تازه ها

پنجشنبه 27 اسفند 1394-17:16 کد خبر:18271

ترکیه برگزاری مراسم نوروز را ممنوع کرد


 انعکاس شمال: ترکیه برگزاری مراسم نوروز را در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین این کشور ممنوع کرد.

به گزارش پرس تی وی، دولت ترکیه علت ممنوعیت برگزاری مراسم نوروز در آنکارا، استانبول و هفت استان کردنشین این کشور را «افزایش نگرانی‌های امنیتی» اعلام کرده است.

پیشتر حزب دموکراتیک خلق‌ها که در پارلمان ترکیه موضع حمایت از کردها را دارد درخواست برگزاری مراسم نوروز در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین ترکیه داده بود اما دولت با آن موافقت نکرد.

فشار دولت ترکیه بر کردها در پی انفجار مرگبار در شهر سوروچ در جنوب شرق ترکیه تشدید شد. دولت ترکیه کردها را عامل این حمله تروریستی دانست و عملیات نظامی علیه کردها را آغاز کرد.

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تنها به عملیات نظامی و دستگیری فعالان کُرد اکتفا نکرد بلکه فشار بر فعالان سیاسی کرد در بدنه سیاسی کشور را نیز افزایش داد.

وزارت دادگستری ترکیه اواسط اسفند امسال از پارلمان این کشور خواست مصونیت قضایی رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها را لغو کند.

رئيس جمهور ترکیه بارها نمایندگان این حزب را به حمایت از حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) متهم کرده و محاکمه آنها را خواستار شده بود.

گفتنی است نمایندگان پارلمان ترکیه طبق قانون مصونیت قضایی دارند و مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند.

دولت ترکیه همچنین در «مناطق پر تنش» از جمله برخی مناطق استان‌های کردنشین حکاری، دیاربکر و موش حکومت نظامی اعلام کرد. نیروهای امنیتی ترکیه اعتراضات عمومی به حکومت نظامی را با خودروی آبپاش و گاز اشک آور سرکوب کردند.

موسسه حقوق بشر ترکیه چندی پیش اعلام کرد دست‌کم 224 غیرنظامی از جمله 42 کودک و 29 زن در عملیات ارتش در جنوب شرق این کشور کشته شده‌اند.

گزارشها همچنین از آواره شدن دستکم 100 هزار نفر عمدتا شهروندان کُرد از زمان آغاز حملات ارتش به مناطق کردنشین ترکیه حکایت دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :