تازه ها

سه شنبه 31 فروردين 1395-15:2 کد خبر:18579

آقایان علما وضعیت فرهنگی در جامعه را چطور ارزیابی می کنید؟


انعکاس شمال: ساری مرکز استان به شهر دارالمومنین در کشورمان شهرت داشته و علمای بزرگ این دیار همواره در احیای ارزش های دینی دلسوزانه / شجاعانه  وصادقانه به تکلیف شرعی خود عمل کرده و این مهم را با جدیت دنبال می کنند اما سوأل اینجاست طی چند سال اخیر در افکار عمومی از وضعیت فرهنگی شهر مباحثی اتفاق افتاده و بعضاً نقل قول محافل و موجب نگرانی بوده که براستی آیا علما از چنین شرایطی باخبر هستند ؛ در معابر عمومی از بدحجابی و بی حجابی / از افزایش طلاق و اعتیاد / از افزایش قتل های خیابانی و مراسم مختلط پسران و دختران / از سگ گردانی پسران و دختران و حضور در پاتوق های شبانه دختران و پسران در سفره خانه ها و خلوت گاهها / از تهی شدن حسینیه ها و مصلی نماز جمعه از وجود نونهالان / نوجوانان و جوانان و بسیاری از موارد اینچنینی سخن ها گفته شده اما براستی دیدگاه و موضع عملی اقدامات پیشگیرانه علمای بزرگ ما در این خصوص چیست ؟ از علت گسترش فرهنگ غربی در جامعه‌مان که بگذریم، تازه باید بپرسیم «علت ماندگاری و از بین نرفتن و بلکه گسترش روزافزون این فرهنگ، خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی چیست؟». آیا نباید پرسید ما که مدعی تشکیل حکومت اسلامی هستیم، چرا ملتمان فرهنگشان را از جای دیگری می‌گیرند؟ ما که مدعی اسلامی کردن نهادهای حکومتی هستیم، چرا نهادهای تربیتیمان نمی‌توانند حتی کودکان خردسالمان را متناسب با فرهنگمان تربیت کنند؟

برخی از مدیران دولتی برای برگزاری انواع جشن ها در معابر عمومی شهر تحت عناوین مختلف ریخت و پاش های مالی را در دستور کار قرار می دهند ؛ جاده ساری به فرح آباد به میعادگاه عشاق خیابانی تبدیل شده و کلاس های ورزشی و فرهنگی به رقاص خانه های مبتذل مبدل گشته ؛ آقایان علما آیا از این آشفتگی فرهنگی خبر داشته و برای جلوگیری از اینگونه تهاجمات فرهنگی چه کرده اید .

نگارنده برای تصدیق بیشتر این مقاله ، در نگاه کلی بیان می دارد بیشترین انتقاد مقام معظم رهبری از تمام دولت‌ها در حوزه فرهنگ بوده است. وظیفه مجلس مگر قانون گذاری نیست؟ در این چند دهه چند قانون فرهنگی در مجلس تصویب شده؟ علاوه بر این مجلس تنها ارگانی است که می‌تواند بر تمام دستگاه‌های دیگر در نظام نظارت کند ولی چقدر بر صدا و سیما یا وزارت ارشاد نظارت داشته است؟ کمیسیون فرهنگی مجلس چند بار تا به حال وزیر فرهنگ را مورد سوال قرار داده است؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی به جز وظیفه سیاست گذاری چه مسئولیت دیگری دارد، آیا به این وظیفه‌اش عمل کرده است؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی چه خروجی موثری برای فرهنگ این مملکت داشته است؟ آیا سازمان تبلیغات اسلامی هیچ وظیفه‌ای در حوزه فرهنگ ندارد؟ آیا شورای شهر در بهینه سازی فرهنگ شهر موثر نیست؟  مطلبی که مهم‌تر از همه است این است که نباید بگذاریم وضع از این بد‌تر شود یعنی برای حل معضل بدحجابی و بی فرهنگی باید همه مثل یک جهادگر وارد میدان شوند، یعنی نباید دستگاهی مثل مجلس بنشیند و فکر کند این کار فرهنگی فقط مربوط به رسانه ملی است. وظیفه رسانه‌ها هم روشنگری و بصیرت بخشی است به مثابه یک جهادگر. شعبان وفایی نژاد

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :