تازه ها

سه شنبه 26 آبان 1394-11:46 کد خبر:15578

فرماندار مرکز استان :

کتاب و کتابخوانی در جامعه مهجور ماند

اانعکاس شمال -  فرماندار مرکز استان گفت : در جامعه ما ازمیزان مطالعه مردم آمار دقیقی موجود نیست و این از مهجوریت کتاب و کتاب خوانی در جامعه ما می‌باشد.

به گزارش انعکاس شمال به نقل ازروابط عمومی فرمانداری ساری ،احمد حسین زادگان سرپرست فرمانداری مرکز استان ،در افتتاحیه نمایشگاه کتاب ساری با اشاره به اینکه کتابخوانی و مطالعه ، تفکر را پرورش میدهد، تصریح نمود : باید در جامعه کتاب خوانی احیا و همه را علاقمند به مطالعه نمود .

سرپرست فرمانداری شهرستان ساری با تاکید بر اینکه کشور ما از سالیان دور کشوری با قدمت فرهنگی بالا بوده و نویسندگان و شاعران درخشانی داشته است ،اظهار داشت : متأسفانه سرانه مطالعه و کتابخوانی، زیبنده مردم  وفرهنگ ما نیست و نبود آماردقیق ازمیزان مطالعه در جامعه ،نشان از مهجوریت کتاب و کتابخوانی است .
وی افزود : جامعه ایی که با مطالعه مانوس بوده و کتاب و کتاب خوانی درمیان مردم رواج بیشتری داشته است،ازفرهنگی ماندگار و پویا برخوردار بوده است .

مسئول ارشد شهرستان ساری خانواده را از عوامل و نهادهای بسیار موثری در ایجاد عادت به مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی برشمرد و اظهار نمود : محیط خانواده، روش تربیتی والدین، طرز تفکر و نگرش والدین در رابطه با مطالعه و کتابخوانی، وجود کتب و نشریات قابل دسترس و همچنین سطح اقتصادی و اجتماعی خانواده، نقش بسزایی در تقویت عادات مطالعه و کتابخوانی دارد.
وی با تاکید براینکه والدین باید شوق مطالعه را در فرزندان تقویت کنند، ابراز داشت :پس از خانواده، دشوارترین وظیفه در اشاعه کتابخوانی در هر جامعه‌ای بر عهده نظام آموزش و پرورش است، اگر دانش آموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه، خودآموزی و افزایش معلومات عمومی را درک کند و به مطالعه خو بگیرد، در تمام دوران زندگی، باکتاب دوست  خواهد بود .
 این مسئول در ادامه کتابخانه‌ها را از عوامل مؤثر دیگر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مطرح و برخورداربودن  کتابخانه‌های عمومی از کتاب‌های مناسب و کتابداران متخصص و توجه به نیازهای مراجعین  را نیز عامل موثری در تشویق اقشار مختلف مردم به مطالعه  اعلام کرد و اذعان داشت : کتابخانه‌های عمومی اگر جایگاه واقعی خود را بیابند و امکانات لازم و گستردگی متناسب با رشد جمعیت را به دست آورند،نه تنها برآورنده نیاز اطلاعاتی هر متقاضی و زمینه ساز رویکرد مردم به سوی مطالعه و کتابخوانی است، بلکه می‌تواند به عنوان پشتیبان امر تحقیقات در کشور و ضمانتی مطمئن برای سلامت جامعه باشند.

فرماندار شهرستان ساری تاکید نمود :توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، یک عزم همگانی را می‌طلبد چرا که فقدان فرهنگ و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، اهریمن خشونت و ویرانگری توانست زندگی مردم ما را به کام خود بکشدوبا این سلاح نرم چون موبایل و فضای مجازی ،بدون سرو صدا همه را نابود نماید .

حسین زادگان خاطر نشان نمود :برای رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر لازم جهت ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه، دستگاهها ونهادها باید با رفع مشکلات موجود، هم سو و هم هدف، به سمت مشخصی حرکت کنند.
این مسئول با تاکید به برگزاری جمعه بازار کتاب، تصریح کرد: دائر کردن جمعه بازار کتاب هم یکی از اقداماتی است که می‎‌تواند با سوق دادن مردم به سمت کتاب و آشتی با کتاب‌خوانی، دغدغه‌های مقام معظم رهبری را هم در این زمینه کاهش دهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :