تازه ها

يکشنبه 2 اسفند 1394-19:5 کد خبر:17894

درخواست ویژه هاشمی از قوه قضاییه


 انعکاس شمال: ایسنا نوشت: وزیر بهداشت در توضیح حادثه بیمارستان چمران و سوختگی لب، دهان و ریه مادر دوقلوها هنگام زایمان به علت استنشاق گازی غیر از اکسیژن، گفت: وزارت بهداشت خود شاکی این حادثه است.

سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم رونمایی از 12 قلم دارو و دو دستگاه تجهیزات پزشکی تولید داخل با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اتفاقی که در بیمارستان چمران افتاده بود و منجر به سوختگی مادری در هنگام زایمان شده بود، گفت: بیمارستان چمران یکی از بیمارستان‌های نیروهای مسلح است که ما در حوزه‌های فنی نظارت داریم و در سایر موارد وزارت دفاع پاسخگو خواهد بود.

هاشمی با بیان اینکه خطای رخ داده در این بیمارستان مرتبط با کار و رفتار کادر پزشکی و پرستاری نبوده و خطای انسانی بوده است، گفت: ما نیز به عنوان مدعی سلامت مردم جزو شکات هستیم و منتظریم تا دستگاه قضایی با سرعت کار را پیگیری و عادلانه اعلام رای کند. همچنین رای دادگاه باید به نوعی باشد که بازدارنده بوده و از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: البته همه خدمات و اقدامات پزشکی برای مادر باردار مصدوم، فراهم شده و نوزادان در سلامت کامل به سر می‌برند. مادر نیز به زودی سلامتی‌اش را به دست می‌آورد.

مترقی‌ترین قانون مبارزه با دخانیات در ایران

در پاسخ به سوالی درباره جلسه‌ای که امروز درباره کاهش مصرف دخانیات برگزار شده است، گفت: در این جلسه چندین مصوبه داشتیم اما این مصوبات کارساز نیست؛ چرا که باید حتما قانون منع استفاده از دخانیات اجرایی شود و همه دستگاه‌ها ملزم به اجرای آن باشند. بنابراین کاری است که به وزارتخانه‌های مختلف و تصمیمات مجلس مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم مجلس آینده در قالب تصویب برنامه ششم تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کند، گفت: آنچه که در گذشته از سوی مجلس تصویب شده قانونی بسیار مترقی است و باید بتوانیم آن را اجرا کنیم. همچنین دستگاه‌های مرتبط در دولت باید تصمیم‌هایی بگیرند تا از مصرف فزاینده دخانیات پیشگیری و به سلامت مردم توجه شود.

هاشمی، وزارت بهداشت را دستگاهی منفعل در برابر رفتار مردم در مصرف مواد دخانی دانست و گفت: اگر مردم و خانواده‌ها تصمیم به کاهش مصرف مواد دخانی و سپس عدم مصرف این مواد بگیرند، بیشترین کمک را به ما و به خودشان کرده‌اند. چرا که سالانه صدها میلیارد برای سرطان ریه هزینه می‌کنیم. میزان شیوع سرطان ریه در مردان سیگاری 27 برابر و در زنان سیگاری 13 برابر است و سالانه بیش از 50 هزار نفر به علت استفاده از مواد دخانی می‌میرند که این آمار رو به فزونی است.

وزیر بهداشت با اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در این زمینه گفت: معتقدیم که سازمان‌هایی مانند صدا و سیما می‌توانند در توانمندسازی جوانان برای کاهش مصرف مواد دخانی کمک کنند. ما معتقدیم که تجربه بین المللی نیز در این زمینه بسیار موثر است. بر همین اساس امیدواریم گوش شنوایی جهت وضع عوارض جدید برای کالاهای آسیب رسان وجود داشته باشد؛ چرا که نمی‌شود عده‌ای از این مواد دخانی استفاده کرده و بیمار شوند و سپس همه ملت خرج‌شان را بدهند. بلکه اگر بنا دارند به خودشان آسیب برسانند باید در هزینه‌ها هم مشارکت بیشتری داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه مترقی‌ترین قانونی که در دنیا در زمینه کاهش مصرف مواد دخانی وجود دارد در ایران تصویب شده است، گفت: اما دریغ از اجرای این قانون. بنابراین ما مشکل قانونی نداریم و نیازمند مصوبه جدید نیز نیستیم؛ بلکه نیازمند اجرای قانون و همکاری هستیم و نیاز داریم تا از سوی مجلس، قوه قضاییه و دستگاه‌های مختلف دولت مورد حمایت قرار گیریم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :