به سمت شغل و در نتیجه علاقه‌مندی خود در آینده هدایت شوند که در نوع خود آسیب‌های فراوانی به همراه دارد.

از طرفی مسؤولان آموزش و پرورش شکایت از این موضوع دارند که خانواده‌ها همکاری لازم را ندارند و در این زمینه آگاهی کافی ندارند.

* 55 درصد دانش‌آموزان در مازندران به شاخه نظری و 45 درصد آنان به فنی و مهارتی هدایت می‌شوند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین در نظام جدید آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از سال تحصیلی 94-95 برای سال 95-96 در پایه نهم صورت می‌گیرد.

اسفندیار نظری بیان کرد: 39 هزار و 166 دانش‌آموز استان مازندران باید به سه شاخه و 6 رشته علوم پایه در دو رشته ریاضی و تجربی، علوم انسانی در دو رشته ادبیات و علوم و معارف و فنی و مهارتی با دو رشته هنرستان فنی و حرفه‌ای با 40 رشته و هنرستان کاردانش با 150 رشته و در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر هدایت شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از 40 رشته کاردانش و 150 رشته فنی و حرفه‌ای در مازندران موجود بوده و آمایش استانی نیز صورت گرفته است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه دانش‌آموزان پایه نهم باید 40 درصد رشته تجربی، 29.5 رشته علوم انسانی و 28.5 درصد به رشته ریاضی هدایت شوند، اضافه کرد: در مجموع در مازندران 55 درصد دانش‌آموزان به شاخه نظری و 45 درصد آنان به فنی و مهارتی هدایت می‌شوند.

نظری تصریح کرد: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان براساس چهار فاکتور استعداد، علاقه و توانایی، نیاز جامعه و امکانات با توجه به اقتضائات موجود در کشور، استان و شهرستان است.

وی اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان براساس 35 نمره عملکرد تحصیلی و 65 درصد عملکرد مشاوره‌ای شامل 10 نمره انتخاب دانش‌آموز، 5 نمره نظر والدین، 10 نمره نظر معلم، 10 نمره نظر مشاور و 30 نمره تست سنجش و مراقبت است.

* خانواده‌ها نگران هدایت تحصیلی فرزندان خود نباشند

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه یکی از عوامل تأثیرگذار بر هدایت تحصیلی معدل است نه تمام فاکتورها، خاطرنشان کرد: بخش اعظم هدایت تحصیلی به عملکرد مشاوران برمی‌گردد که در برخی موارد دانش‌آموز مشاهده شده عملکرد بالا دارد اما عملکرد مشاوره‌ای ضعیف است.

نظری ادامه داد: بالطبع دانش‌آموز تنها براساس معدل هدایت نمی‌شود بلکه 65 نمره عملکرد مشاوره هدایت می‌شود براین اساس دانش‌آموز 12 اولویت را می‌تواند انتخاب کند.

وی اظهار کرد: براساس سیستمی که امسال طراحی شده، با توجه به داده‌های معدل دانش‌آموز و عملکرد مشاوره‌ای سیستم هدایت تحصیلی به‌صورت اتوماتیک‌وار برای آنان هدایت تحصیلی انجام می‌دهند که در برخی موارد تفاوت‌هایی وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در مورد دلیل تفاوت در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، گفت: دلیل این تفاوت در انتخاب دانش‌آموز و سیستم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بوده و شاید مشاوران در بحث هدایت تحصیلی خوب عمل نکردند و منجر به ایجاد اختلاف شده است.

نظری بیان کرد: اولیا و دانش‌آموزانی که نسبت به انتخاب رشته اعتراض دارند می‌توانند درخواست خود را تا 15 مرداد ماه امسال به مدرسه ارسال کنند و از آنجا به ستاد هدایت تحصیلی شهرستان ارسال می‌شود تا اشکالات رفع شده و آنان براساس نظام جامع هدایت تحصیلی در کشور براساس برنامه ششم توسعه تعیین شده هدایت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در پایان برنامه ششم کشور باید 49 درصد دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و مهارتی و 51 درصد به شاخه نظری هدایت شوند، اضافه کرد: در حال حاضر در استان مازندران در سال تحصیلی 94-95، 56.5 درصد دانش‌آموزان به شاخه نظری و 43.5 درصد به شاخه فنی و مهارتی هدایت شدند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران افزود: همچنین برای سال تحصیلی 95-96 باید 55 درصد دانش‌آموزان به شاخه نظری و 45 درصد به شاخه فنی و مهارتی هدایت شوند.

نظری با اعلام اینکه امسال برای نخستین بار بحث هدایت تحصیلی به این صورت برگزار شده است، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شده اما کم‌لطفی خانواده‌ها بوده که به مشاوران مراجعه نکردند یک مقدار اشکال پیش آمد اما توجیه لازم نیز صورت گرفت و جلسات گروهی به‌صورت انفرادی با مشاوران، مدیران مدارس، مسؤولان آموزش و مشاوران مدرسه انجام شد.

وی با عنوان اینکه در برخی موارد اشکالاتی وجود دارد؛ چرا که هر رویکرد جدیدی به طور حتم دارای اشکال است، گفت: این اشکالات باید با صبر و حوصله حل شود به خانواده‌ها نیز این قول را می‌دهیم نگران هدایت تحصیلی فرزندان خود نباشند.

* همه دانش‌آموزان نباید به رشته تجربی هدایت شوند

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: قرار نیست در کشور ما همه دانش‌آموزان به رشته تجربی هدایت شوند و این یک خطر بزرگ برای کشور در آینده است.

نظری با بیان اینکه باید شاخص توسعه متوازن در نظر بگیریم و بر این اساس دانش‌آموزان‌مان را به رشته‌های مختلف هدایت کنیم، یادآور شد: با توجه به هدایت نامتوازن دانش‌آموزان به رشته تجربی متأسفانه استان مازندران در کنکور 94 سهم 38.5 درصد را به دانشگاه‌ها در این رشته اختصاص داده که این آمار با احتساب دانش‌آموزان پیام‌نور و شبانه بوده است.

وی ادامه داد: 80 درصد دانش‌آموزان رشته ریاضی و 78 درصد در رشته علوم انسانی مستقیماً وارد دانشگاه سراسری روزانه شدند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر شورای سیاست‌گذاری استان مبنی بر تقویت هنرستان‌ها تشکیل شده است، اضافه کرد: خانواده‌ها نگران نباشند و اجازه دهند فرزندان ما به سمت رشته‌های مهارتی هدایت شوند و با هدایت دانش‌آموزان به شاخه‌های مهارتی حداقل می‌توانند یک مهارت و شغل را در جامعه برای خود انتخاب کنند.

نظری با اشاره به اینکه امسال شیوه هدایت تحصیلی با دو رویکرد عملکرد تحصیلی و مشاوره‌ای بوده است، افزود: به این معنا که دخالت خود خانواده، معلم و مشاور و خود دانش‌آموز در هدایت تحصیلی خود است اما به‌دلیل تبلیغات کاذب و عدم آگاهی خانواده‌ها در برخی موارد مشاهده می‌کنیم گرایش دانش‌آموزان بدون رغبت درونی با فشارهای جانبی و بعضاً خانواده‌ها به سمت رشته تجربی زیاد است.

وی در پایان گفت: خانواده‌ها صبر و حوصله کنند و هیچ مشکلی در بحث هدایت تحصیلی به وجود نمی‌آید؛ اگر هر مشکلی دارند می‌توانند با درخواست به مدرسه تا 15 قبل از مرداد ماه نسبت به رفع اشکال اقدام کنند.

به گزارش فارس، طبیعتاً اگر فرد براساس علاقه انتخاب رشته و در نتیجه صاحب شغل شوند در اشتغال موفق خواهد بود که امیدواریم با شفاف‌سازی این موضوع برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها آینده بهتری را برای نسل‌های بعدی رقم بزنیم./فارس

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :