تازه ها

چهارشنبه 27 آبان 1394-16:48 کد خبر:15607

نامه‌ای به جهانگیری درباره کارت سوخت


انعکاس شمال : تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، نسبت به فشار لابی‌های قاچاق بنزین برای مقابله با سامانۀ هوشمند کارت سوخت، هشدار دادند.

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی و جامعه اسلام دانشجویان نامهٔ سرگشاده به معاون اول رئیس جمهور در زمینه حذف کارت سوخت، تحمیل منافع قاچاقچیان بر منافع ملت نوشتند.

در متن این نامه آمده است: پیش از آنکه به بحث اصلی این نامه یعنی کارت سوخت بپردازیم، بر خود لازم می‌دانیم از اقدام شایستۀ دولت در آغاز اجرای فاز اول طرح «توزیع سهمیۀ گازوئیل خودروهای سنگین بر اساس پیمایش» از ابتدای مهرماه که نقش مهمی در کاهش قاچاق این فرآورده نفتی ایفا خواهد کرد، قدردانی کنیم. آمارهای اولیه حاکی از آن است که اجرای این طرح توانست روزانه 8 میلیون لیتر مصرف گازوئیل را در مهرماه سال جاری کاهش دهد.

تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در این نامه ادامه دادند: علی‌رغم فواید بسیار زیاد دو نرخی شدن بنزین در کشور، از جمله کاهش چشمگیر روند رو به رشد مصرف بنزین، بی‌نیازی از واردات این محصول استراتژیک و جلوگیری از استفاده بیشتر پرمصرفان از یارانه دولت که منجر به بی‌عدالتی اجتماعی می‌شد، متاسفانه در اقدامی بهت‌آور شاهد «تک نرخی» کردن بنزین به دلیل واهیِ جلوگیری از فروش سهمیه‌ها در بازار سیاه بودیم. در حالی که مقایسه آسیب‌های جزئی ناشی از بازار سیاه بنزین سهمیه‌ای با منافع عظیم حاصل از کاهش مصرف بنزین، بی‌تدبیری و نسنجیده بودن این اقدام را برای همگان آشکار می‌کند. اکنون نیز با نزدیک شدن به پایان مهلت استفاده از بنزین سهمیه‌ای، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف کارت سوخت از سوی «انجمن جایگاه‌داران سوخت» با بهانه مشکل‌زا خواندن استفاده از آن به گوش می‌رسد. از این رو ضرورت دانستیم جناب‌عالی را از خطر بزرگی که متوجه مردم و دولت است آگاه کنیم.

 

 در نامه تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران به جهانگیری آمده است: بدیهی است که عدم به کار بردن تدابیر لازم از سوی دولت برای افزایش انگیزه مردم جهت استفاده از کارت سوخت به معنی فراموشی کارت سوخت بوده و از بین رفتن جایگاه‌های آن را به دنبال دارد و این امر به معنی باز کردن راه برای سوء‌استفاده بعضی از سودجویان از منابع ملی می‌باشد. با اینکه بسیاری از دولت‌های جهان هزینه‌های هنگفتی را برای تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی خود صرف می‌کنند و با الگو گرفتن از اجرای این طرح در ایران به دنبال اجرای آن هستند، شاهد بی‌توجهی دولت تدبیر و امید به حفظ و تقویت این سامانه هستیم.

همچنین تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در این نامه به چند مورد از فواید استفاده از سامانه کارت سوخت که تنها برای صدور کارت‌های آن بیش از 350 میلیارد تومان هزینه شده است، اشاره کردند.

 

یکی از موارد اشاره شده در این نامه شفافیت در معامله سوخت بوده است.

در این نامه آمده است: قیمت بنزین 1000 تومانی تفاوت زیادی با قیمت بنزین در کشورهای همسایه دارد که این امر عامل انگیزشی مهمی برای قاچاقچیان جهت قاچاق این فرآورده است. کارت سوخت با ثبت مقدار مصرف هر خودرو و مکان و زمان سوخت‌گیری امکان ردیابی قاچاق را در اختیار مسئولین قرار می‌دهد و فشار روانیِ حاصل از امکان پیگیری، مانع بسیار بزرگی از قاچاق این محصول می‌شود، به طوری که مقدار قاچاق بنزین بعد از اجرای طرح سامانه کارت هوشمند سوخت بسیار کاهش یافت.

 

در اختیار قرار دادن اطلاعات ارزشمند درباره مدیریت حمل و نقل نیز از موارد مطرح شده در این نامه بوده است.

تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در این نامه آورده‌اند: با استفاده از سامانه کارت سوخت اطلاعات ارزشمندی مانند تعداد خودرو‌ها به تفکیک مدل و میزان مصرف سوختشان در اختیار دولت قرار می‌گیرد که دولت را قادر خواهد ساخت اقداماتی نظیر معرفی خودروهای کم مصرف و تشویق مردم به خرید این خودرو‌ها، قطع سهمیه‌ خودروهای لوکس و فرسوده، مدیریت مصرف سوخت کشور هنگام بروز بحران‌هایی مانند آتش‌سوزی مخازن، تنظیم مصرف با سهمیه‌بندی انجام دهد. حذف طرح کارت هوشمند سوخت اقدامی عقب‌گرد در تشکیل دولت الکترونیک و بر خلاف تدبیر است.

در ادامه این نامه آمده است: نظر به اهمیت بحث مدیریت توزیع کالای استراتژیک بنزین، پیشنهادهایی برای حفظ و صیانت از سامانه کارت هوشمند سوخت ارائه می‌شود.

 

تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران اعلام کردند: می‌توان با افزایش قیمت بنزین کارت سوخت جایگاه‌ها، مردم را به استفاده از کارت سوخت شخصی تشویق کرد یا به‌جای افزایش قیمت، دولت می‌تواند برای هر بار سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها، جریمۀ ثابت تعیین کند تا علی‌رغم تک‌نرخی ماندن بنزین، بازهم استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم به‌صرفه باشد.

در این نامه خطاب به جهانگیری آمده است: متاسفانه شاهد آن هستیم که عده‌ای در این ماجرا علیه کارت سوخت موضع‌گیری می‌کنند و این سامانۀ بزرگ را صرفاً به علت غیر واقعی «سخت‌تر شدن سوخت‌گیری و محاسبات مالی آن!» بی‌فایده می‌خوانند که این حرکت، منجر به تحمیل منافع صنفی بر منافع ملت عزیز ایران می‌شود. بدون شک حذف کارت سوخت، سبب افزایش قاچاق سوخت به کشورهای همسایه توسط برخی «فرصت‌طلبان و سودجویان» می‌گردد. لذا جنبش دانشجویی از جنابعالی به‌عنوان نهاد بالادست وزارتخانه‌ها انتظار دارد با ترجیح منافع ملی بر منفعت اصناف خاص و مقاومت در برابر فشار لابی‌های سوداگر، موجبات فساد را از میان برده و با اقدامات عملی، از بی‌مصرف شدن کارت‌های سوخت و نابودی سامانۀ هوشمند بنزین جلوگیری کنید.

 

تتشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران در این نامه عنوان کردند: ما که همواره صیانت از منافع ملی و مبارزه با فساد را وظیفۀ خود می‌دانیم، با توجه به رسالت خود، برای هرگونه همکاری و تشریح مسئله به‌صورت حضوری، اعلام آمادگی می‌کنیم و تلاش خود را برای جلوگیری از این امر به کار می‌بندیم.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 

بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران

 

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی

 

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

 

بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

 

بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران

 

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی

 

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

 

دفتر تحکیم وحدت (اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان)

منبع: فارس
نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :