تازه ها

شنبه 4 ارديبهشت 1395-21:12 کد خبر:18622

منتخب مردم مازندران درخبرگان :

اختیار و عملکرد انسان می‌تواند او را بالاتر از فرشته قراردهد

انعکاس شمال - منتخب مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت: اختیار و عملکرد انسان می‌تواند او را بالاتر از فرشته برده یا از حیوان پست‌تر بکند.


به گزارش انعکاس شمال،  آیت‌الله سید رحیم توکل  در جمع معتکفین خواهر شهرستان سیمرغ، اظهار کرد: اختیار و عملکرد انسان می‌تواند او را بالاتر از فرشته برده یا از حیوان پست‌تر بکند.

وی افزود: اگر انسانی در وادی گناه قرار گرفت و غرائز او بر عقلش مسلط شود به گناه داخل شده و در پرونده اعمالش نیز نوشته می‌شود.

منتخب مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای پاک کردن گناه از نامه اعمال انسان چهار راه وجود دارد، تصریح کرد: سه راه دست خود انسان است و راه چهارم دست خدای عالم است.

وی ادامه داد: اولین راه پاک کردن گناه توبه است و اگر انسان توبه را درست انجام دهد خداوند به برکت توبه گناهانش را پاک می‌کند و به‌جای گناه پاک‌شده خداوند حسنات، ثواب و نورانیت را جایگزین می‌کند.

توکل، انجام اعمال حسنه را دومین راه پاک کردن گناه دانست و بیان کرد: راه دوم نسبت به راه اول مقداری مشکل است و انسان باید اعمالی انجام بدهد که با آن نامه اعمالش شسته شود.

وی افزود: شما سه روز در مسجد روزه‌دار بودید و به نماز، دعا، قرآن و ذکر مشغول بودید، همچنین از همه تملقات خودتان زده‌اید، این در مسجد بودن از حسناتی است که باعث شسته شدن گناهان می‌شود.

منتخب مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری سومین راه پاک شدن از گناه را دیدن بلا دانست و گفت: بیماری، مواجه شدن با مشکلات دنیوی و از دست دادن عزیز سبب کم شدن گناه می‌شود.

وی ادامه داد: راه سوم از دو راه قبلی سنگین‌تر است و این راه‌ها دست خود انسان است و اگر پاک شدن گناه از این سه راه رخ ندهد، مرحله چهارم، مرحله برخورد خداوند است.

توکل خاطرنشان کرد: برخورد خداوند از زمان جان دادن و سکرات شروع می‌شود و این مرحله برای انسان سخت می‌شود و اگر گناه باقی ماند قبض روح را سخت می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر باز گناه باقی ماند ایام فشار قبر، تنگی و تاریکی قبر عامل پاک شدن گناهان است و اگر گناهان آن‌قدر زیاد بوده که در این مراحل پاک نشده با معطلی صحنه قیامت پاکش می‌کنند و اگر هم گناهان فرد پاک نشد چاره‌ای جز جهنم نیست.

وی افزود: بعد از پایان ایام اعتکاف و رفتن به خانه نیز مسیر عبودیت را ادامه دهید، انس با قرآن و نماز را ترک نکنید چراکه این راه را برای ما قرار داده‌اند.

منتخب مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چهار راه توبه، زیاد کردن حسنات، بلاهای دنیوی و برخورد حق‌تعالی باعث پاک شدن گناهان می‌شود، اظهار کرد: ساده‌ترین راه پاک شدن گناه، توبه است، توبه مانند بیماری بدن علامتی دارد که در روایات علامت توبه ندامت و پشیمانی از عمل انجام‌شده است.

وی ادامه داد: در این ایام فرصت خوبی داشتید تا قرآن، دعا و نماز بخوانید اما یک‌وقتی هم برای خود باید قرار دهیم و فکر کنیم در این عمری که سپری کردیم در کجا خطا کرده و کجا عملی انجام شد که خداوند و امام زمان(عج) راضی نبوده و کدام کار است اگر مردم از آن مطلع شوند دیدشان نسبت به شما عوض می‌شود، این موضوعات را بین خود و خدای خود یادداشت کنید و دیگر آنها را انجام ندهید.

توکل در پایان گفت: برای توبه کردن تا یک‌لحظه قبل از دیدن ملک‌الموت وقت داریم، اگر انسان ملک‌الموت را مشاهده کند دیگر امکان توبه برایش فراهم نیست پس بر همین اساس، عقل می‌گوید همین امروز و همین حالا توبه خود را انجام بدهیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :