تازه ها

يکشنبه 4 بهمن 1394-18:13 کد خبر:17443

فرصت یابی تاجران ایرانی در روسیه

انعکاس شمال - خبرگزاری اسپوتنیک با دکتر محمد محمدپور عمران رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران به گفتگو پرداخت.


اتاق بازرگانی روسیه سه شنبه 19 ژانویه میزبان هیات بازرگانان ایرانی بود تا فرصتهای توسعه همکاریهای تجاری در زمینه محصولات غذایی را بررسی نمایند. سازمان توسعه تجارت ایران به همراه تعدادی از مدیران و بازرگانان حوزه مواد غذایی ظرفیتهای پتانسیلهای موجود را مورد ارزیابی قرار دادند.

- هدف از سفر هیات سازمان توسعه تجارت ایران  چه بوده است ؟
هیات شامل 43 نفر از فعالان اقتصادی کشور ایران و به صورت تخصصی در حوزه غذا شامل میوه، سبزی، مرغ، لبنیات، خرما و ماهی می باشد. بعد از بحث تحریم های روسیه علیه ترکیه مصمم شدیم تا هرچه سریعتر هیاتی از متولیان امور تجاری ایران را عازم روسیه نماییم که هیات ایرانی حاضر در مسکو و در راس آنها 5 نفر از مدیران سازمان توسعه تجارت بر اساس همین تصمیم عازم گردیدند. هدف از این سفر آشنایی بیشتر با بازارهای روسیه و بررسی چگونگی تامین نیازهای بازار مواد غذایی روسیه می باشد. روسیه تقریبا سالانه 24 میلیارد دلار محصولات غذایی وارد کشور می نماید که بخشی از آن توسط اتحادیه اروپا و ترکیه تامین می شد، اما از سوی روسیه تحریم گردید. اگرچه ترکیه تلاش کرد تا محصولات خود را از طریق مسیرهای دیگری وارد روسیه نماید، اما به شدت با این مسئله از سوی مسئولان این کشور مقابله می شود. اگرچه به منظور حفظ ثبات داخلی بازارهای کشور در برخی اقلام نسبت به ترکیه ارفاق می نماید، اما در کل ترکیه دیگر تامین کننده اصلی مواد غذایی روسیه به حساب نمی آید و به دلیل طولانی بودن فصل سرما و زمستان ناچار باید برخی اقلام را از کشورهایی نظیر مصر، چین، هند، مراکش و آمریکای لاتین تامین نماید. از سوی دیگر اگرچه این کشورها تامین کنندگان خوبی هستند، اما بعد مسافت و دور بودن راه سبب افزایش قیمت نهایی کالا می گردد. بنابراین ایران به عنوان یک کشور همسایه و نزدیک کلیدی است، به علاوه اینکه جزء 10 کشور اصلی تامین کننده سبزیجات و اولین کشور تامین کننده خرما، پسته و زعفران نیز می باشد.

ایران و روسیه در شرایط کنونی دیگر یک همسایه معمولی نیستند، بلکه شرکای مهمی برای هم بشمار می آیند و در دیدارهای رسمی میان سران دو کشور نیز بر توسعه روابط اقتصادی تاکید شده است. اگر روابط سیاسی دو کشور را بتوان روابط فعالی دانست، اما روابط اقتصادی در سطح بسیار پایینی قرار دارد که حتی تعجب برانگیز است. اخیرا اراده ای میان دو کشور شکل گرفته است که به نظر می رسد بر اساس آن می توان موانع اقتصادی را نیز حذف ننماییم.

سال گذشته ماهی، شیلات و خاویار مجوز واردات به روسیه را دریافت نمود و حتی طی چند روز گذشته دو محصول لبنیاتی ایران نیز موفق به دریافت مجوز از وزارت کشاوری شده و عملا وارد فاز عملی شده اند و بزودی بارگیری این کالاها آغاز می شود.

- وضعیت کنونی صادرات کالا و محصولات ایرانی به روسیه چگونه است ؟

ایران طی سال گذشته افزایش صادرات برخی محصولات مانند مرکبات، خیار، کیوی، انار و سبزیجات به روسیه را شاهد بود. اما در این میان برخی موانع و مشکلات بود که بر روابط اقتصادی دو کشور سایه انداخته است و آن نبود اراده واقعی مسئولین برای حل این مشکلات بود. به هر حال روسیه کشور توانمندی است که به اندازه کافی توان تامین مایحتاج مردم کشور را دارد و از سوی دیگر نیز وجود دریای خزر میان دو کشور خود امر حمل و نقل را بسیار آسان می نماید، تنها اراده مصمم هر دو کشور کافیست تا افزایش روابط اقتصدی دو کشور وارد فاز عملی گردد.

به هر حال پیشنهاد حل برخی موانع مانند صدور ویزا در حال بررسی می باشد، و قرار است تا برای تجار روادید طولانی مدت و چندبار ورود صادر گردد. میان ایران و روسیه دیوار عظیم تعرفه ای وجود داشت، به عنوان مثال ترکها از امتیازات خاصی همیشه برخوردار بودند که سایر کشورها از آن بی بهره بودند. ایران انتظار دارد تا روسیه گام عملی ایجاد همکاری با اتحادیه اوراسیا را ایجاد نماید. همانطور که ایران و روسیه در برخی موضوعات فوق سری در عرصه روابط بین الملل با یکدیگر همکاری دارند، به همان اندازه هم انتظار می رود تا در عرصه روابط اقتصادی همکاری نزدیک داشته باشند و مسائل ساده ای مانند تعرفه ها را حل نمایند و رژیم تعرفه ای و گمرکی خاص را طراحی نمایند.

مسئله زیرساختهای حمل و نقل نیز یکی از موضوعات حائز اهمیت می باشد. ارتباط مستقیم میان دو کشور تنها از طریق دریا ممکن است و دریا می تواند به عنوان یک کریدور سبز و یک پروژه میان دوکشور تعریف شود. حتی باید بگویم که زیرساختهای بنادر ایران بیش از بندرهای روسیه برای آغاز عملیاتهای حمل و نقلی تجهیز شده اند، و اصلا از سال گذشته بنادر ایران به ویژه برای توسعه روابط با روسیه خود را مجهز به تاسیساتی نمود تا بتواند کانتینرهای یخچال دار را پشتیبانی نماید و اکنون آمادگی افزایش تا 300 کانتینریخچال دار را داریم. اکنون دولت ایران به منظور شکل گیری کشتیرانی منظم در حال پرداخت یارانه نیز می باشد، اما نگرانی ما از سوی دولت روسیه است که آیا آمادگی دارد مثلا کشتی هایی که دارای اقلام فسادپذیر هستند را در دهانه ولگا زودترنوبت دهی نماید تا وارد بنادر آستاراخان شوند. البته خط آهن «اینچه برون» میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان نیز فرصت بسیار خوبی است تا از طریق مرز قزاقستان کالاهای ایران در سرتاسر روسیه توزیع گردد. در کل، باید بگویم که ایران تمام تلاش خود را بکارگرفته تا استانداردهای لازم و زیرساختها و تاسیسات ضروری را ایجاد نماید، اما هنوز مشکلاتی وجود دارد به عنوان مثال مرغ های ایران هنوز نتوانسته است مجوز لازم را از روسیه کسب نماید و این مجوزها همان موانعی هستند که هنوز دست دولتهاست.

برای توسعه روابط اقتصادی نیاز به شجاعت است، شجاعت در سیاست معنای مشخص خود را دارد اما در روابط اقتصادی شجاعت یعنی اینکه به یکدیگر اعتماد لازم را داشته باشیم، مجوزهای لازم صادر شود، یارانه هایی را برای آغاز کار در نظر گرفته شود، یکسری پرواز مستقیم ایجاد شود و اقداماتی از این قبیل صورت گیرد.

روسها باید بدانند که بعد از تصویب برجام هرگز به آنها پشت نخواهیم کرد و رابطه ایران و روسیه به رابطه ایران و سایر کشورها هیچ ارتباطی ندارد و تاریخ، جغرافیا و فرهنگ دو کشور است که تعیین کننده رابطه ما با روسیه است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :