تازه ها

سه شنبه 6 بهمن 1394-18:9 کد خبر:17496

حضور بانوان در مسابقات آقایان ؟!


انعکاس شمال: بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، یکی از آن مواردی است که هیچ گاه تصمیم مشخصی درباره آن صادر نشد، ولی همواره این قوانین نانوشته بودند که برای حضور بانوان در اماکن ورزشی جهت تماشای مسابقات ( آقایان ) تصمیم گرفتند تا هیچ‌ گاه‌ رسما پای زنان به ورزشگاه‌ها باز نشود ؛ در این راستا حضور زنان در ورزشگاه‌های ورزشی این روزها نقل محافل اجتماعی و سیاسی شده است و مخالفان و موافقان بسیاری دارد. حضور در بیشتر مسابقه‌های ورزشی مردان برای تماشاچیان زن ایرانی ممنوع است، هرچند در مواردی زنان خارجی اجازه پیدا می‌کنند که به ورزشگاه بروند. این بلاتکلیفی باعث گردید سال گذشته، ممنوعیت حضور زنان در مسابقات والیبال ،  ایران فرصت میزبانی مسابقات جهانی والیبال نوجوانان را از دست بدهد.

در حاشیه مسابقات قهرمانی والیبال دسته 1 کشور که در سالن ایثار شهرستان ساری برگزار شد ، حضور تأمل برانگیز بانوان برای تماشای مسابقات آقایان از جمله حواشی مسابقات بود ؛ براستی اگر ورود و تماشای مسابقات آقایان برای بانوان بلامانع بوده ، شایسته است در این خصوص اطلاع رسانی شود و در غیر این صورت رعایت امور شرعی و اخلاقی در ورزشگاهها الزامی بوده و باید این سوأل را پرسید که حضور بانوان در این مسابقات با کدام ملاک و معیار بوده است ؟ انتظار می رود مدیریت ورزش و جوانان مازندران و هیأت والیبال استان و هیئت ساری در این خصوص پاسخ مناسبی به افکار عمومی و جامعه ورزشی بدهند.

نگارنده اشاره به این موضوع دارد بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها موضوعی است که سال‌ها نیمه کاره باقی مانده و با وجود کش‌ و ‌قوس‌های فراوانی که داشته همچنان بین زمین و هوا معلق مانده است. در خصوص اینکه بانوان ایرانی باید مجوز حضور در ورزشگاه‌ها و تماشای مسابقات ورزشی را داشته باشند یا خیر، نظرات و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها اعم از مخالف یا مخالف، از استدلال‌های خاص خود برخوردارند. بدون شک اصل مهم و اساسی در این بحث، حفظ جایگاه و شأنیت بانوی ایرانی و رعایت شئوناتی است که ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد و باید در اولویت تصمیم‌گیری و هدف گذاری این پرونده نیمه باز قرار بگیرد. مضاف بر آن طبق قوانین جهانی ورزش حضور زنان در تمامی رشته ها ی ورزشی ممنوعیتی ندارد و آزاد است. ولی به هر حال زنان ایرانی در جامعه اسلامی زندگی می کنند که ضوابط و شرایط خاص خودش را دارد و تابع قوانین مشخصی است. بهتر است مسوولان امر در این زمینه با درنظر گرفتن مساوات و عدالت جنسیتی  و رعایت مسایل اخلاقی و اسلامی تکلیف حضور زنان را در سالن های ورزشی را مشخص کنند. شعبان وفایی نژاد

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :