تازه ها

يکشنبه 22 آذر 1394-13:48 کد خبر:15800

عادل روحی، حقوقدان و مدرس دانشگاه مطرح کرد

نقش سازنده زنان در تحولات اجتماعي و سیاسی

انعکاس شمال - حقوقدان ومدرس دانشگاه گفت: حضور موثر زنان در جنبش بيداري اسلامي ثابت كرد زنان مسلمان مي‌توانند نقش سازنده‌اي در تحولات اجتماعي و سياسي عالم اسلام داشته باشند.


به گزارش انعکاس شمال، عادل روحی حقوقدان و مدرس دانشگاه  در آئین عزاداری رحلت رسول گرامی اسلام (ص) و امام حسن مجتبی (ع)  و شهادت امام رضا ( ع ) که در مکتب حضرت رقیه (س) در جمع بانوان جنوب شهر ساری  سخنرانی می کرد، افزود: جامعه و فرهنگ است که از شما زن یا مرد می‌سازد، به طوری که اگر در جامعه‌ای دیگر با فرهنگی متفاوت رشد می‌کردید، همان انسانی نبودید که امروز هستید.

وی گفت : قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مبين نهادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي جامعه ايران براساس اصول و ضوابط اسلامي است كه انعكاس خواست قلبي امت اسلامي مي باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به جایگاه زن  در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی ابراز داشت: نيروي انساني زن كه در نظام طاغوتي در خدمت استثمار همه جانبه خارجي بود در تدوین قانون اساسی  هويت اصلي و حقوق انساني خود را باز مي يابد و در اين بازيابي طبيعي است كه زنان به دليل ستم بيشتري كه از قبل متحمل شده اند ضرورت استيفاي حقوق آنان بيشتر خواهد بود.

روحی با اشاره به نقش خانواده در تشکیل کانون بنیادین و رشد تعالی در پرورش انسان های مکتبی تصریح کرد: خانواده واحد بنيادين جامعه و كانون اصلي رشد و تعالي انسان است و توافق عقيدتي و آرماني در تشكيل خانواده كه زمينه ساز اصلي حركت تكاملي و رشد يابنده انسان است اصل اساسي بوده و فراهم كردن امكانات جهت نيل به اين مقصود از وظايف حكومت اسلامي است.

این فعال سیاسی یادآور شد: زن در چنين برداشتي از واحد خانواده، از حالت شیئي بودن و يا ابزار بودن در خدمت اشاعه مصرف زدگي و استثمار، خارج شده و ضمن بازيافتن وظيفه خطير و پر ارج مادري در پرورش انسانهاي مكتبي پيش آهنگ و خود همرزم مردان در ميدانهاي فعال حيات مي باشد و در نتيجه پذيراي مسئوليتي خطيرتر و در ديدگاه اسلامي برخوردار از ارزش و كرامتي والاتر خواهد بود.

 

وی با اشاره به نقش زنان در تحولات اجتماعی و سیاسی در جامعه و منطقه بیان کرد: در ميان اقشار مردم زنان نيز نقش چشمگيري در تحولات  اجتماعی و سیاسی داشته‌اند در حالي كه شاهد افراط و تفريط در حضور زنان در كشورهاي مختلف جهان هستيم، حضور موثر زنان در جنبش بيداري اسلامي ثابت كرد زنان مسلمان با رعايت مسائل شرعي مي‌توانند نقش سازنده‌اي در تحولات اجتماعي و سياسي عالم اسلام داشته باشند.

این حقوقدان و مدرس دانشگاه، با اشاره به غفلت مسئولان از مشکلات و نیازهای زنان امروزی گفت: یک پرسش اساسی آن است که چرا با وجود آمار نگران کننده آسیب‌های اجتماعی مانند فقر و بی کاری و اعتیاد و طلاق، توان، بودجه و انرژی بسیاری از نهادهای مرتبط و نامرتبط، صرفاً صرف مسأله پوشش زنان می‌شود؟ چگونه است که فلان لباس پوشیدن دختران به عنوان مسأله‌ای نگران کننده در مجلس مطرح می‌شود، اما کسی نگران خشونت‌های خانگی علیه زنان، امنیت زنان، کمبود کلسیم و افزایش نرخ بیماری در زنان و مسایلی مانند اینها نیست؟

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند چرا زن ایرانی بیشتر از میانگین جهانی آرایش می‌کند و پوشش نامناسب دارد، خاطرنشان ساخت:  براساس مشاهدات، مطالعات و تجربیات زیستی جامعه شناسان  از حوزه زنان  می‌گویم اولاً در هر جامعه‌ای تعدادی از افراد، خارج از نُرم رایج رفتار می‌کنند و ثانیاً برای نسل جوان ما بسیاری از راه‌ها باز نیست. دختران جوان امروز جویای کار و خواهان حضور اجتماعی هستند، اما همه فضاها برای آنها به اندازه مردان گشوده نیست و آنها نمی‌توانند در عرصه‌های دیگر آن‌گونه که شایستگی دارند، توانایی‌های خود را بروز دهند، از این رو به ناچار به سمت خودنمایی و جلوه‌بخشی به زیبایی‌های خود با آرایش رو می‌آورند.

وی با تاکید بر پیروی از سیره و اخلاق نبوی گفت : پيروي از اصول اخلاق خانوادگي پيامبر و بيان کلام و سيره ايشان در ارتباط با زن و خانواده، امري ضروري در زندگي بشر در همه دوره هاست. بر اين اساس، رفتار پيامبر اسلام در خانه وبا خانواده و سفارش هاي ايشان در اين زمينه به ويژه در موضوع «زن» بهترين راه حل ها براي مشکلات زندگي همه انسان هاست.

روحی با انتقاد به مردان سیاسی گفت: چرا هر زمان راهپیمایی و انتخابات داریم از زنان به عنوان نیروی برابر یاد می کنیم اما آن وقت در برقرای پست  و جایگاه سهم اندکی را برای آنان قائل هستیم و حقوق آنان را رعایت نمی کنیم و در این میان باید تاسف خورد از مسئولان شهری که علی رغم ادعا هنوز نتوانسته اند از نقش زنان در طول انقلاب اسلامی در مناصب مختلف استفاده کنند و  زنان در این دوره به کسانی رای دهند که بتوانند حقوق آنان را با بررسی جایگاه مدیریتی باز ستاند و کرامت زنان را حفظ نمایند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :