تازه ها

شنبه 10 بهمن 1394-13:54 کد خبر:17580

فرماندار مرکزمازندران:

حریم دریا توسط هیچ دستگاهی قابل تملک نیست

فرماندار مرکز مازندران با اشاره به اینکه ساحل مازندران مورد تاخت و تاز بخش دولتی و خصوصی قرار گرفت، گفت: حریم دریا توسط هیچ دستگاهی قابل تملک نیست.

به گزارش انعکاس شمال به نقل از روابط عمومی فرمانداری مرکز استان،احمد حسین‌زادگان  فرماندار شهرستان ساری،در جلسه ساماندهی طرح دریا اظهار کرد: در سالی که به نام همدلی و همزمانی مزین شده است دستگاه‌ها باید به صورت تعاملی رفتار کرده و در کاهش مشکلات تلاش کنند.

وی با بیان اینکه قانون مبنای انجام امور است، افزود: صرف آزادسازی ساحل، اتفاقی برای مردم نمی‌افتد و از سواحل باید بهره‌برداری مناسب داشت.

فرماندار ساری با اشاره به اینکه ساحل مازندران مورد تاخت و تاز بخش دولتی و خصوصی قرار گرفت، گفت: حریم دریا توسط هیچ دستگاهی قابل تملک نیست.

این مسئول با بیان اینکه بعضی از دستگاه‌ها حریم 60 متر را رعایت نکردند، تصریح کرد: وظیفه ما آزادسازی حریم دریا است و هر دستگاهی نسبت به این عمل اقدام نکرده، نسبت به عقب‌نشینی در این حوزه باید اقدام کند.

حسین‌زادگان با اشاره به اینکه وضعیت موجود ساحل، مناسب نیست، ادامه داد: ضلع شرقی ساحل ساری باید تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه دریا جای سازه نیست، خاطرنشان کرد: ساحل نیاز به بلوک و موزائیک‌سازی ندارد و زیبایی ساحل به شن آن است.

فرماندار ساری با اشاره به اینکه باید تدابیر لازم برای طرح‌های دریا از اکنون اندیشیده شود، اظهار کرد: قالب طرح‌های دریا و گردشگری مشخص شده و سپس در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه زیباسازی ساحل باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سرمایه‌گذاران طرح‌های دریا، در حوزه ورزش‌های آبی هم ورود پیدا کنند.

حسین‌زادگان با اشاره به اینکه در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، سلیقه‌ای عمل نکنیم، گفت: نگاه برابر در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قالیت‌های فکری و اندیشه‌ای سرمایه‌گذاران هم لحاظ شود، تصریح کرد: در مناطقی که ساحل داریم طرح‌هایی پیشنهاد می‌دهیم تا سرمایه‌گذار ورود پیدا کند.

فرماندار ساری با اشاره به اینکه افراد سرمایه‌گذار با نظر شخصی، معرفی نشوند، ادامه داد: سوابق این افراد در کارگروه بررسی شده و بر اساس مصوبه نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

این مسئول با بیان اینکه در ساحل باید طرح‌هایی ایجاد شود که در طول سال مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: طرح‌های دریا فقط محدود به تابستان نشود.

ایجاد فضای مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی

معاون سازمان گردشگری در این جلسه اظهار کرد: طرح دریا دغدغه چندین ساله است و جلسات بسیاری در این زمینه برگزار شده است.

علی ماهفروزی با اشاره به قانون یکپارچگی سواحل، افزود: باید بر اساس طرح یکپارچه عمل کنیم چراکه قانون، فعالیت در این حوزه را مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون و نیازها باید در سواحل طرح ایجاد شود، گفت:  می‌توان در سواحل برای بانوان پراک زندگی ایجاد کرد و معضلات اجتماعی و پزشکی باید در طرح‌های ساحل دیده شود.

این مسئول با اشاره به اینکه باید برای موضوعاتی که ایجاد می‌کنیم تعریف داشته باشیم، تصریح کرد: معماری در دریا به معنای بلوک سیمانی نیست و تعریف خاص خود را دارد.

ماهفروزی با بیان اینکه با پول اندک می‌توان طرح قابل استفاده مناسب ایجاد کرد، ادامه داد: فضا باید به گونه‌ای ایجاد شود که برای گردشگر داخلی و خارجی از منظر زیبایی برخوردار باشد.

ساحل مدیریت یکپارچه ندارد

معاون عمرانی فرماندار ساری در این نشست اظهار کرد: آن چه به عنوان آسیب در نوار ساحلی مازندران و 12 کیلومتر در نوار ساحلی ساری که هشت کیلومتر آزادسازی شده است نداشتن مدیریت یکپارچه است.

مجیدی با اشاره به اینکه تکالیف بسیاری برای دستگاه‌ها در قانون دیده شده است، افزود: در ماده 186 قانون برنامه پنجم توسعه به دولت تکلیف شده سازمان توسعه عمران سواحل را تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه قرار بود این سازمان به مرکزیت مازندران بین سه استان شمالی تشکیل شود، گفت: به دلایلی این سازمان شکل نگرفت.

این مسئول تصریح کرد: به دلیل نبودن سازمان، تکلیف ما است که یکپارچگی مدیریت را بین دستگاه‌ها ایجاد کنیم.

مجیدی با اشاره به تصرف در حریم و ساخت و سازهای غیرمجاز در ساحل، ادامه داد: برخی دستگاه‌ها نسبت به ازادسازی ساحل اقدام نکردند و باعث شده دیگر دستگاه‌ها که نسبت به آزادسازی ساحل اقدام کرده بودند دوباره فنس را به ساحل کشیدند.

وی گفت: به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی، به تکلیف خود در صیانت از ساحل اقدام نکردند.

برابر قانون عمل می‌کنیم

در ادامه این نشست بخشدار رودپی شمالی اظهار کرد: بیشترین مشکلات را در ساحل با دستگاه‌های دولتی داریم.

 محمودی با بیان اینکه ساخت و سازها و واگذاری‌هایی که انجام می‌شود باعث شده منطقه با مشکلات فرهنگی هم مواجه باشد، افزود: برخی ساخت و سازها از قوانین تخطی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صدور هر نوع پروانه ساخت و ساز در خارج از حریم، بر عهده بخشدار است، گفت: با افراد برابر قانون برخورد می‌کنیم و تفاوتی در جایگاه حقیقی و حقوقی افراد قائل نیستیم.

این مسئول با بیان اینکه سرمایه‌گذار در منطقه باید شان مردم را حفظ کند، تصریح کرد: توجه به مسائل زیست محیطی هم از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

طرح دریای ساری پایلوت بهسازی

رئیس بسیج سازندگی مازندران هم در سخنانی اظهار کرد: طرح دریای ساری به عنوان پایلوت اقدامات بهسازی است که توسط بسیج سازندگی صورت می‌گیرد.

شریعتی با بیان اینکه برابر طرح باید در این منطقه مجتمع تجاری و فضای ورزشی ایجاد شود، افزود: در مدت 10 سال باید 10 میلیارد تومان در این طرح هزینه کنیم و متعهد هستیم طرح را فاز به فاز اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ابنیه موجود در ساحل، مستهلک شده است، گفت: این ابنیه در شان گردشگران نیست و باید فضاهای جدیدی برای گردشگران ایجاد کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :