تازه ها

دوشنبه 23 آذر 1394-17:37 کد خبر:15814

صدمات بی پایان ورزش مازندران از پدیده ای سوء


انعکاس شمال:دوپینگ اغلب نوعی تقلب و فریب‌کاری می‌باشد و همه کسانی که از این روش برای افزایش کارآیی استفاده می‌کنند، علاوه بر تضییع حق دیگران، توان خویش را به صورت غیر واقعی بالا می‌برند. استفاده از روش‌های دوپینگ، علاوه بر ضرر‌های جسمی و روحی فراوان، با هدف و روح ورزش که همرا ه با جوانمردی و صداقت و به‌طور خلاصه پرورش جسم و روح است، در تضاد می‌باشد. منافع ظاهری و کوتاه‌مدت این روش‌ها نباید در برابر مضرات آنها رنگ ببازد. ورزشکاران که الگو‌های اخلاقی و بسیار مورد توجه هستند، نباید برای کسب شهرت و عنوان و مدال، همه‌چیز (حتی اخلاق و سلامتی) را زیر پا بگذارند. در دین مبین اسلام با تکیه بر اصولی چون ابزار بودن ورزش (نه هدف بودن آن)، عدم اضرار به نفس، حرمت غش و تقلب، لزوم صداقت و راست‌گویی، رعایت عدالت و انصاف و لزوم حفظ حرمت و شأن افراد، استفاده از دوپینگ نهی شده است. وقتی که چند سانتیمتر ، چند کیلو ، چند گرم و چند ثانیه اختلاف می‌تواند یکی را قهرمان و دیگری را مغلوب کند، اینجاست که معلوم می‌شود چرا شعار «پیروزی به هر قیمت» هدف ورزشکاران قرار می‌گیرد و مصرف انواع داروهای زیانبخش و مهلک رواج می‌یابد این موضوع بدیهی است که هر ورزشکاری الزاماً قهرمان نیست ولی چون امروزه فقط قهرمان را تحویل می‌گیرند. و برای آنها ارزش قائل می‌شوند و نه بازندگان را، لذا به هر قیمتی که شده سعی در قهرمان شدن دارند و قیمتی که وزشکاران به شوق قهرمان شدن می پردازند بسیار گران است و چه بسا جان خود را نیز در این راه از دست می‌دهند.

با عنایت کوتاه از آنچه که به عنوان فلسفه اصلی موضوع قابل ذکر به روی قلم درآمد هرلحظه خبرهای ناگواری از استفاده ورزشکاران نسبت به مواد نیروزا به گوش می رسد که این بار نام یکی از قهرمانان جوان و افتخارآفرین کشتی مازندران در جهان مورد تأمل قرار گرفته است در این بحث اعتقاد بر این است که مهمترین علت این انحرافات تنها در عدم آگاهی در مصرف نوع مواد است در این بحث باید مسئولین ورزش مازندران خود رامسئول بدانند و بیش از اینها به حوزه آموزش علمی و پزشکی قهرمانان و ورزشکاران توجه کنند ؛ براستی که باید این واقعه سوء در ورزش که روح ورزش را تخریب و کشورمان را در مجامع بین المللی زیر سوأل می برد ، جدی گرفت . ما چندین مدال طلا در رده های سنی مختلف را در مسابقات گوناگون بر اثر همین مسئله از دست داده ایم و چند سکوی قهرمانی جهان در مقاطع سنی مختلف از کف رفته است . در بحث آموزش مربیان یا قهرمانان در بحث تغذیه یا آموزش بدنسازی باید بررسی کرد که علت سوق نونهالان و نوجوانان و جوانان به امر استفاده از مواد غیرمجاز نیروزا در ورزش مازندران چه می تواند باشد و منشأ از کجا نشأت می گیرد . مسئولین ورزش مازندران باید در این خصوص آسیب شناسی کنند و علت بسیاری از کج روی ها را مشخص و اقدامات بازدارنده ای را در دستور کار قرار دهند . متأسفانه ما در چند سال قبل در رشته وزنه برداری چند ورزشکار را در قهرمانی آسیا و مسابقات نوجوانان و جوانان کشتی ساحلی به دلیل استفاده از مواد نیروزا با محرومیت مواجه شده ایم که در این راستا منطق حکم می کند که از وجود اساتید دانشگاهی و قهرمانانی که تحصیلات عالیه در این حوزه دارند در کلاس آموزشی تئوری ورزشکاران استفاده کنیم . اگر قرار است که متهم اصلی ترویج دوپینگ بر ورزش مازندران را به میز محاکمه بکشانیم باید از رئیس هیئتی که برای فرار قهرمانانش از وجود انواع رجال سیاسی و دینی و اداری و ورزشی سوء استفاده کرده تا از یک قهرمان دوپینگی جهان پهلوان معرفی کند ، آغاز نماییم .

قهرمانان دوپینگی دیروز جهان پهلوانان موادی امروز سرمشق ورزش استان شده اند ؛ چرا به خود نمی آئیم و علت مرگ و میر بسیاری از قهرمانان دوپینگی مازندران را معرفی نمی کنیم ؟ چرا عمر قهرمانان ورزش مازندران بسیار کم و ورزش این دیار به خصوص مازندران باید به وجود عناصر آلوده کننده نوجوانان و جوانان  آغشته باشد ؟ چرا تا به حال حتی یک مربی متخلف که قهرمانانش دوپینگی از اب درآمدند به میز محاکمه کشانده نمی شوند تا درس عبرتی برای سایر مروجین دوپینگ باشند .

بنده با صراحت اعلام می دارم هر قهرمانی که دوپینگی معرفی می شود مربی او عامل اصلی یا اینکه ناتوان در بررسی رفتارها و کردارهای قهرمانش است ، لزوماً یک مربی باید در طول دوره آموزش به دقت مراقب رفتار و کردار و عملکرد شاگردانش باشد . هیأت و کمیته پزشکی استان و سایر هیأت ها باید هوشیارانه عمل کنند و مدیریت ورزش مازندران باید باور کند جامعه ورزشی این دیار در تهدید دوپینگ قرار دارند . متأسفانه حتی نونهالان و نوجوانان ما بدون استفاده از مکمل های نیروزا در هیچ یک از مسابقات ظاهر نمی شوند و برای توجیه آنچه که بدان دوپینگ اطلاق می شود از نام مواد کمکی یاد می کنند . در حین مسابقات نوجوانان و جوانان زمانیکه وارد سرویس های بهداشتی محل مسابقات شدم کوهی از سرنگ های تزریق شده مواد نیروزا تأسف بنده را در پی داشت امسال زمانیکه در مسابقات رده های سنی پایه اعلام شد آزمایش دوپینگ در کار است اکثر نوجوانان و جوانان با چشمانی اشک آلوده سالن مسابقات را ترک کردند . صد البته که فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان در این مقوله مقصر هستند .

چند سال قبل زمانیکه یکی از جوانان مازندرانی در قهرمانی کشتی جوانان جهان دوپینگی معرفی شد کشتی گیران همه را به سکوت دعوت کردند و جریمه قهرمانان دوپینگی را از بیت المال پرداخت کردند .

چند سال قبل زمانیکه در هیئت کشتی مسئولیت داشتم فکسی از فدراسیون کشتی دریافت کردیم که قهرمان مازندرانی را دوپینگی معرفی کردند بنده بلافاصله این موضوع را اطلاع رسانی کردم رئیس هیئت وقت به بنده گفت: ایکاش اطلاع رسانی نمی کردید زیرا این نامه محرمانه برای ما ارسال شده بود!

در زمان مسئولیت سید هادی حسینی روزی از بنده درخواست شد که جهت تشویق یکی از کشتی گیران جوان مازندرانی که صاحب مدال طلا دنیا شد برنامه ریزی لازم به عمل آید ، گفتم: یک هفته تحمل کنید نتایج آزمایش بیاید و متأسفانه پیش بینی بنده درست از آب درآمد بود و کشتی گیر مورد نظر دوپینگی بود یا سال گذشته 4 وزنه بردار تیم ملی نوجوانان و جوانان ما دوپینگی معرفی شدند مسئولین چه برخوردی کردند ، در اقدامی عجیب سرمربی این تیم که متهم اصلی ترویج دوپینگ بود را به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان معرفی کردند!

نگارنده در پایان این دیدگاه تحلیلی خود اشاره به این موضوع دارد که در حال حاضر تمامی‌سازمانهای اجرایی ورزش و در راس آنها کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک که از سال ۱۹۷۶ فعالیت رسمی‌خود را شروع کرده مسئولیت مبارزه با دوپینگ را در سراسر جهان بر عهده دارند. این سازمانها تدوین و انتشار فهرست هایی همراه با تجدید نظر مداوم را در برنامه کار خود قرار داده اند و به انتشار این فهرستها همراه با انتشاران آموزشی دیگر و نیز انجام آزمایشات دارویی روی نمونه‌های گرفته شده از ورزشکاران نسبت به ریشه کنی دوپینگ اقدام می‌نمایند. شعبان وفائی نژاد

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :