تازه ها

شنبه 29 خرداد 1395-10:28 کد خبر:19069

گهربارانی که مرگ می‌پراکند

انعکاس شمال - تعریض جاده گهرباران شهرستان میاندورود و اجرای ناقص این پروژه حکایت از رفع تکلیف مسؤولان دارد و به مسأله‌ای نخ‌نما تبدیل شده که در سکوت مسؤولان نظارتی به قربانگاه مردم تبدیل شده است.


به گزارش انعکاس شمال به نقل از فارس، استان مازندران یکی از استان‌های به شدت محروم در برخورداری از زیر ساخت‌های استاندارد جاده‌ای در کشور به‌شمار می‌رود که تعداد بالای حوادث رانندگی و حوادث منجر به فوت گواه این مسئله است.

مسؤولان ارشد مازندران چندسالی است که سودای تبدیل شدن مازندران به قطب گردشگری کشور را درسر دارند اما با وجود جاده‌های ناامن و غیراستاندارد این امر تحقق نمی‌یابد و بیشتر از اینکه از آن سود ببریم ضرر آن نصیب استان می‌شود.

جاده گهرباران شهرستان میاندورود که تنها راه رسیدن به سواحل خزر و استراتژیک‌ترین محور برای توسعه گردشگری این شهرستان به‌شمار می‌رود از کوچک‌ترین امکانات و زیرساخت‌های جاده‌ای محروم و طی چند سال اخیر جان بسیاری از هموطنان‌مان را از نقاط مختلف کشور گرفته است.

بخش گهرباران شهرستان میاندورود علاوه بر استعداد بالای توسعه گردشگری در بخش‌های کشاورزی و صنعت حرفی برای گفتن دارد و در تمامی حوزه‌های دریافت خدمات از محروم‌ترین و مظلوم‌ترین بخش‌ها و شهرستان‌ها در استان و حتی کشور به‌شمار می‌رود.

*حوادث رانندگی؛ تنها منفعت زمین‌های زراعی دشت‌ناز

بخش گهرباران شهرستان میاندورود با توجه به اینکه خدمات ملی ارائه می‌دهد و اراضی کشاورزی و زراعی آن برای کشور میلیاردها تومان درآمد دارد از کم‌ترین امکانات و خدمات بهره برده است که به‌عنوان مثال از منفعت میلیاردی زمین‌های 3 هزار هکتاری دشت‌ناز کمترین سود را می‌برد.

جاده گهرباران شهرستان میاندورود که از دل زمین‌های 3 هزار هکتاری دشت‌ناز می‌گذرد و بیشترین خدمات را به این اراضی ارائه می‌دهد با توجه به سودآوری چندین هزار میلیاردی این اراضی اما کمترین بهره را از آن می‌برد و تنها حوادث رانندگی و عقب‌ماندگی چندین‌ساله جاده‌ای را روی دست مردم گذاشته است.

اگر گوشه‌ای از درآمد چندین میلیاردی زمین‌های 3 هزار هکتاری دشت‌ناز به تعریض جاده مرگبار گهرباران و عقب‌نشینی قانونی آن برای ایجاد شانه خاکی اختصاص یابد، بی‌شک از حوادث وحشتناک رانندگی که بیشتر آن مرگبار است، جلوگیری می‌کند.

*بهانه‌های نخ‌نما...

بهانه‌های نخ‌نمای مسؤولان استانی و شهرستانی برای رساندن میاندورود به جایگاه واقعی و احقاق حق و حقوق این شهرستان مظلوم جای تامل دارد و برای بیان آنها از حوصله این گزارش خارج و خود حدیث مفصل است.

سخن ما در این گزارش که البته به دفعات زیاد بیان و به مسئله تکراری اما اثرگذار تبدیل شده، محور باریک و خطرناک گهرباران شهرستان میاندورود است که در سال‌های اخیر حوادث ناگواری به خود دید و پایان زندگی بسیاری از هموطنانمان را رقم زد.

*تبدیل جاده گهرباران به قربانگاه

جاده گهربارن که سال‌ها شاهد تصادفات کوچک و بزرگ است و باعث کشته و زخمی شدن بسیاری از هم‌وطنان شده، این روزها با توجه به آغاز نصفه و نیمه پروژه تعریض حال و روز خوشی ندارد و به قربانگاه مردم، کشاورزان و مسافران تبدیل شده است.

جاده گهرباران که از بین زمین‌های 3 هزار هکتاری دشت‌ناز وابسته به بنیاد مستضعفان می‌گذرد با متصل بودن به نیروگاه شهید سلیمی نکا، بندر امیر‌آباد، کارخانه نکاچوب، فرودگاه بین‌المللی دشت‌ناز، شرکت دامپروری مهدشت، حیاط وحش دشت‌ناز، پادگان آموزشی ولی‌عصر (عج)، اردوگاه تربیتی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، شرکت فولاد و ناحیه صنعتی میاندورود هر روز شاهد رفت و آمد بیش از 300 دستگاه تریلر نفت‌کش و یدکش است که هر لحظه برای روستائیان حاضر در حاشیه این جاده خطراتی مرگبار به وجود می‌آورد.

*سقوط خودروها در کانال‌های پرآب حاشیه جاده گهرباران

وجود کانال‌های با عمق زیاد و پرآب حاشیه جاده گهرباران به خطرات این محور افزوده و همین کانال‌ها به مکانی ناامن و موجب سقوط خودروها درون آن تبدیل شده که در بسیاری از مواقع خفگی و کشته شدن بسیاری از رانندگان و سرنشینان آن را رقم زده است.

اگر بخواهیم به علت‌های حوادث رانندگی محور گهرباران که بیشتر آن منجر به فوت و یا نقص عضو می‌شود اشاره کنیم می‌توان از باریک بودن جاده، وجود کانال‌های حاشیه آن با عمق زیاد، تردد بالای کامیون‌های یدکش و تریلرهای نفت‌کش، رفت‌وآمد بالای ادوات کشاورزی و زراعی، کمباین‌های عظیم شرکت دشت‌ناز که نیمی از جاده را مسدود می‌کند، غیراستاندارد بودن آسفالت، چاله‌های بزرگ مرگ‌آفرین و... نام برد.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به گذشت بیش از چهار ماه از اجرای تعریض جاده گهرباران، گفت: بیشتر مسؤولان محلی منطقه و مردم از نحوه اجرای آن گلایه‌مند و ناراضی هستند.

*مسؤولان به‌دنبال رفع تکلیف هستند

رسول خلیلی با بیان اینکه اعتراض مردم نسبت به اجرای ناقص پروژه تعریض جاده گهرباران به‌حق و قانونی است چون بیشتر آنها یادگاری تلخی از این جاده در خانواده‌های خود دارند، اظهار کرد: تعریض این‌چنینی جاده در هیچ‌جای کشور به این صورت نبوده اما اینکه چرا مسؤولان اجرایی و نظارتی پروژه که وظیفه نظارتی ندارند فقط نظاره‌گر هستند، جای تامل و سوال دارد.

وی اجرای سریع و شتابزده پروژه تعریض جاده گهرباران نسبت به دیگر پروژه‌های استان را مایه تعجب دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد مسؤولان فقط به‌دنبال رفع تکلیف هستند.

نماینده مردم میاندورود در شورای استان لیاقت مردم بخش گهرباران را بیشتر از وضع کنونی دانست و ادامه داد: پس از 30 سال انقلاب شکوهمند ایران اسلامی جاده مهم و خطرناک گهرباران در حال تعریض است که از نظر اصول راه‌سازی غیراستاندارد اجرا می‌شود.

*سکوت مسؤولان نظارتی در اجرای تعریض جاده گهرباران

خلیلی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چه تفاوتی بین جاده گهرباران و سایر جاده‌های منتهی به بندر و نیروگاه وجود دارد و چرا مسؤولان اجرایی و نظارتی راحت‌ترین گزینه «سکوت» را انتخاب کردند، اضافه کرد: بهتر است به‌جای اجرای 6 کیلومتر ناقص، 2 کیلومتر جاده با استاندار تعریض شود تا عواقب وحشتناک به‌بار نیاورد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح فعلی جاده گهرباران بعد از پایان مشکلاتی فراوان دارد و مشکلی جدید به مشکلات موجود اضافه می‌کند، تصریح کرد: آیا اداره‌کل راه و شهرسازی نباید در نحوه اجرای پروژه نظر دهد و اگر قرار بر نظر دادن باشد چرا سکوت کرده است.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی مازندران بیان کرد: ظاهرا قبل از اجرا پروژه، صورتجلسه‌ای با حضور مسؤولان در تصمیم‌گیری شروع پروژه برگزار شد که به جرأت می‌توان گفت صورت‌جلسه مذکور دچار مشکل و بدون در نظر گرفتن وضع موجود تنظیم شد و نیاز به اصلاحیه دارد که در غیراین‌صورت می‌توان گفت که تعریض جاده گهرباران رفع تکلیفی بیش نیست.

*تعریض جاده گهرباران حکایت انتخاب بین بد و بدتر است

خلیلی با اعلام اینکه وقتی برای تعریض جاده گهرباران از سوی بندر امیرآباد بودجه تامین شد چرا مسؤولان نسبت به اجرای آن تصمیماتی ناقص گرفته‌اند، افزود: جاده گهرباران به‌علت عبور و مرور وسایل سنگین یکی از جاده‌های خطرناک استان است و تعریض این چنینی هیچ تاثیری در رفع مشکل آن ندارد.

وی با بیان اینکه علت اسرار بعضی از مسؤولان برای اجرای ناقص این پروژه را نمی‌دانم، ادامه داد: تفکر در اجرای تعریض جاده گهرباران در انتخاب بین بد و بدتر است که عواقب ناگوار بعدی را به‌همراه دارد.

*تعیین ساعت‌های خاص برای تردد تریلرهای نفتکش

نماینده مردم میاندورود در شورای استان با بیان اینکه با کمی مطالعه و بررسی می‌توان در اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران به نتایج مطلبی دست یافت، اظهار کرد: می‌توان با قرار دادن ایستگاه سیار پلیس راهنمایی و رانندگی و یا تعیین تردد وسایل سنگین در ساعت‌های خاص نسبت به کم کردن تصادفات و حوادث ناگوار اقدام کرد.

خلیلی یکی از دلایل اجرای ناقص پروژه تعریض جاده گهرباران را وجود زمین‌های شرکت دشت‌ناز دانست و عنوان کرد: از کل مسیر تقریبی 18 کیلومتری جاده گهرباران بیش از 12 کیلومتر آن از انتها آزاد است و هیچ موانعی ندارد.

* تشدید خطرات جاده گهرباران با اجرای ناقص پروژه

وی بر ارائه راهکاری مناسب و استاندارد در اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد و گفت: عواقب اجرای ناقص پروژه تعریض محور گهرباران خطر جاده را تشدید می‌کند که اجرای شتابزده و رفع تکلیف جای سوال دارد.

به گزارش فارس، مسدود شدن جاده توسط و روستانشینان، کشته شدن سه عضو یک خانواده، قطع پای دو کشاورز و ناپدید شدن پای یکی از کشاورزان و ده‌ها حادثه تلخ دیگر از جمله مواردی است که می‌توان در صندوقچه خاطرات مرگبار جاده گهرباران جست‌وجو کرد.

*جاده گهرباران هنوز جزو محور فرعی محسوب می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به پیگیری‌های مسؤولانی شهرستانی و نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی برای تعریض جاده گهرباران، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به تردد تریلرهای این شرکت بخشی از تعریض جاده گهرباران را برعده گرفته که در حال انجام است.

حیدر نوروزی با بیان اینکه عملیات بهسازی و تعریض محور گهرباران در مدت کوتاهی آغاز شده است و اکنون ادامه دارد، اظهار کرد: جاده گهرباران هنوز جزو محور فرعی محسوب می‌شود اما با توجه به تردد بالای خودروهای سنگین اعتبار تعریض آن از سوی سازمان بنادر تامین شده است و در حال اجراست.

وی با بیان اینکه عملیات تعریض جاده گهرباران تازه شروع شده و قضاوت در خصوص ناامن بودن و غیراستاندارد بودن آن زود است، ادامه داد: پروژه تعریض محور گهرباران پیمانکار و مشاور دارد که نظارت می‌شود.

*خواسته مردم در تعریض جاده مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه آیا پروژه تعریض جاده گهرباران از سوی اداره راه و شهرسازی کارشناسی شده است یا خیر، گفت: این پروژه پیمانکار و مشاور دارد و فعلا فقط عملیات اجرایی شروع شده و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

نوروزی تاکید کرد: تعریض محور گهرباران باید از دو سمت جاده اجرا شود و خواسته مردم هم درباره این جاده باید مورد توجه قرار گیرد.

*نواقص تعریض جاده گهرباران پیگیری می‌شود

وی در پاسخ به یکی دیگر از سوالی مبنی بر اینکه جاده گهرباران پس از تعریض شانه خاکی نخواهد داشت و این مسئله نقطه منفی در حوادث رانندگی و عدم مکانی مناسب برای توقف خودروها در حاشیه جاده است، گفت: رانندگان برای توقف باید در پارکینگ‌های حاشیه جاده توقف کنند و در بحث غیراستاندارد بودن جاده باید گفت که این پروژه مشاور و پیمانکار دارد و اگر نواقصی داشته باشد پیگیری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران بیان کرد: یک مقداری از کار شروع شد و به سمت جلو پیش رفت کارشناسان اداره راه از پروژه بازدید می‌کنند و تمامی مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهند.

*به‌دنبال اجرای کار غیرفنی نیستیم

نوروزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌ای اعلام کرده نظارت بر اجرای صحیح پروژه تعریض جاده گهرباران بر عهده اداره راه و شهرسازی است و آیا تاکنون نظارتی صورت گرفته یا خیر، گفت: همکاران ما در  اداره راه و شهرسازی میاندورود در مدت زمان نزدیک از پروژه جاده گهرباران بازدید می‌کنند و مسائل فنی آن را مورد بررسی قرار می‌دهند و به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانند.

وی با تاکید بر اینکه اصلا به‌دنبال اجرای کار غیرفنی در اجرای پروژه تعریض جاده گهرباران نیستیم و حتما باید با شرایط و ضوابط فنی تعریض شود، افزود: تعداد علائم راهنمایی و رانندگی محور گهرباران از سوی اداره راه و شهرسازی میاندورود بررسی و در صورت کمبود نصب می‌شود.

*اداره راه و شهرسازی استانداردهای جاده گهرباران را رعایت کند

به گزارش فارس، محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگرخبرگزاری فارس اعتبار پروژه فعلی جاده گهرباران را 6 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اداره راه و شهرسازی موظف است استانداردهای جاده گهرباران را رعایت کند.

به گزارش فارس، جاده باریک و مرگبار گهرباران شهرستان میاندورود که یکی از جاده‌های ترانزیتی کشور به‌شمار می‌رود در چند سال اخیر با وجود تلفات بی‌شمار و بی‌مهری‌های فراوان یک سر و هزار سودا دارد و هر روز شاهد تصادفات منجر به فوت و نقص عضو در آن هستیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :